Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Julbord - nytt i gammal tradition  (läst 6296 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Julbord - nytt i gammal tradition
« skrivet: 01 dec-10 kl 14:01 »
Jo, jag vet att det redan finns (minst) en julbordstråd, men denna har ett speciellt tema.

Jag funderar kring olika sätt att lätta upp och förnya julbordet, men så att det ändå känns "juligt" och speciellt. Behålla dofter och smaker, men på nya sätt, mindre tungt och svårsmält. Framför allt vill jag ha in mera grönsaks/rotsaksrätter för att inte köttet ska dominera så väldigt. Inte vegetariska rätter som ska härma kötträtterna, utan hellre goda sallader och sånt.

Det är bara det att jag har total idétorka! Hjälp! Någon som har några bra idéer?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Julbord - nytt i gammal tradition
« Svar #1 skrivet: 01 dec-10 kl 14:51 »
Någon med finskt ursprung skulle kanske kunna bidra med recept på rotfruktslåda, vet att det är en tradition där, min svåger har finsk mamma och de brukar ha rotfruktslåda men jag har inget recept tillgängligt just nu.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nena

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 01 dec-10 kl 15:31 »
Receptet på kålrotslåda finns på olika ställen på nätet. En annan variant är morotslåda som görs likadant - bara att byta ut kålroten.

Själv tycker jag det är gott med strimlad rödkål, apelsin å valnötter med en dressing av vinäger, olja och vatten.

Strimlad vitkål, morot och äppletärningar blandas ihop med en dressing på creme friche, majonnäs, salt å peppar.

Stuvad vitkål med kummin är är mums!

Surkål med rivet äpple, sultanrussin å lite creme fraiche är ett annat tips.

Själv har jag oerhört svårt att följa recept, måste alltid ändra på något, kanske kan det kallas för kreativ matlagning ;D
Lev livet grönare så blir jorden skönare

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 01 dec-10 kl 16:55 »
Någon med finskt ursprung skulle kanske kunna bidra med recept på rotfruktslåda, vet att det är en tradition där, min svåger har finsk mamma och de brukar ha rotfruktslåda men jag har inget recept tillgängligt just nu.

Receptet på kålrotslåda finns på olika ställen på nätet. En annan variant är morotslåda som görs likadant - bara att byta ut kålroten.

Jag gör nånsorts låda på palsternackor och ost, det är jättegott! Men i år har alla nackorna frusit fast därute i landet.  ::)

Själv tycker jag det är gott med strimlad rödkål, apelsin å valnötter med en dressing av vinäger, olja och vatten.

Strimlad vitkål, morot och äppletärningar blandas ihop med en dressing på creme friche, majonnäs, salt å peppar.

Stuvad vitkål med kummin är är mums!

Surkål med rivet äpple, sultanrussin å lite creme fraiche är ett annat tips.

Låter gott alltihop, särskilt det där med surkål.  :)

Själv har jag oerhört svårt att följa recept, måste alltid ändra på något, kanske kan det kallas för kreativ matlagning ;D

Samma här. Det är kul att lösa recept för inspiration och så, men sen blir det något eget hittepå i alla fall.  :D

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 01 dec-10 kl 17:48 »
Det finns en tråd här på alternativ om kålrotslådan med olika recept .

Men man kan byta ut skinkan mot en LINKA i stället . Det är ett lår av får som bereds och sedan gratineras som en skinka med senap och ströbröd .

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 01 dec-10 kl 18:04 »
Det finns en tråd här på alternativ om kålrotslådan med olika recept .

Men man kan byta ut skinkan mot en LINKA i stället . Det är ett lår av får som bereds och sedan gratineras som en skinka med senap och ströbröd .

Är fårlåret färskt eller är det rimmat/rökt?

Har ju två lammlår i frysen som jag vill göra nåt gott av.

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 01 dec-10 kl 18:28 »
Recept på LINKA
2-2,5 kg fårkött (rimmsaltad lammstek eller fårlår )
2 mandariner
2 klyftor vitlök
vitpeppar
( justera kryddningen till storleken på köttet )

Griljering
3 msk senap
1 dl ströbröd
1 tsk strösocker
1 tsk salt

Bena ur låret och forma som en skinka . Späcka köttet med vitlöken och mandarinen . Stick in en stektermometer i den tjockaste delen och baka i ugnen på galler över en långpanna i 175 gr temp.
Då termometern visar 77-80 gr är linkan klar . Ca 1,5-2 tim.
Bred på senapen och strö över ströbröd , socker och salt .
Griljera med övervärmen
servera som julskinka .
Goda tillbehör , rödkål , brunkål , brysselkål eller med lättstuvad grönkål.

Något annat gott är stekrimmad lammskyl . Lite som en tjälknöl av lamm , med en lite annan kryddning .
Vill du ha recept ?
« Senast ändrad: 01 dec-10 kl 19:26 av esten »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 01 dec-10 kl 18:55 »

Något annat gott är stekrimmad lammskyl . Lite som en tjälknöl av lamm , med en lite annan kryddning .
Vill du ha recept ?

Såklart!  :D

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 01 dec-10 kl 19:10 »
OK  :D
Stekrimmad lammskyl
2,5 kg lammstek
2 kvistar rosmarin
2 tsk grovmalen peppar ( blanda efter din egen smak vit-,svart-,rose-eller grönpeppar )
1 tsk grovt salt

Saltlag
1 lit vatten
1 dl salt
2 msk socker
2 klyftor skivad vitlök

bena ur steken . Putsa bort fett , senor mm . Lägg in rosmarinen där benet varit . Strö över salt och peppar . Bind upp steken .
Sätt in en kötttermometer . Och lägg steken i en långpanna . Stek på nedersta falsen i ugnen i 175 gr och ca 1½-2 tim. eller tills termometern visar 72 grader .
Blanda undertiden saltblandningen .
Tag ut steken och stoppa den i plastpåse eller lämpligt kärl och slå saltblandningen över . Låt steken kallna i laken i 5-6 timmar , vänd då och då .
Ta upp steken och låt den rinna av . förvaras svalt- kallt. Skär i tunna skivor .

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 01 dec-10 kl 19:22 »
Sicken massa bra recept!  :D

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 01 dec-10 kl 21:02 »
Sicken rolig tråd!

Vad sägs om det här:

senapsgratinerad rotfruktssoppagul lök+vitlök+morötter+buljong+kålrot+beta (gul eller röd eller pola, vilket man vill)+1 tsk torkad timjan+salt och peppar efter smak.

Koka ihop till en soppa, mixa du hellre gillar det. Just själva soppan kan med fördel förberedas dagen innan.

2 dl rivet/smulat surdegsbröd+1/2 dl cidersenap (grovkornig torr senap)+2 dl riven lagrad ost.

För att göra gratineringen; Sätt ugnen på 225 grader. Häll sedan strax innan servering upp soppan i ungsfasta skålar. Sula eller riv sönder brödet, och blanda med senap och ost. Strö över soppskålarna och gratinera i ugn tills det fått gyllende färg och osten smält.

Och apropå lamm.....vi köper ett lamm varje höst, och jag brukar alltid spara kottlettraden hel (sadeln) och göra den i ugn med lite vitlök och rosmarin, och sedan skära ut ryggfiléerna. Jättegott, och inte alls så svårt som det låter.

Ett annat alternativ till risgrynsgröt  (fast om det är så "lätt" mat vet jag inte... :P)
Korngrynsgröt med messmör. Blötlägg korngryn över natten. Koka dem sedan med dubbelt så mycket mjölk som gryn, och med lite salt i. När de är genomkokta och grötiga (ca 20-30 min) så sätter man i en klick messmör i gröten ...ungefär 1 msk på 4 personer....mer om man verkligen gillar messmör. Ät sedan med lingon eller hjortron sylt.
Live simply......so that others may simply live.

Vurre

« Svar #11 skrivet: 02 dec-10 kl 16:11 »
Morotslåda är skitgott, inte minst till julkorven och skinkan. Morotslåda och kål i olika former är viktiga delar i vårt julbord. Inget modernt tjafs. Ingen anledning att ändra ett vinnande koncept. Eller om det var recept.
snus? vad är priset på en pris?

träsleven

• -
« Svar #12 skrivet: 04 dec-10 kl 12:30 »
Recept på LINKA
2-2,5 kg fårkött (rimmsaltad lammstek eller fårlår )
2 mandariner
2 klyftor vitlök
vitpeppar
( justera kryddningen till storleken på köttet )

Griljering
3 msk senap
1 dl ströbröd
1 tsk strösocker
1 tsk salt

Bena ur låret och forma som en skinka . Späcka köttet med vitlöken och mandarinen . Stick in en stektermometer i den tjockaste delen och baka i ugnen på galler över en långpanna i 175 gr temp.
Då termometern visar 77-80 gr är linkan klar . Ca 1,5-2 tim.
Bred på senapen och strö över ströbröd , socker och salt .
Griljera med övervärmen
servera som julskinka .
Goda tillbehör , rödkål , brunkål , brysselkål eller med lättstuvad grönkål.

Vill du ha recept ?
HUr lä'nge är en sådan stek hållbar i kylskåp? Eller är det bättre att dela den och fysa ner i mindre bitar?

esten

• -
« Svar #13 skrivet: 04 dec-10 kl 12:36 »
Den har lång hållbarhet i kylen eller kallt skafferi .
Precis som skinkan är den rimmad före ugnsbakningen .

Så åtmindstone som skinkan , kanske längre .

Xerox

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 12 dec-10 kl 14:32 »
Kanske ett par stekta boveteplättar med gräddfil, hackad rödlök och löj- (eller stenbits-)rom kunde passa. Inte rotsaker precis men väl utanför det vanliga julbordet.
Nil satis, nisi optimum!

träsleven

• -
« Svar #15 skrivet: 13 dec-10 kl 10:14 »
OK  :D
Stekrimmad lammskyl
2,5 kg lammstek
2 kvistar rosmarin
2 tsk grovmalen peppar ( blanda efter din egen smak vit-,svart-,rose-eller grönpeppar )
1 tsk grovt salt

Saltlag
1 lit vatten
1 dl salt
2 msk socker
2 klyftor skivad vitlök

bena ur steken . Putsa bort fett , senor mm . Lägg in rosmarinen där benet varit . Strö över salt och peppar . Bind upp steken .
Sätt in en kötttermometer . Och lägg steken i en långpanna . Stek på nedersta falsen i ugnen i 175 gr och ca 1½-2 tim. eller tills termometern visar 72 grader .
Blanda undertiden saltblandningen .
Tag ut steken och stoppa den i plastpåse eller lämpligt kärl och slå saltblandningen över . Låt steken kallna i laken i 5-6 timmar , vänd då och då .
Ta upp steken och låt den rinna av . förvaras svalt- kallt. Skär i tunna skivor .

Har provat denna ! Toppengott rekommenderas verkligen. Jag gjorde den för att användas som smörgåsmat istället för butikernas E-nummerspäckade skinka. Och det här slår allt som finns hos ICA o liknande butiker.

Skogsstjärna

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 13 apr-13 kl 18:00 »
Vad sägs om fallafel(kikärtsbollar)Moussaka och västerbottenspaj.Mumsigt och lätt att passa in med sallader och  röror av olika slag.När det gäller de kryddiga dofterna :) så föreslår jag att ni tillsätter kardemumma och kanel i teet eller kaffet som serveras efteråt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser