Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammtacka med muskelryckningar  (läst 4082 gånger)

Baggebo

• Skåne
Lammtacka med muskelryckningar
« skrivet: 11 dec-10 kl 12:47 »
Hej, är det någon som har varit med om detta!?
Har ett Tacklamm som är ca 8 mån och hon har fått muskelryckningar i hals och huvud. Det började för tre dagar sedan. Har haft veterinär som har tittat på henne och hon tror att det kan vara B vitaminbrist och har gett tackan två stora doser B vitamin och penicillin. Det verkar som om Tackan inte kan se eller ser dåligt. Hon har varit pigg och frisk och inte haft dessa symtomer tidigare. Hon har ännu inte visat några tecken på att tillfriskna men det har ju bara gått knappt två dygn så jag hoppas att det vänder snart.

esten

• -
SV: Lammtacka med muskelryckningar
« Svar #1 skrivet: 11 dec-10 kl 13:04 »
Hur beter hon sig i övrigt , går konstigt eller håller huvudet i konstiga ställningar .?

Har du vallhund eller anan hund med hos fåren ?

vad ger du för mat till dem ?

Baggebo

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 dec-10 kl 13:42 »
Hon går och står normalt och håller inte huvudet konstigt. Äter lite men tuggar sakta.
Vi har ingen hund.
Vi ger henne höensilage.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 11 dec-10 kl 13:50 »
Selen verkar ju funka för det mesta när det är problem med fåren. Har du gett?

Baggebo

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 dec-10 kl 14:29 »
Nej jag har inte gett henne selen. Har haft får i 10 år och har inte behövt ge extra tillskott av selen. Ska prova att ge henne detta också.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 dec-10 kl 18:57 »
Har det varit mycket fästingar där fåren gått?
Borelia-infektioner kan till synes komma plötsligt men det syns i regel i blodprov och rätt antbiotika tar död på det.
Hoppas på det bästa!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-10 kl 19:30 »
Hur beter hon sig i övrigt , går konstigt eller håller huvudet i konstiga ställningar .?

Har du vallhund eller anan hund med hos fåren ?

vad ger du för mat till dem ?

??? ??? ???
Vad har hunden med ryckningarna att göra?? ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 11 dec-10 kl 19:58 »
Inget med själva ryckningarna , därav följdfrågan om fåret rörde sig konstigt eller höll huvudet konstigt .

Hundens binnikiemask kan ge konstiga symtom på får , och ibland svår att se eftersom den är relativt sällsynt .

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 dec-10 kl 20:00 »
Aha! Det hade jag ingen aning om! :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Baggebo

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 11 dec-10 kl 20:03 »
Har det varit mycket fästingar där fåren gått?
Borelia-infektioner kan till synes komma plötsligt men det syns i regel i blodprov och rätt antbiotika tar död på det.
Hoppas på det bästa!/Tt

Hej, tack för ditt svar.
Det har nog varit lite mer fästingar i år. Har plockat en del på fåren och har själv fått några.
Hon får penicillin nu. Men det skulle vara intressant ändå att veta om där är någon annan som har haft ett får med liknande symtom. Har själv aldrig sett det tidigare. Huvudet och halsen rycker som om hon får små stötar. Det är ca 3 -5  sec mellan ryckningarna och så sluter hon ögon hela tiden. Hon står och går normalt förutom att hals och huvud rycker hela tiden. Hon äter men tuggar mycket långsamt.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #10 skrivet: 14 dec-10 kl 09:22 »

Hur har det utvecklat sig,, någon förändring  ???
           Undrar en nyfiken Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

voortrekker

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 14 dec-10 kl 12:41 »
Låter som magneciumbrist!
En av mina tackor hade det i våras när hon var högdräktig. Detta bottnar ofta i kalkbrist då man inte kan ta upp magnesium om man inte har tillräckligt med kalk. Jag köpte vanligt dolomitpulver på hälsokost (magnesium och kalkblandning) blandade med vatten och sprutade ner i halsen. Detta efter ordination av en mkt klok veterinär. Är det mer akut kan man behöva ta det intravenöst men i mitt fall funkade det så här. Min tacka hade ryckningar i huvud och i ben vilket såg mkt otäckt ut. Nu mår hon dock toppen och fick två fina friska lamm i våras.

Baggebo

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 14 dec-10 kl 23:41 »
Låter som om det var något liknande. Hur var tackan i övrigt? Kunde hon gå stå och äta?

Baggebo

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 14 dec-10 kl 23:48 »

Hur har det utvecklat sig,, någon förändring  ???
           Undrar en nyfiken Cokett

Tack, det har börjat bli bättre. Hon har börjat svar på medicinen. Hon får penicillin, vitaminer, kalk och selen. Hon gör bara små ryckningar då och då och börjar se klart igen. :)

voortrekker

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 15 dec-10 kl 09:20 »
Låter som om det var något liknande. Hur var tackan i övrigt? Kunde hon gå stå och äta?

Detta visade sig som anfall. Hittade henne liggandes och när hon försökte resa sig krampade hon med ben och huvud. Hände ett antal gånger. Däremellan var hon ok och åt, men inga mängder, vilket hon iofs aldrig gör när hon är högdräktig, vilket kan vara anledningen till att hon får brister. I år går hon tom  för att få återhämta sig men nästa år tänker jag vara mer observant och ge henne ännu mer mineraler i förebyggande syfte.

Baggebo

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 15 dec-10 kl 20:06 »
På din beskrivning så låter det som en typisk dräktighetsförlamning som normalt brukar drabba tackan under högdräktigheten. När det gäller min tacka så är hon ganska pigg i övrigt. Står och går och äter ganska normalt.  När jag såg att allting inte stod rätt till så satte jag henne i ett eget bås. Glömde tyvärr att våra luddiga vänner (Fåren) har ett mycket start behov av att vara nära flocken. Hon hade inte varit inne i båset mer än 1 min och därefter hoppade hon över till dem andra igen. Insåg snabbt att jag fick höja grindarna från 110 cm till 150 cm.  Hon gjorde flera tappra försök att hoppa över men insåg väl snart att det var något för högt. Nu är jag inte orolig för hennes hälsa längre för hon mår ganska bra nu men det skulle var intressant att veta hon har haft för sjukdom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser