Jag har aldrig försökt sätta ihop två av samma kön. Däremot hane och hona flera gånger. Jag har alltid sett till att hanen är kastrerad i god tid först.
Låt de två mötas på neutral mark, dvs inte i den enas bur. T ex lösa i ett rum, eller annat lämpligt ställe med yta nog att komma undan.
Håll dem under uppsikt. Beroende på hur det går kan de träffas en stund, kanske en halvtimme eller så första gången. Jag brukar se till att de inte träffas nånstans där de kan gömma sig första gången, ifall de skulle ryka ihop så vill man ju snabbt kunna sära på dem. De brukar bli en massa hoppande och springande och nosande på varandra. Beroende på hur det går, om den ena blir rädd t ex, så brukar jag dra ut på det i flera dagar. Förmodligen har du en tanke på vart de ska bo, alltså den nya ska flytta in i den gamles bur. Du måste känna dig säkert på att de gillar varandra innan du provar att släppa in dem i den enas bur, och lämna en flyktväg öppen. Håll dem under noga uppsikt.
Det är viktigt att hålla ett öga/öra på dem en tid efter att de flyttat ihop, så att allt verkligen är bra. Jag har inte varit med om att att de slåss, om man varit försiktig och tagit tid på sig. Förutom när min ena hane legat på djursjukhus och jag inte trodde jag behövde börja om från början med hela ihopsättningsproceduren. Damen ifråga kände sig hotad, han luktade väl fel, och luggade honom ordentligt på flera ställen. Kaniner kan snabbt ställa till med stor skada om de slåss på riktigt!
Det var flera år sen jag fick en kanin kastrerad. Har för mig att det kostar minst 4-500 kr. Se till att gå till en veterinär som är van att söva smådjur. En hona är dyrare att kastrera. Ring och hör med veterinären.
Säkert kan du hitta redan kastrerade djur, på Blocket. Om du ska ha dem som sällskapsdjur spelar ålder osv kanske inte så stor roll?
/ Alba