Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surofråga  (läst 1185 gånger)

SaraD

• Västergötland
Surofråga
« skrivet: 03 dec-10 kl 10:45 »
Jag har haft igång min suro i snart en vecka. Den har hållt temperatur och fuktighet jämt under hela tiden. Jag har även lyckats se spindlar i de av äggen jag lyst än så länge. :)

Jag har läst och läst i bruksanvisningen men inte lyckats hitta hur man ska ska göra med ventilationen. Jag har hittills haft den stängd, men den kanske ska vara öppen hela tiden? Eller när ska jag öppna den? ???

Hur har ni gjort? Tacksam för snabbt svar. :)
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Juppepinne

• Östergötland
SV: Surofråga
« Svar #1 skrivet: 03 dec-10 kl 12:18 »
Hej!
Jag satte igång min den 11/11 och hade ventilationen lite öppen. När det sedan var dags att kläckas öppnade jag den helt. Har fibblat lite med den fram och tillbaka efter alla olika råd jag läst här inne. Hur som helst tror jag inte det spelar så jättestor roll. Började kläckas i förrgår och håller fortfarande på här hemma, så det verkar inte ha haft så stor roll. Blev kondens i kläckaren men det hjälpte inte att öppna ventilen fullt. Av 25 ägg har 14 kläckts än så länge. Jag var inte säker på om alla ägg var befruktade och har inte lyst dem så förhoppningsvis kläcks alla som ska kläckas. :)
Lycka till!
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

trallallaa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 dec-10 kl 14:45 »
jag resonerade som så, ägg är levande, de behöver syre, så min var helöppen helatiden, jag har aldrig rört ventilationen efter att jag öppnat den.

SaraD

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 dec-10 kl 17:53 »
Okej, då kanske jag ska ta och öppna den också. Lite syre kan väl inte göra nån skada. ;)
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser