Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man två kaniner att gå ihop  (läst 10294 gånger)

Snownobs

• Norrbotten
Hur får man två kaniner att gå ihop
« skrivet: 09 dec-10 kl 00:21 »
Jag har en 1 årig kaninhane. Funderar på att skaffa ett sällskp till honom, men då vill jag att de ska kunna vara i samma bur, så min fundering är, hur får jag två kaniner att gå ihop. Finns det möjlighet om jag köper en liten unge (hane). Eller en kastrerad vuxen hane? Finns det att köpa steriliserade honor.
Om jag skulle kastrera min hane, vad skulle det kosta?

Tacksam för svar !

Alba

• Södermanland
SV: Hur får man två kaniner att gå ihop
« Svar #1 skrivet: 09 dec-10 kl 08:52 »
Jag har aldrig försökt sätta ihop två av samma kön. Däremot hane och hona flera gånger. Jag har alltid sett till att hanen är kastrerad i god tid först.

Låt de två mötas på neutral mark, dvs inte i den enas bur. T ex lösa i ett rum, eller annat lämpligt ställe med yta nog att komma undan.

Håll dem under uppsikt. Beroende på hur det går kan de träffas en stund, kanske en halvtimme eller så första gången. Jag brukar se till att de inte träffas nånstans där de kan gömma sig första gången, ifall de skulle ryka ihop så vill man ju snabbt kunna sära på dem. De brukar bli en massa hoppande och springande och nosande på varandra. Beroende på hur det går, om den ena blir rädd t ex, så brukar jag dra ut på det i flera dagar. Förmodligen har du en tanke på vart de ska bo, alltså den nya ska flytta in i den gamles bur. Du måste känna dig säkert på att de gillar varandra innan du provar att släppa in dem i den enas bur, och lämna en flyktväg öppen. Håll dem under noga uppsikt.

Det är viktigt att hålla ett öga/öra på dem en tid efter att de flyttat ihop, så att allt verkligen är bra. Jag har inte varit med om att att de slåss, om man varit försiktig och tagit tid på sig. Förutom när min ena hane legat på djursjukhus och jag inte trodde jag behövde börja om från början med hela ihopsättningsproceduren. Damen ifråga kände sig hotad, han luktade väl fel, och luggade honom ordentligt på flera ställen. Kaniner kan snabbt ställa till med stor skada om de slåss på riktigt!

Det var flera år sen jag fick en kanin kastrerad. Har för mig att det kostar minst 4-500 kr. Se till att gå till en veterinär som är van att söva smådjur. En hona är dyrare att kastrera. Ring och hör med veterinären.

Säkert kan du hitta redan kastrerade djur, på Blocket. Om du ska ha dem som sällskapsdjur spelar ålder osv kanske inte så stor roll?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Elvan

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 18 dec-10 kl 22:28 »
De som är auktoriteter på området rekommenderar inte att man har kaniner tillsammans. Ofta är svaret "två honor ur samma kull KAN gå bra", men det kan bli problem även då när de brunstar.

Kaniner mår bra av att se artfränder, men behöver inte dela bur. De kan dock bli väldigt fästa vid varandra och det finns tydligen fall där två honor som gått tillsammans hela livet dör av sorg när den ena tas bort.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 19 dec-10 kl 10:34 »
De som är auktoriteter på området rekommenderar inte att man har kaniner tillsammans. Ofta är svaret "två honor ur samma kull KAN gå bra", men det kan bli problem även då när de brunstar.

Kaniner mår bra av att se artfränder, men behöver inte dela bur. De kan dock bli väldigt fästa vid varandra och det finns tydligen fall där två honor som gått tillsammans hela livet dör av sorg när den ena tas bort.

Eh, ska man låta djur leva i ensamhet för att det blir sorgligt om en dör...?
Det är klart att det blir sorg om ens partner dör, det är samma för alla djur, även människor. Om det händer får man lösa det, tycker jag.

"Auktoriteterna" har kanske kaniner av andra anledningar än till sällskap, som jag tror att Snownobs är ute efter. Då är det ju motiverat att hålla isär djur som skulle kunna skada varandra. Annars tycker jag personligen att djur inte ska hållas isolerade från artfränder. Du kan aldrig ge en kanin i sällskap, kroppskontakt och puts vad en annan kanin kan. Men naturligtvis måste man se till att de tycker om varandra och inte slåss.

Jag har aldrig stött på problem med att sätta ihop vuxna kaniner, som aldrig sett varandra förut, så länge de är hane och hona. Hanen ska då vara kastrerad, och man måste ta tid på sig och inte forcera saker och ting.

Här är en länk till vad SJV tycker om kaninsällskap: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html

Vänliga hälsningar / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Elvan

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 19 dec-10 kl 14:10 »
Jag menade inte att det var ett argument mot att ha kaniner ihop utan tvärtom att de kan bli mycket fästa vid varandra, vilket tyder på att de har ett utbyte av det.

Jag är antagligen färgad av min egen erfarenhet - att två systrar som suttit ihop i en bur på 1,5 kvm har bitit varandra en hel del redan innan de blivit fem månader, detta främst då de blivit stressade/skrämda, men likväl.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 19 dec-10 kl 15:11 »
Då missförstod jag dig!  :-[ Så bra!

Jag tycker det är så sorgligt med alla bortglömda sällskapskaniner som lever sina liv i ensamhet.

;D / Alba

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser