Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin nr 2 har flyttat in  (läst 1766 gånger)

fauve

• Gäst
Kanin nr 2 har flyttat in
« skrivet: 08 dec-10 kl 17:41 »
En 3-årig vädurshona kamperar nu ihop med vår ca 11 månaders kille och tanken är ju att det ska bli bebisar som ska växa upp till fina slaktdjur och eftersom de parade sig efter ca 2 sekunder från att de träffades, så känns ju chansen till kaninkött i sommar ganska stor  :)

Tack snälla potatisblomma för den fina tjejen. Dottern blev jätteglad när hon kom hem och såg att det nu finns 2 kaniner.

Nu är det ju evigheter sedan jag hade kaniner och kaninbebisar och har därför ägnat en del tid idag till att läsa kanintrådar här på forat för att friska upp kunskaperna lite, men det jag funderar på är om hon nu får ungar här i mitten/slutet av januari, blir det då för tufft för henne att bli parad igen i juni? Är det i så fall bättre att skaffa en till hona i vår för att kunna ha 2 kullar per år?

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Kanin nr 2 har flyttat in
« Svar #1 skrivet: 08 dec-10 kl 18:16 »
Hej!
Du kan ta fyra kullar per år, när ungarna är åtta veckor tar du bort dem från honan, en vecka senare paras hon igen.
Jag hade honor som fick ungar mitt i vintern och det gick utmärkt, se bara till att de har en tjock ströbädd med  spån och halm, så honan kan gräva ner ungarna/boet.

Lycka till med kaninerna.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

fauve

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 dec-10 kl 18:35 »
Ojsan då...

Tror kanske inte att jag tar så många som 4 kullar per år och hona, men då vet jag att två är helt ok. Tack så mycket för svar  :)

Yrmff

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 dec-10 kl 21:26 »
När du fått smak på det utmärkta köttet så är det lätt att man ändrar sig!!    :-[  ;D

mvh H

ps.
Jag drar mig för att slakta och ta hand om en tupp (puuuh jobbigt) men ninisar = "like a walk in the park"  ;D
ds.
Ojsan då...

Tror kanske inte att jag tar så många som 4 kullar per år och hona, men då vet jag att två är helt ok. Tack så mycket för svar  :)

sommar09

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 19:13 »
Hej!
Skulle vilja ha en fin/snäll kaninhane( fransk vädur ). Har världens goaste kanintjej. Önskar nu att de ska bli fler med samma fina sätt.
Har tidigare köpt av potatisblomma, men nu har kaninerna där flyttat.
Finns det någon som har en hane till salu som motsvarar önskemålen.
  ???

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 28 feb-11 kl 15:44 »
Jag kollade i mina avelsanteckningar och min fd hona som är hos Fauve är obesläktad med den kanin som sommar09 har. Skulle bli ett fint avelspar om Fauve har en bebis över, alltså  :)

Häpp!
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser