Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Engelsk Araucana (stjärt, skägg och hätta)  (läst 24947 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Perlegrå Engelsk Araucana
« Svar #20 skrivet: 12 apr-11 kl 19:48 »
Otroligt vacker färg!!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Tinos

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 13 apr-11 kl 08:35 »
Toftagaarden! Vilka härliga djur!!!

Jag hade varit jätteintresserad att få köpa några avels ägg av dig. Finns det möjlighet till det? ;D

Toftgaarden

• Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
« Svar #22 skrivet: 13 apr-11 kl 10:37 »

Både ja og nej.

Jeg er virkeligt overrasket over den meget store interesse der har været for mine dyr. Jeg har så mange bestillinger, at jeg har svært ved at overskue det. Dels har jeg solgt tre hold avlsdyr for at give plads til de nye der er lagt til, dels er der nogle der ligger skruk, men jeg har også taget 6 gode høns og sat sammen med en sort hane for at fremme lidt i den farve.

Jeg kan tage disse 6 høns og føre dem tilbage til en perlegrå, men så går der jo mindst tre uger før man er sikker på at det er den hane der er far til kyllingerne og at der ikke kommer sort imellem dem.

Jeg har et hold perlegrå/tværstribede som lægger pænt med æg, ved ikke om det kan have interesse, som supplement til evt perlegrå?

VH Gunni.

Toftgaarden

• Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
« Svar #23 skrivet: 01 jul-11 kl 21:44 »
Her vil jeg lige give mit besyv med når der tales om araucanaer.Den engelske araucana har oprindelse i det nordlige scotland og er også skabt til det klima.Med sin top, meget lille ærtekam, skæg og ørevarmere og helt uden hageflapper der kan dyppes i vand, er den godt rustet til en hård vinter uden frostskader.

Den lægger flotte blå/grønne æg af god størrelse.

VH Gunni.

RonjaRövardotter

• Jämtland
SV: Om Engelsk Araucana (stjärt, skägg och hätta)
« Svar #24 skrivet: 19 jun-12 kl 22:16 »
Har idag kläckning av engelsk araucana och har insett att jag inte vet ett skvatt om dem. Hittar inte så mycket på nätet heller. Är det någon här som kan berätta lite om dem?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

FM

• Skåne
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

TheoA

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 09 aug-12 kl 20:00 »
Jag köpte gröna ägg som skulle vara från Araucana, men de har nu både fått stjärt och kam. Så hur ser Araucana egentligen ut?  ???

Sen så en till fråga, är Araucana en ras som är väldigt bråkiga? Mina har slagits tills de börjat blöda och de kastar runt varandra. De är ju bara 2 månader, undrar hur det kommer bli sen när dem blir större. :S
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #27 skrivet: 09 aug-12 kl 20:37 »
Araucana är rumplösa med ärtkam (inte vanlig "tuppkam" alltså). De kan ha skägg o kvastar (fjädrar som står ut från öronområdet).
Sedan finns det även en sort som heter Engelsk Araucana. Dessa har stjärt (finns även en rumplös version), skägg och hätta (tofs på huvudet).

Araucana upplever jag som en ganska tuff/dominerande ras när det gäller nykomlingar i gruppen (tycker det är vanligt att hönorna ska bitcha sig lite extra). Men har inte varit med om att de slagits så som du beskriver och inte när de bara är 2 månader.

Här är ett foto på en araucanatupp med skägg.

http://www.ansi.okstate.edu/breeds/poultry/chickens/araucana/

Och här har du en Engelsk Araucana

http://www.feathersite.com/Poultry/CGA/Arau/araucana2.JPEG

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

TheoA

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 09 aug-12 kl 23:27 »
Ja juste det var engelsk araucana jag köpte, har glömt det. Men då stämmer det alltså.

Ja slåss gör det, hela tiden, jag har 2 som är på varandra hela tiden, de slåss tills de sitter och flåsar, direkt när de är lite utvilade så slåss dem igen. Har särat på dem ibland för att dem ska lugna ner sig, men det verkar inte hjälpa. Jag hoppas att det blir bättre när de blir större.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser