Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på ved  (läst 26498 gånger)

Per K

• Skåne
Pris på ved
« skrivet: 18 dec-10 kl 13:52 »
Som skåning är man inte van med att vintern kommer redan i slutet av november och stannar! Vi har redan fått ta en rejäl bit av vedförrådet och kommer att behöva köpa in ved till slutet av säsongen. (Om man nu inte vågar drömma om en vår redan i början av februari  :P.)

Det gäller m a o färdigtorkad och kluven ved. Det har vi inte gjort tidigare och jag undrar vad priset ligger på sådan ved? Förstår att det är olika beroende på om lös eller lavad, acstånd, hemlevererad eller egen transport. Men ungefär? Förstår också att vi inte är ensamma om detta så att efterfrågan kommer nog att vara stor i år.

knodden.

• Gäst
SV: Pris på ved
« Svar #1 skrivet: 18 dec-10 kl 14:32 »
350 kr kastat mått brukar vara ett genomsnitt på blocket

Per K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 dec-10 kl 14:53 »
Vad korkad jag känner mig  :-[. Hade inte en tanke på att kolla på blocket. Får skylla på min 55+ och att jag förknippar nethandel med böcker och skivor och att ved är något man producerar själv!

Har dock varit inne där nu och det verkar som om man måste minst punga ut med 350 kr löst mått. 400 - 500 kr verkar vanligare. Tvekar om jag ska köpa redan nu eller vänta tills jag mer noga vet om/hur mycket jag behöver men med troligen dyrare pris och inte samma urval.

pyaar

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 dec-10 kl 15:17 »
Hej,

Skåning här med, i samma sits. Jag undrar om du nu skulle hitta ett bra pris och bra ved kunde du då skicka ett meddelande till mig?? Tycker det är som att köpa grisen i säcken.. :) Tacksam för tipps.

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 18 dec-10 kl 15:43 »
350 kr kubiken i kastat mått är ett mkt vanligt pris här också, 400 för björkved. Var lite kritisk. Känn på veden, hur torr är den? Det är skillnad på eldningsbar och verkligt torr. Är det klen ved, mycket aspsly och sånt, så försök pruta lite.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 dec-10 kl 16:16 »
Kolla med en liten såg i närheten där ni bor.(telefonkatalogen) Transporten spelar ju roll.
Berätta vad er släp tar och fråga på det. Trogna kunder(kommer tillbaks nästa år) brukar få bättre pris.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 dec-10 kl 16:55 »
jag skänker prima gran och tall...på rot..kubbar..längder.. men folk är lata och vill ha det hemkört klyvet och staplat...
Fjäderfän och kaniner

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 18 dec-10 kl 19:04 »
jag skänker prima gran och tall...på rot..kubbar..längder.. men folk är lata och vill ha det hemkört klyvet och staplat...
Det känner jag till. ;D
För massa år sedan så hade jag 70 kubik bakar från sågverket till salu.
Lyckades inte sälja något. Till slut var priset nere på 30:- kubiken.
Men inte ens då gick det att sälja. Så vi fick elda upp allt själva i vår lilla oljepanna.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 dec-10 kl 20:58 »
bakeved är helt ok...brukar få nåt lass sånt när jag sågat brädor hos en bonne...
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 dec-10 kl 21:07 »
Brukar inte bakarna vara väldigt tunna? Det borde ju bli ungefär som att elda brädor, vilket inte är någon höjdare. Men för den som vill ha snabb värme funkar det väll

Själv sålde jag tjugo kubik ved i fjol höst, och den är fortfarande inte hämtad. Den blir ju inte bättre av att ligga ute heller, men jag har fått betalt så jag skiter i det  ;D

_ingemar_

« Svar #10 skrivet: 19 dec-10 kl 00:05 »
grimbart hade du inte bott så långt ifrån mej så hade jag hämtat lite ved redan förra året

Per K

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 19 dec-10 kl 01:45 »
Tack för svar och tips.

pyaat: Det gör jag gärna. Vi bor i nordöstra Skåne. Det lär dock inte bli på den här sidan jul eller ens nyår.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 dec-10 kl 03:30 »
Du skulle ju kunna fråga på sågen i Boalt (Mellan Osby och Lönsboda). Jag har sett att det ligger spill där.

skogsmyris

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 19 dec-10 kl 09:38 »
Jag har kollat runt på sågverken runt mej (nybro emmaboda) och dom flisar upp allt...så nu blir det dyr ved i år igen....men nästa år ska jag
ha fixat allt i tid....
Så om nån säljer stockar med hemkörning till ett bra pris ...så är jag mkt intesserad...Hälsning från anna :)

davidB

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 19 dec-10 kl 13:00 »
De säger ju att det är bra att låta veden torka 2 år, så har man förråd för två år så kan man ju börja tulla på det andra årets ved när årets ved tar slut. Det innebär ju lite mer arbete i början för att bygga upp ett tvåårsförråd  eller kanske tillockmed ett treårsförråd men du har en buffert så att du klarar dig om det blir en kall vinter eller om du blir sjuk ett år så klarar du dig ett år utan att behöva oroa dig.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

skogsmyris

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 19 dec-10 kl 14:35 »
ååå fan ....det kommer jag aldrig att fixa :(
jag trodde det va innan midsommar det skulle va klart ???

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 dec-10 kl 15:02 »
ååå fan ....det kommer jag aldrig att fixa :(
jag trodde det va innan midsommar det skulle va klart ???
Det beror på vad du har för ved, vissa sorter torkar snabbare än andra. Men hur som helst torkar det bättre på försommaren eftersom luften är torrare då

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 19 dec-10 kl 15:53 »
Vi kollade med en fuktmätere.
Vanlig spisved på ca 30-35 cm lång och ca 6x6 cm i fyrkant torkade över en sommar.

Våran pannved som är 50-55 cm lång och 10-12cm i fyrkant behöver nog minst 2 sommrar.

gröngölingen

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 20 dec-10 kl 15:37 »
Var bor du?

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 21 dec-10 kl 18:29 »
Utanför Örebro.

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser