Hej!
Vad kostar salmonellatestningen? Vid slakt av få djur så kan det fördyra. Salmonella är ett jätteproblem om man har djuren ute. Ur hygienisk synpunkt så ska man ha sina djur inomhus med besöksförbud och absolut inga gnagare eller vilda fåglar i huset. Sedan får man förmodligen salmomella med fodret i alla fall. Jag förutsätter att alla mina fjäderfän är smittade så hårdkokta ägg och välstekta ankor är det som gäller.
Jag har träffat ett par uppfödare av fjäderfän som fått salmonella flera gånger. En fullständig katastrof. En uppfödare planerar att riva alla hus och bygga nya för att säkert få bort infektionen.
Hur många gånger har Bang fått avliva och destruera alla sina djur?
Klarar man salmonellaproblemet så borde myskankor vara lönsamma. Man måste i så fall kläcka i maskin och ha avelsdjur av den stora varianten. 30 ungar per hona är för lite. Det kan vara ett problem att få konservativa svenskar att äta ett så konstigt djur som myskanka. Kan man leverera till en storstad är det förmodligen bättre. Det är möjligt att det finns en marknad för extra stora ankor. När det gäller gäss så är det större efterfrågan på stora slaktkroppar. Att konkurrera med samma vara som Netto säljer för 47kr/ kg kan vara svårt.
MVH
Jan