Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skinnberedning/kurs/studiebesök????  (läst 7566 gånger)

ripper

• Västergötland
skinnberedning/kurs/studiebesök????
« skrivet: 07 dec-10 kl 18:33 »
Finns det någon som vet eller kan något om kaninskinnberedning?Finns det kurs någonstans?eller komma på studiebesök ? Bara för hemmabruk? Vore ju skoj att kunna ta till vara på hela kaninen inte bara köttet!! ;D ::)
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: skinnberedning/kurs/studiebesök????
« Svar #1 skrivet: 07 dec-10 kl 22:23 »
jag är gärna med om nån håller kurs. :P..
Fjäderfän och kaniner

Leontina

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 08 dec-10 kl 13:15 »
Jag vill också vara med  ;D

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #3 skrivet: 09 dec-10 kl 11:09 »
Håller med om att det varit väldigt bra att kunna tillvarata skinnet också, inte enbart köttet! Vi har faktiskt vid nåt tillfällle skänkt bort skinn till en som tänkte bereda det. Tyvärr har jag ingen aning om ifall just den personen skulle ha tid att förmedla sin kunskap, men det är inte troligt... Men om det dyker upp nåt här på sidan är jag/vi absolut intresserade. Jag tänker mig t.ex goa sittunderlag när man är ute i båten och fiskar, det vore nåt det! (Tur man har jättekaniner ;) )
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #4 skrivet: 09 dec-10 kl 11:18 »
Här är en till som vill gå kurs!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Chandra

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-10 kl 15:33 »
Jag vill också gå kurs! :D
Bor i lantliga Ekeby i Nynäshamns kommun med sambo, dotter, 4 katter (sphynx, cornish rex), blandisen Sally, staffordshire bullterriern Samson o 2 hästar (basjkir, kallblodstravare). Har 2 stora köksland o Gotlandskaniner. Hoppas på höns så småningom!

ripper

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 dec-10 kl 19:44 »
Tydligen e det fler än jag som vill kunna ta vara på skinnet!!!! Men e det ingen som vet någon alls. hade ju vart skoj/ bra att se någon live!!!! ;D Så att man fått någon slags hyfs på det!!
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

La Ladin

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 dec-10 kl 21:14 »
.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 09 dec-10 kl 21:36 »
Föreningen  funderar runt saken för medlemmar 2011.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Miia

« Svar #9 skrivet: 09 dec-10 kl 22:09 »
Örebro Läns kaninavelsförening planerar att ha en kurs.

http://orebrokaf.se/aktuellt.html

Myrkott

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 14 dec-10 kl 11:08 »
Jag skulle tycka det var kul att hålla kurs i kaninskinnsberedning! Det är fina skinn som är lätta att jobba med (särskilt om man hållit på med fårpälsar och älgar tidigare  ;))
I så fall till våren så man kan vara ute. Det verkar vara mycket västgötar som vill gå kurs. Har en bebbe just nu och vill helst inte åka så långt. I så fall får ni masa er hit till norra Östergötland.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

greta7781

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 14 dec-10 kl 17:54 »
hej vi är intresserade att gå på kurs om du ska hålla en kurs vi är från Norrköping

Myrkott

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 15 dec-10 kl 08:19 »
Visst. En helg i maj någon gång borde vädret vara lämpligt. Eftersom jag inte har några kaniner själv är det ju bra om deltagarna tar med egna skinn. 10-12 deltagare är nog max, annnars blir det för rörigt.
Man hinner inte så mycket på en helg men jag kan förmedla lite grundkunskap och vi kan prova några olika garvningsmetoder.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Leontina

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 15 dec-10 kl 08:42 »
Å, jag vill ju jättegärna vara med jag också men jag har inte så många egna skinn att ta med (2st). Räcker det eller finns det någon vänlig själ som skulle vara villig att ta med några extra? :-*

Myrkott

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 15 dec-10 kl 09:24 »
Det är lagom att ta med sig 2-3 skinn. Fler hinner vi nog inte med. Men om nån har skinn över att sälja kan ni ju kolla här vilka som vill köpa. T anken är förstås att fortsätta experimentera hemma och då vill man ju ha lite extra skinn att jobba med.

greta7781

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 15 dec-10 kl 16:13 »
vi skulle vara intreserade av att köpa skinn till kursen om någon har att sälja ;D

hustigern

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 15 dec-10 kl 21:04 »
Jag vill också vara med. Finns i Östergötland och har händelsevis några skinn ligger i frysen och väntar :)
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

SannaF

• -
« Svar #17 skrivet: 17 dec-10 kl 01:02 »
Jag hakar gärna på!
Har precis lagt in de första två skinnen i frysen i väntan på att jag ska få tid och mod att testa.
Mot nya äventyr!

timjan86

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 20 dec-10 kl 15:56 »
Jag vill också vara med, blir det på en helg så ska jag nog kunna ta mig till östergötland, men har inga egna skinn ännu, kan de gå bra med harskinn(fälthare)? Annars behöver jag hitta någon som vill sälja. Vore jättesnällt om du kunde hålla kurs!

Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Viopet

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 25 dec-10 kl 17:13 »
Vill också vara med!  ;D Både jag och min sambo om det finns plats. Vi har mängder med kaninskinn liggande i frysen ifall någon är intresserad.
Viola

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser