Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bruten svans på tacklamm.  (läst 2060 gånger)

Garmolin

• Närke
Bruten svans på tacklamm.
« skrivet: 12 dec-10 kl 17:06 »
I fredags trampade hästen av svansen på vårt ena tacklamm. :-\
 Det är oxforddown, så de har  lång svans och nu finns bara ca 1 dm kvar. Svansbenet är alltså brutet och det sticker ut en bit nedanför ullen. Det är bara ca 1 dm svans kvar, mot normala ca 4 dm.
Den ena veterinären vi pratade med rekommenderade omedelbar slakt för att kunna rädda köttet, men den andra sa att det kan gå bra om hon går frostfritt och vi gör rent med koksaltlösning.
Nu har hon stått inne i ladugården med 5 plusgrader och vi har gjort rent varje dag med koksaltlösning och även smort in med 1 procentig LHP-salva. Svansstumpen känns varm och när vi tempade henne nu ikväll så har hon 39,4. Detta är våra första får så vi är inte erfarna.  Vilken är normaltemperaturen på får? Vi hoppas hon överlever för vi är verkligen fästa vid henne, våran lilla Märta. Tips och råd mottages tacksamt.
Bor på en liten gård från 1880.

mobben

SV: Bruten svans på tacklamm.
« Svar #1 skrivet: 12 dec-10 kl 17:20 »
Mot blodflödet hade jag satt en gummisnodd. Sen är det nog bara att hålla det rent. Borde inte vara nån större fara.

Garmolin

• Närke
« Svar #2 skrivet: 12 dec-10 kl 17:31 »
Mot blodflödet hade jag satt en gummisnodd. Sen är det nog bara att hålla det rent. Borde inte vara nån större fara.
Blodflödet är ingen fara med, det slutade blöda väldigt fort. Skönt att du tror det kan gå bra. Tack!

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 12 dec-10 kl 17:39 »
39,4 är normaltemperatur för ett får (brukar ligga mellan 38,5 och 39,5). Får hon feber (infekrion) kan hon behöva penicillin, men annars går det säkert bra. Det är vanligt utomlands att man "klipper" av svansen genom att stoppa blodflödet med ett gummiband. Kanske inte så snällt, men djuren klarar det.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 dec-10 kl 17:41 »
Det är viktigt att svansbenet är ovanför/inuti skinnet! Alltså skinn ska hänga ner minst en cm nedanför sista kotan!
Det kommer inte att läka om svansbenet sticker ut :o :o
Jag har sett en veterinär som helt sonika tog en tång och knipsade av vid passande kota... Aj, shit, men det var effektivt :o
Be en vet komma och göra detta. Sedan kommer det att läka ihop fint, det är ju naturligt dränerat... Bara det håller sig rent, vilket det borde göra i ren ströbädd...

Ett gumminband ska vara otroligt hårt spännt för att det ska fungera. Plus att man behöver en speciell tång för att trä det över svansen. Denna procedur är förbjuden i Sverige.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Garmolin

• Närke
« Svar #5 skrivet: 12 dec-10 kl 17:50 »
Jag kommer kontakta veterinären imorgon bitti. Är det någon som kan rekommendera en bra fårveterinär i Örebrotrakten?

mobben

« Svar #6 skrivet: 12 dec-10 kl 18:46 »
Det är viktigt att svansbenet är ovanför/inuti skinnet! Alltså skinn ska hänga ner minst en cm nedanför sista kotan!
Det kommer inte att läka om svansbenet sticker ut :o :o
Jag har sett en veterinär som helt sonika tog en tång och knipsade av vid passande kota... Aj, shit, men det var effektivt :o
Be en vet komma och göra detta. Sedan kommer det att läka ihop fint, det är ju naturligt dränerat... Bara det håller sig rent, vilket det borde göra i ren ströbädd...

Ett gumminband ska vara otroligt hårt spännt för att det ska fungera. Plus att man behöver en speciell tång för att trä det över svansen. Denna procedur är förbjuden i Sverige.
Det är förbjudet att sätta gummiband för att svansen senare skall trilla av inte om man ska stoppa en tillfälillig blödning. Funkar för övrigt rätt bra och man behöver varken tång ellr spänna utav fanders. Men som sagt det är bara tills blödningen minskat eller upphört

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #7 skrivet: 12 dec-10 kl 19:52 »
Jag brukar ringa distriksvet i Hallsberg. Dem ha mycket fårkunnig personal som verka ha kontakt med fårhälsovården rätt ofta. Skönt att det finns flera stora fårbesättniga i Örebro län. Jag har hittils alltid haft tur med mycket hjälpsamma och kunniga vet, som utan att tveka åkte ut akut på helgen i Tivedsskogen för enstaka lamm. Det till och med dras av en viss summa för avlängset boende djurägare  :) ! Men lika ofta har vi tagit lamm i bilen till vet fast det tar ca 2-3 timmar fram och tillbaka. Sambon kör och jag har lammet liggandes på knä (små lamm  ;) ) då verka dem lungare än ensam i t.ex. hundbur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

224 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser