Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovfågel?  (läst 2780 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Rovfågel?
« skrivet: 08 dec-10 kl 17:28 »
Kan en rovfågel ta en tupp utan att det blir några fjäder som ligger kvar? Jag hade mina höns ute i dag och ungtuppen saknas tyvärr. Enda spåret jag har hittat är ett avtryck av utspridda vingar o stjärt samt där ifrån ett "släpspår" ungefär en meter framo, lite tillbaka o sedan fram igen. Två tryck i snön med 30 cm mellanrum o sdan ingenting. Skall försöka ta en bild.
« Senast ändrad: 08 dec-10 kl 17:45 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Rovfågel?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-10 kl 18:17 »
Vad var det för ras på tuppen (storlek?) Vad är det för spår jag ser framför avtrycket? Från tuppen eller något annat djur? Kan ju kolla om det inte är tassavtryck för isf. lär det ju vara en räv.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 08 dec-10 kl 18:29 »
Inga rävspår alls. Spåren framför är närmast släpspår och som jag tror lite hönsfötter. Vingavtrycken är precis till vänster om denna bild. de etora spåren längst ner till vänster är mina o de två sista till höger är de två avtryck jag tror är de sista. Inga rävtassar att se.
Åsbotupp
« Senast ändrad: 08 dec-10 kl 19:20 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #3 skrivet: 09 dec-10 kl 10:58 »
Inte alls omöjligt att en tillräckligt stor rovfågel slagit ner på tuppen och helt enkelt flugit iväg med den. Låter som om det ändå varit lite kamp men hade det varit något annat djur; räv, mård etc, skulle du ju kunnat spåra det längre. Du tror inte att eventuella fjädrar hunnit blåsa iväg innan du hann se det?
 Hur som helst är det jättetråkigt, det känns väldigt frustrerande när ens djur blir tagna av rovdjur.   :(
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 09 dec-10 kl 15:15 »
Inte alls omöjligt att en tillräckligt stor rovfågel slagit ner på tuppen och helt enkelt flugit iväg med den. Låter som om det ändå varit lite kamp men hade det varit något annat djur; räv, mård etc, skulle du ju kunnat spåra det längre. Du tror inte att eventuella fjädrar hunnit blåsa iväg innan du hann se det?
 Hur som helst är det jättetråkigt, det känns väldigt frustrerande när ens djur blir tagna av rovdjur.   :(

Det var ingen rovfågel :-) Jag har just varit i verkstaden o när jag står o letar efter rätt skruv så står "Kyckling" plötsligt där! Boork! sa han o gick med bort till hönshuset :-) Men gammaltuppen var på han så det har nog varit oöverensstämmelser dom emellan som har gjort att han inte hunnit hem. Konstiga spår bara men ack så skönt att jag läste dom fel!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 09 dec-10 kl 15:25 »
 ;D Vilken tur  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 09 dec-10 kl 15:55 »
För två vintrar sen tog duvhöken en av "våra" ekorrar och flög i väg med.
den minsta som var så gullig
Inte kul :'(
Hedemorahöns

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 09 dec-10 kl 16:36 »
Det var ingen rovfågel :-)
Hade han själv flugit ur snön? Hur långt kan de egentligen flyga?

Jag skulle kunna tänka mig att en duvhökshona kan ta rätt stora höns. Även berguvar kan ta stora fåglar, men de är inte lika vanliga (har en gång fått in en ormvråk som blev slagen av en berguv. Det fanns ett vittne, som tog hand om vråken när berguven tappade den). Men oftast blir det väl lite fjädrar kvar.  Blir man slagen ur det blå sådär borde man väl "skräckrugga" några dun i alla fall.

Skönt att det inte var så, utan att han var helskinnad kvar!

;D / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #8 skrivet: 09 dec-10 kl 17:47 »
Hade han själv flugit ur snön? Hur långt kan de egentligen flyga?

Jag skulle kunna tänka mig att en duvhökshona kan ta rätt stora höns. Även berguvar kan ta stora fåglar, men de är inte lika vanliga (har en gång fått in en ormvråk som blev slagen av en berguv. Det fanns ett vittne, som tog hand om vråken när berguven tappade den). Men oftast blir det väl lite fjädrar kvar.  Blir man slagen ur det blå sådär borde man väl "skräckrugga" några dun i alla fall.

Skönt att det inte var så, utan att han var helskinnad kvar!

;D / Alba

Åsbohöns kan flyga ganska bra. Dom flyger inte långt men om det kommer rovdjur så flyger dom om det behövs. Jag tyckte det var konstigt att det inte fanns några fjäder o det var ju vindstilla så dom kan inte ha blåst bort. Det var så roligt när han plötsligt bara stod där jag har ju letat efter honom. Så bara "hör du du du! Kan du inte släppa in mig nu då?"

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 09 dec-10 kl 18:38 »
Så skönt! ;D Jag tyckte också att det var lite underliga spår för att även om det skulle varit en rovfågel. Borde inte det varit en större typ av rovfågel då, och då borde väll vingavtrycken varit större + att det borde ha varit mera gropar och grejer efter att tuppen kämpat och rovfågeln stökat med att få med sig den.

Antagligen så har tuppe stått i snön för att sedan kanske tyckt att det blev kallt om fossingarna, satsat och flygit. Så brukar mina göra om de hamnar i för djup snö och då blir det vingavtryck efter dem. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser