Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söndertrasad kam  (läst 2487 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Söndertrasad kam
« skrivet: 08 dec-10 kl 17:40 »
Kom i i hönshuset på morgonen och hittar en pigg men aldeles blodig höna. Ser ut som att det är kammen som antagligen fastnat och gått sönder. Men hela halsen är oxå blodig så jag är lite osäker på var blodet kommer ifrån.
När jag kom hem nu på kvällen så kommer det fortafarade färskt blod och hon är om möjligt ännu blodigare. Nu har jag tagit in henne och ska försöka att tvätta henne. Ser ändå ut som att det kommer från kammen. Någon som har erfarenhet av trasiga kammar om de har lätt för att läka tex?
Ska jag skölja med bara vatten på hönan eller hur får man lättast väck allt blod? Plåster kanske?
Är det bekymmer med att ha henne inne i värmen? Ute i hönshuset är det 0-gradigt. Kan jag låta henne sova inne en natt och sen ta ut henne utan att hon tar skada?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Torry

SV: Söndertrasad kam
« Svar #1 skrivet: 08 dec-10 kl 18:45 »
Tvätta med bara vatten. En blöt bomullstuss till kammen, på fjädrarna kan du tvätta med en svamp. Om du inte kan torka henne ordentligt torr (föna) är det nog bäst att hon får vara inne tills hon torkat ordentligt annars tror jag att hon kan bli sjuk om du sätter ut henne i 0 gradigt hönshus.
Hoppas att det bara är kammen som fått sig en smäll...
//Torry

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 08 dec-10 kl 18:59 »
Har tvättat henne nu. Det var bara kammen som var skadad. Nu blöder det inte längre iallafall. Funderar på om inte blodet kunde koagulera ute i kylan. När hon kom in så slutade det ganska snabbt att blöda. Jodå, jag har henne inne över natten.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Torry

« Svar #3 skrivet: 08 dec-10 kl 19:02 »
Vad bra  ;D
//Torry

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 08 dec-10 kl 20:28 »
Kammar har ju mängder med blod i sig och blöder mycket vid skada.
Men läker väldigt fort sen och blir fina igen.
Vi håller tummarna.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 09 dec-10 kl 16:31 »
Idag är hon tillbaka i hönshuset. Allt såg fint ut nu på kvällen oxå. Skönt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

248 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser