Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur murar man in en lucka i bakugnen?  (läst 5336 gånger)

sunshinex

Hur murar man in en lucka i bakugnen?
« skrivet: 30 nov-10 kl 13:09 »
Hur gör man när murar???? ???

Jag har aldrig varit i närheten av murbruk, kan absolut ingenting, men skulle gärna vilja lära mig hur man gör.

Vi ska mura in en lucka i bakugnen i källaren. Luckan har ungefär samma mått som öppningen, så det borde inte krävas några större ingrepp. Men hur gör man? :-\ Är det för svårt för en nybörjare? Vilket material behöver man och var köper jag det?

torbjorn

• Medelpad
SV: Hur murar man in en lucka i bakugnen?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 16:43 »
Det beror ju på hur detaljerna ser ut på din bakugn och lucka. Men vi antar att luckans karm så att säga passar in i hålet och den har en utstående fläns som ska ligga an mot murverkets utsida. Antag också att den inte ska muras fast utan att man vill dreva med något mjukt emellan så att inte värmespänningar ger onödiga sprickor i murverket (gjutjärn har ju större värmeutvidgning än tegel).

Då är första åtgärden att blanda till murbruk (det går nog bra med vanligt cementbruk) och smeta på det längs öppningens kant så att den blir rak, jämn och öppningen 1-2 cm större än luckan på alla ledder. För att bruket ska fästa på gammalt material måste man göra rent från sot mm, kanske skrapa bort ytskiktet, och framför allt fukta det gamla teglet/bruket.  Det kan vara svårt att få bruket att sitta kvar upptill, då kan man göra en form eller mothåll av plast (sönderklippta Sia-glassburkar brukar vara utmärkta) och palla upp den så den håller bruket kvar tills det har hårdnat.
Att blanda till murbruk är inga märkvärdigheter, det går till på ganska precis samma sätt som att blanda pulvermos och det ska få ungefär samma konsistens när det är klart.

När väl öppningen är fixad och bruket har hårdnat ordentligt (vänta gärna en dag extra) så återstår bara att sätta dit luckan och dreva hårt inifrån med mineralull tills den sitter fast. Om det finns förberedda hål i luckkarmen kan man slå i några spikar för att hålla den på plats så man inte bara behöver lita till friktion mot mineralullen.

En "riktig murare" skulle säkert ha helt andra åsikter om saker och ting, men det kanske kommer senare i tråden...

Eleganten

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 01 dec-10 kl 10:59 »
Jo här kommer en sån och lite andra åsikter har jag nog...
Risken med att dreva är nog att ramen trillar ur när man öppnar luckan ( + att jag anser att mineralull är en styggelse).
Smeta istället på så mycket bruk du kan. Tryck dit ramen ta bort överflödigt bruk och kompletera där det saknas. Använd kalk eller lerbruk bägge finns hos välsorterade byggvaruhandlare.
I övrigt följ torbjorns utförliga instruktioner.
Lycka till
Estetiken framför allt

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #3 skrivet: 30 dec-10 kl 21:29 »
Jo jag har "hittat" en bakugn i min murstock,den har jag renoverat och satt in nya luckor och kaklat runt. Jag använde endast lerbruk. Det har fungerat som tåget. För mig är det NO NO med cemetbasserat bruk så "hydraliskt som möjligt och brandtåligt. Gör som dom gjorde förr! MVH DeadMan 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 30 dec-10 kl 23:03 »
Åker du till byggvaruhandeln så kan dom ta in kalkbruk (obs inte kc-bruk) på beställning. Kör med hydrauliskt kalkbruk - funkar till det mesta. Undvik cement i gamla konstruktioner.

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #5 skrivet: 30 dec-10 kl 23:11 »
Jobbigt när  ALINGSÅSARE tjötar om samma sak på forumet ;) ;)MVH DeadMan
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 31 dec-10 kl 12:45 »
Visst är dom tjötiga dom där Alingsåsarna!  :)

Vad jag ville få fram är att det är lätt hänt - har iallafall drabbat mig - att man ber om kalkbruk så får man C-bruk (=kalk + cement). Kalkbruk är normalt inget som finns på hyllan i bygghandeln (iallafall inte i Alingsås) men är inga problem att beställa - men man måste själv veta vad man ska ha.

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser