Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Engelsk Araucana (stjärt, skägg och hätta)  (läst 24956 gånger)

Toftgaarden

• Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
Om Engelsk Araucana (stjärt, skägg och hätta)
« skrivet: 30 maj-10 kl 14:47 »
I følge Skandinavisk racestandard er Araucanaen anerkendt i tre varianter. 1) Med tufter 2) med skæg 3) med skæg og tufter.

De små kyllinger er helt runde bagi og mærker man efter kan man ikke mærke nogen gump. Jeg har i øjeblikket 20 kyllinger i splash og blå og er slet ikke i tvivl om at de er haleløse når jeg sammenligner med de engelske.

Den engelske Araucana skal have skæg, bakkenbarder samt en top som ikke må være så stor som på de toppede racer.. Hageflapperne skal være små og gemmes i skægget.

Den engelske udgave er ud over den lavendel, anerkendt i de samme farver som Old english game.

Vi er et par opdrættere her i DK der har planlagt at udstille de engelske til efteråret med henblik på at få dem anerkendt.

Jeg er meget spændt på om det lykkes mig at have dyr nok til også at udstille de hvide, sorte og tværstribede og om kvaliteten er god nok.Desværre er der ikke meget skæg på de tværstribede.

Her nogle af mine 4 mdr. gamle kyllinger.

VH Gunni.

Toftgaarden

• Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
Perlegrå Engelsk Araucana
« Svar #1 skrivet: 11 dec-10 kl 10:46 »
Jeg vil blot fortælle, at jeg i dag har fået racen anerkendt på LU i Danmark og dermed  har den fået en standard. Racen hedder nu som skrevet Engelsk Araucana.

Håber det kan blive til glæde for folk der ønsker at opdrætte racetypiske eksemplarer samt evt. udstille.

VH Gunni.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Perlegrå Engelsk Araucana
« Svar #2 skrivet: 11 dec-10 kl 10:52 »
Grattis ;D Vad roligt att det gått vägen med godkännandet! Då har du bara några färger till att få godkända till nästa år  ;)

Kan du möjligtvis lägga upp en standardbeskrivning och lite bilder??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Toftgaarden

• Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
« Svar #3 skrivet: 11 dec-10 kl 11:05 »
Min datter er på vej til Herning nu og vil tage nogle billeder, så kan vi håbe på at de er gode nok  ;D

Jeg skal have sat standarden ind på min hjemmeside, men tiden er lidt knap her op til jul, så det må lige vente.

Ja, næste år står den på Tværstribet Perlegrå, jeg er nødt til at tage en farve ad gangen, man skal udstille mindst 3.3 og man skal have mindst 2 X 92 og 4X 90 point for at "bestå"

VH Gunni.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 dec-10 kl 11:39 »
Jag som just suttit och beundrat dina fåglar på din hemsida (funderar starkt på att köpa ägg av dig om jag får och kan).

Kan bara säga GRATTIS
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 11 dec-10 kl 11:49 »
Åh, vad kul! :D Grattis!!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 11 dec-10 kl 11:51 »
Lina, du kan läsa om standarden på UK:s klubb hemsida föra araucanan. :)

http://www.araucana.org.uk/breed_standards.html
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 11 dec-10 kl 14:05 »
Lina, du kan läsa om standarden på UK:s klubb hemsida föra araucanan. :)

http://www.araucana.org.uk/breed_standards.html
Jo, men det innebär inte att den standard vi får kommer att vara likadan  ;) Det har en tendens att bli vissa justeringar och skillnader i översättningarna ibland.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Toftgaarden

• Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
« Svar #8 skrivet: 11 dec-10 kl 14:53 »
Jeg mener de har/vil/skal rette sig direkte efter den engelske standard, vi skal jo huske på at racen er engelsk. Jeg regner med, at når vi kommer ind i det nye år, alle har så travlt her med julen, at så kontakter jeg standrdudvalget og håber der at få det bekræftet.Jeg vil i hvert fald insistere på det.

VH Gunni.
« Senast ändrad: 11 dec-10 kl 15:03 av Toftgaarden »

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 11 dec-10 kl 16:39 »
Jeg mener de har/vil/skal rette sig direkte efter den engelske standard, vi skal jo huske på at racen er engelsk. Jeg regner med, at når vi kommer ind i det nye år, alle har så travlt her med julen, at så kontakter jeg standrdudvalget og håber der at få det bekræftet.Jeg vil i hvert fald insistere på det.

VH Gunni.
Det låter bra  ;D

Toftgaarden

• Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
« Svar #10 skrivet: 13 dec-10 kl 16:55 »
Her et par billeder fra "dagen"

Hane 92 point

Høne 93 point

Desværre var halefjerene ikke vokset helt ud efter fældning.

Foto: Lestat Foto

Foto: Lestat Foto

Og et par andre, begge med 92 point

Foto: Egon

Foto: Egon

VH Gunni.

Torry

« Svar #11 skrivet: 13 dec-10 kl 17:39 »
Otroligt vackra  :-*
//Torry

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #12 skrivet: 13 dec-10 kl 19:53 »
Åh hjälp så vackra!!!  :o  Får jag köpa en höna av dig? Vill du visa en bild på äggen också?

gernsö

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 13 dec-10 kl 20:24 »
Så jävla snygga de är, har inte ord nog för det.......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #14 skrivet: 13 dec-10 kl 20:33 »
Väldigt snygga höns ;D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Toftgaarden

• Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
« Svar #15 skrivet: 13 dec-10 kl 21:10 »
Rigtigt mange Tak for jeres søde svar. Jeg er meget glad for racen og uendeligt stolt over, at jeg har fået den godkendt.Det har været et strengt år med at sortere og håbe på, at jeg havde forstået den engelske standard rigtigt, for ingen har jo kunne hjælpe mig, da racen ikke har været i Danmark før.

@Svarthønen. Jeg har desværre ingen høns til salg, de gode dyr skal jeg bruge selv, de mindre gode bliver ikke solgt, men skal levere de æg der skal spises. Jeg skal tage nogle billeder af æggene på et tidspunkt. Jeg havde udstillet æg også og fik 91 point.

VH Gunni.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #16 skrivet: 13 dec-10 kl 21:30 »
Okej, säg till om du har någon höna till salu vid något senare tillfälle. (Fast det är kanske krångligt med veterinärintyg och liknande vid import?)

Toftgaarden

• Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
« Svar #17 skrivet: 13 dec-10 kl 22:03 »
@ svarthønen, jeg ved intet om, hvad der skal til af papirer for at eksportere/importere til Sverige, der skal du vist have nogle tips fra andre som har prøvet det.

Det kan tænkes, at der senere på året kunne blive en høne, jeg har i alt fald nogle ganske unge gående lige nu, men ved ikke, hvor mange jeg selv får brug for.Den store interesse kommer helt bag på mig.

VH Gunni.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #18 skrivet: 13 dec-10 kl 22:22 »
Vad fina araucanor du har! :)  Tillykke!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

jerker_s

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 12 apr-11 kl 18:39 »
Så fina djur! Längtar efter att skaffa egna.. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser