Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färdig ruvat ägg med hål i...  (läst 1845 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Färdig ruvat ägg med hål i...
« skrivet: 10 dec-10 kl 12:04 »
Morn!

Har en liten kochin som mot alla odds har ruvat fram en kyckling. Hon bor med sin lill* i en kaninbur i gästrummet. När vi flyttade in dom hade hon ett ägg kvar som hon har varit väldigt noga med.

Idag såg jag att det var hål i ägget men det verkade inte röra sig därinne. Kan det vara hål länge innan kycklingen kommer ut? Eller är det kört?

Vad kan ha hänt i så fall, orkade den inte hacka sig ut?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Färdig ruvat ägg med hål i...
« Svar #1 skrivet: 10 dec-10 kl 12:13 »
Det kan vara bara ett hål ganska länge, men om det inte har hörts ljud eller rörelser på ett par timmar till kanske kycklingen inte klarat sig.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #2 skrivet: 10 dec-10 kl 16:00 »
Nu har det gått fem timmar sedan jag upptäckte hålet. Hålet var fortfarande lika stort, inga rörelser men ägget är varmt. Jag pillade lite runt hålet och det är en kyckling där men den rör sig inte. mamma är fortfarande väldigt noga med ägget.

Borde hon inte veta om den är död?
Ska jag bara ta bort den eller finns det någon chans för att den kommer "vakna"?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 10 dec-10 kl 16:07 »
kan ta upp till ett dygn ibland, och är oftast inte förens den sista timmen som man ser skillnad. kan vara ett litet hål i 8 timmar och sen helt plötsligt kollar man en timme senare så är den ute. låt den vara bara, när hon bestämmer sig för att resa sig kan du ju lysa med en lampa och kolla om det rör sig...

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #4 skrivet: 10 dec-10 kl 16:09 »
Det rör sig inte alls. Har inte gjort sedan jag upptäckte hålet. Är det nån vits att göra hålet större?

Om den lever, dör den av att bli skalad?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 dec-10 kl 16:28 »
gör som du vill men själv så tycker jag bara man ska låta det vara. ibörjan pillade jag och hade mig när jag tyckte att de inte kom ut. men nu bara låter ja det vara och kommer de inte ut kommer de inte ut!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #6 skrivet: 15 dec-10 kl 08:22 »
Hur gick det??

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #7 skrivet: 15 dec-10 kl 08:24 »
Det hände inget på två dagar. Då hade skalet börjat mjukna så jag kastade den...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #8 skrivet: 15 dec-10 kl 14:08 »
 :-\ Trist att höra. Hoppas på många fina kycklingar till våren istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser