Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka bladgrönsaker skulle ni välja?  (läst 3703 gånger)

Gal-en

• Ugabuga
    • Skåne
    • Den Arga Råkostaren
Vilka bladgrönsaker skulle ni välja?
« skrivet: 12 dec-10 kl 06:23 »
Lite nyfiken, om ni skulle äta råa bladgrönsaker helt naturellt, vad för slags sorter skulle det vara?

twinmamma

• Skåne
    • Örter och sånt
SV: Vilka bladgrönsaker skulle ni välja?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-10 kl 08:57 »
Det finns mååånga bladgrönsaker som är goa. Men mest äter vi nog spenat och ruccola.
Diplomerad örttant

melongurka

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 dec-10 kl 09:54 »
Sparrissallad är  god att äta direkt , sen kan man koka roten på senhösten ihop med vitlök. :)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 12 dec-10 kl 10:03 »
Helt råa är det väl mest sallad, vintersallad, mangold, asiatiska kålsorter, spenat och ruccola. Även blad av majrova. Och diverse groddar.

Men bortsett från sallad och ruccola blir det mest uppfräst/kokt.

Köper man bladgrönsakerna så kan det vara direkt farligt att äta dem råa. De kan ha diverse otrevliga bakterilusker på sig. Odlar man dem själv så kan man ha lite bättre koll. Då vet man hur man vattnat och om det finns risk för avföring på bladen.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 12 dec-10 kl 15:59 »
Jag äter mycket färska grönsaker. Just nu blir det mycket grönkål och vitkål. Brukar grovahacka och riva över lite rotfrukter (palasternacka, morot och rotselleri) över och sen servera med någon god olivolja.
Har aldrig oroat mig för bakterier, men brukar skölja noggrannt.

Annars är ju nyskördade babyleafblandning otroligt goda, gärna med de där lite peppriga asiatiska kålbladgrönsakerna med. Portulak är helt fantastiskt med. Men både portulak och babyleaf är svårt att få tag i bra kvalitet tycker jag.

Ett annat tips är att göra pesto på grönkål!
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Sovereign

• Öland
« Svar #5 skrivet: 14 dec-10 kl 12:18 »
Hej!

Jag äter mycket grönkål, kan verka väldigt "hårt" och osmaskigt, men jag masserar in olja, vitlök, citron och kryddor i den, bara att hälla på och knåda i ca 10 minuter, så blir den som tillagad. Väldigt nyttigt och stärkande. En riktig "superfood" och bra bas för en mättande sallad. Gör även detta med vitkål, rödkål och allt jag kan komma på egentligen.

Lite mer mjuka gröna blad, så som spenat, ruccola etc slänger jag gärna ner i smoothies, en handfull tillsammans med frukt och bär. Groddar pressar jag citron över, lite örtsalt och äter som de är. Ett tips är att odla solrosgroddar och ärtskott hemma i huset. Det är vackert, enkelt och nyttigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser