Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Banker och Guld  (läst 4344 gånger)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Banker och Guld
« skrivet: 03 dec-10 kl 17:18 »
Hej!

Tittade pa guldpriset och bestämde mig häromdan att sälja 2 guldmynt, krügerrand, som jag har fatt som present. Har nyss installerad en braskamin och bytesvärde för guldet skulle betala för det.  ;D

Tänk hur perplex jag blev när jag kom till banken och tjejen förklarade att banken inte köpa krügerrand (fast det är jo valuta  och guldmynt i ett). De hade bara fonder, aktier och vanliga kassaärenden.  ???

Var inte det sa en gang i tiden att alla pengar kunde bytas i guld? Var det inte där det började? Och var det inte sa fram till Vietnamkriget att det fanns motsvarighet för pengar i guldreserver?

Men till det praktiska:
Var i Sverige kan man köpa och sälja guldmynt - som värdesak, inte som samlarobjekt. Finns det banker som gör det? Är det Forex som gäller?

Kaminhuset vill jo ha betalt i alla fall......

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Xoot

• Gäst
SV: Banker och Guld
« Svar #1 skrivet: 03 dec-10 kl 17:35 »
Hej!

Tittade pa guldpriset och bestämde mig häromdan att sälja 2 guldmynt, krügerrand, som jag har fatt som present. Har nyss installerad en braskamin och bytesvärde för guldet skulle betala för det.  ;D

Tänk hur perplex jag blev när jag kom till banken och tjejen förklarade att banken inte köpa krügerrand (fast det är jo valuta  och guldmynt i ett). De hade bara fonder, aktier och vanliga kassaärenden.  ???

Var inte det sa en gang i tiden att alla pengar kunde bytas i guld? Var det inte där det började? Och var det inte sa fram till Vietnamkriget att det fanns motsvarighet för pengar i guldreserver?

Men till det praktiska:
Var i Sverige kan man köpa och sälja guldmynt - som värdesak, inte som samlarobjekt. Finns det banker som gör det? Är det Forex som gäller?

Kaminhuset vill jo ha betalt i alla fall......

//Januschka

"Privatpersoner". Vissa är företagare men det kvittar. Välj efter egen smak.
Dessa som annonserar "köper ditt guld" "köper guld och betalar bra" osv osv - Dessa söker du.

Väger guld och ger en bra slant. Är det föremål med guld som har ett värde pga föremålet så
värderas det därefter också. Så prova, har själv sålt guld i omgångar. Rätt bra betalt. :)

mysfaktor

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 dec-10 kl 20:24 »
vet vissa som betalar 190kr/gram

Januschka

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 03 dec-10 kl 23:43 »
Det finns en fastställd handelspris for guld, dagligen. Det är det som ges i andra länder hos banken för guldmynt som är valuta. därav min förvaning att det inte funkar i Sverige. eller finns det banker här som gör det? eller bara privatpersoner?

Undrar

Januschka

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 04 dec-10 kl 06:21 »
vet vissa som betalar 190kr/gram

Bra affärer! Enligt länken ligger noteringen på över 300 kr/gram.

Januschka

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 04 dec-10 kl 09:44 »
Jenses,

ich schick doch sowas nicht per Post und krieg das Geld eine Woche später auf's Konto! .... bis dahin macht der Kurs was er will und drei Personen dazwischen mit dem Geld was anderes. Sowas sind ehrbare Geschäfte von Angesicht zu Angesicht, nix dubiose Kontoschiebereien.

Januschka

Januschka

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 04 dec-10 kl 09:45 »
Bra affärer! Enligt länken ligger noteringen på över 300 kr/gram.

Japp! Det är nog att lura folk. Och kursen stiger nog ett tag till.. om inte varje dag är dock trenden klar.

MVH

Januschka

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #7 skrivet: 04 dec-10 kl 17:46 »
www.libertysilver.se, fick va med i GP even - http://www.gp.se/ekonomi/minapengar/1.488434-kopa-guldtackor-

Annars är det faktiskt ett riktigt bra läge att köpa silver just nu. Det stiger fint.
« Senast ändrad: 04 dec-10 kl 17:55 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 26 dec-10 kl 23:20 »
Här har du en länk till guldets pris på spotmarknaden . + andra ädla metaler

http://www.kitco.com/charts/livegold.html

Man kan se utveckling under flera år.

Rasmussen köper och säljer guld på den svenska marknaden , är nog att föredra före sms guld företag!

http://www.rasmussen.se/guldcentralen_1357.html

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bo

« Svar #9 skrivet: 27 dec-10 kl 07:00 »
www.libertysilver.se, fick va med i GP even - http://www.gp.se/ekonomi/minapengar/1.488434-kopa-guldtackor-

Annars är det faktiskt ett riktigt bra läge att köpa silver just nu. Det stiger fint.

Du kan få köpa mitt till gällande kurs. Jag hittade silverkronor för 46000 som jag samlade en gång.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 dec-10 kl 07:20 »
Japp! Det är nog att lura folk. Och kursen stiger nog ett tag till.. om inte varje dag är dock trenden klar.

MVH

Januschka

Det är inte nödvändigtvis att lura folk. Det finns ju mängder med annonser om uppköpare som köper guld, och där kan du göra affären ansikte mot ansikte och behöver inte skicka per post eller använda skumma konton.
Vi sålde av en massa gamla smycken som bara låg till ingen nytta, betalningen var 190 kr/gram kontant rätt i handen.  Och då väger dom ju bara hela smycket och betalar efter det, och jag förmodar att det inte är 100% guld i t.ex en halskedja.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #11 skrivet: 27 dec-10 kl 12:27 »
Du kan få köpa mitt till gällande kurs. Jag hittade silverkronor för 46000 som jag samlade en gång.

Behåll dem och sälj senare! Värdet på silver kommer sannolikt att stiga fint ett tag till då det är manipulerat ner i botten av Wall Street. Det börjar korrigera sig nu. =)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Januschka

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 28 dec-10 kl 23:48 »
Det är inte nödvändigtvis att lura folk. Det finns ju mängder med annonser om uppköpare som köper guld, och där kan du göra affären ansikte mot ansikte och behöver inte skicka per post eller använda skumma konton.
Vi sålde av en massa gamla smycken som bara låg till ingen nytta, betalningen var 190 kr/gram kontant rätt i handen.  Och då väger dom ju bara hela smycket och betalar efter det, och jag förmodar att det inte är 100% guld i t.ex en halskedja.

Nej inte 100% guld -  men guldhalten anges jo pa själva smycken. Här erbjuds 260/180 kr per gr beroende pa guldandel (23/18 k) hos guldsmed. Men myntguld är av en annan konsistens/guldhalt. Där var värdet samma dag 325 kr istället för 260/gr.

Jag väntar tills jag hittar nagon som lägger ett seriöst bud - annars gar mynten till kontinenten  och säljes där till börs- dvs bankkurs.

Januschka

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser