Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kakelugnar  (läst 9465 gånger)

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
Kakelugnar
« skrivet: 08 dec-10 kl 11:37 »
Har det skrivits tidigare om kakelugnar som har en utsida av kalkfärg eller liknande? Om man kommer när dem så blir man vit som av krita och min fråga är om det finns något sätt att måla dem utan att behöva knacka ner allt in till muren?

ersam

• -
SV: Kakelugnar
« Svar #1 skrivet: 08 dec-10 kl 12:12 »
Krita kan man alltid (i regel) tvätta ner om det behövs. Ta tvättsvamp och använd gummihandskar. Ögonskydd är nog inte fel.

Jag har murat med silikatfärg på skorsten men om det funkar på såpass varma ytor ska jag låta vara osagt. Kanske du kan börja med att tvätta en liten del på ena sidan som inte syns så mycket och provmåla.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 dec-10 kl 18:24 »
Matt linoljefärg ska funka, säger de som säljer. Gör det inte det så stäm dem, eller nåt
 :)

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 08 dec-10 kl 20:20 »
Matt linoljefärg ska funka, säger de som säljer. Gör det inte det så stäm dem, eller nåt

Knappast möjligt efter en rekommendation av dig här på forumet - eller är det du som säljer eller?  ;)

Tror det finns stor risk att det "gasar" lång tid efter en linoljemålning så det skulle jag undvika. Om nu inte "experterna" där ute säger annat.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 dec-10 kl 20:55 »
Knappast möjligt efter en rekommendation av dig här på forumet - eller är det du som säljer eller?  ;)

Tror det finns stor risk att det "gasar" lång tid efter en linoljemålning så det skulle jag undvika. Om nu inte "experterna" där ute säger annat.

Skit i det då? Prova modernitétsfärg från den vanliga färghandlaren. De vill ju inte lura på en nåt..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 08 dec-10 kl 20:56 »
Vår rörspis är målad med limfärg och den kritar inte när man kommer nära. Jättefint och billigt dessutom.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 dec-10 kl 21:05 »
Vår rörspis är målad med limfärg och den kritar inte när man kommer nära. Jättefint och billigt dessutom.  :D

Jo, det är ju det vanliga. Fast det brukar ju gå att gno sig vit på det om man vill.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 08 dec-10 kl 21:12 »
Jo, det är ju det vanliga. Fast det brukar ju gå att gno sig vit på det om man vill.

Haha säkert men, då får man allt gno. Vanlig nuddning gör inte att man blir vit.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 dec-10 kl 21:27 »
Haha säkert men, då får man allt gno. Vanlig nuddning gör inte att man blir vit.

Kanske det. Har ingen rörspis, men kakelugnen brukar vi stå och hänga emot emellanåt när det är lite kyligt. Det måste det ju tåla, så man inte får färg på kostymen.  :)

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 08 dec-10 kl 22:52 »
Mina var målade med blå lackfärg. Dessutom med kakelklistermärken på.  :o

Luktade lösningsmedel fast det säkert var 25 år sedan det var målat när man eldade.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #10 skrivet: 09 dec-10 kl 08:01 »
Fina förslag allihop  :D. Muren är alltså målad med något slags krita eller kalk i ett ca 5-6 cm tjockt lager som inte går att tvätta bort. Då måste jag knacka ner den och vill inte gärna göra det. Vill ha på en annan yta som inte sitter på kläderna varje gång vi går förbi. Det finns en kakelugn i varje rum så vi kommer inte undan, rummen är små och de står direkt innanför dörren i alla rum.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 09 dec-10 kl 08:54 »
Alltså det är omöjligt 5-6 cm "färg" utan det du ser är kalkputs. Kalkputsen i sig kritar inte av sig utan det är troligen limfärg (krita) eller ännu troligare kalkavfärgning utanpå.

Testa en yta som inte syns och ta då en "scotch brite" eller motsvarande tvättsvamp med lite riv i och tvätta/borsta bort avfärgningen. Kan underlätta att "vattna" lite före för risken är att underlaget suger in allt vatten annars.

Gör så gott det går och undersök om silikatfärg går att använda på spisar (googla silikatfärg efter leverantörer). Skulle det vara nått kvar i form av kalkavfärgning så binder du det till underlaget vid målning.

Jag har själv målat min skorstenspipa med silikatfärg (delar var tidigare målad med kalk/limfärg) med mycket gott resultat. Dock inte murspisar.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #12 skrivet: 09 dec-10 kl 10:57 »
Tack för all hjälp. Ska prova med tvättning och målning. Det låter enkelt och jag tror på det enkla.

bua

« Svar #13 skrivet: 09 dec-10 kl 19:29 »
Jag hade kritad öppen spis. Borstade bort kritan med grov skurboste.Visserligen lite kritdamm i rummet men inte så farligt. Fast jag borstafe aldrig bort allt, utan det översta sunkiga för att sedan lägga på ny fräsch krita.

Elektra

« Svar #14 skrivet: 13 dec-10 kl 18:00 »
Låter märkligt med målade kakelugnar, säker på att det inte är en rörspis?  ???
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #15 skrivet: 14 dec-10 kl 09:05 »
Jag förstår såklart att det inte är en "kakelugn" i den bemärkelsen men den ska ju påminna om en. De är alla murade med tegelsten från golv till tak i olika former och sedan är det pålagt något annat, som då inte är kakel. Rörspis? Ja, varför inte, vet inte vad det är men ska kolla.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 14 dec-10 kl 09:12 »
Jag förstår såklart att det inte är en "kakelugn" i den bemärkelsen men den ska ju påminna om en. De är alla murade med tegelsten från golv till tak i olika former och sedan är det pålagt något annat, som då inte är kakel. Rörspis? Ja, varför inte, vet inte vad det är men ska kolla.

Det låter som rörspisar som är som kakelugnar fast utan kakel. Sätt in en bild eller två!

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #17 skrivet: 14 dec-10 kl 09:29 »
Lagt bilderna i galleriet.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 16 dec-10 kl 17:46 »
silikatfärg funkar dåligt på varma ytor. Det flagar.
Estetiken framför allt

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 16 dec-10 kl 18:20 »
silikatfärg funkar dåligt på varma ytor. Det flagar.
Då har du gjort något fel.
Silikatfärg är Vattenglas, pigment och krita.
Används ibland på kaminer och liknade.
Är dock inte bästa alternativet men det funkar.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 2 användare
yellgar, Shraunsoi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser