Att ha olika raser blandat går bra men principen är att ju större skillnad i storlek desto mer plats och "gömslen" behövs. Har man stora raser och dvärgraser blandat måste de små ha chans att komma undan om de stora blir för jobbiga för att de små hönsens levnadssituation inte ska bli för stressig. Det blir väldigt knöligt att städa och hålla rent om man har trångt med massa gömslen. Vill man därför ha både stora och små raser är det lättare och mer praktiskt att ha dem i olika grupper.
Själv hade jag alla mina raser blandade under sommaren. Det gamla skruttiga hönshuset erbjöd de små möjligheterna att gömma sig och dagtid var alla hönsen lösa ute på ca 2500m
2. Inga problem
I det nya hönshuset har jag boxar på ca 2-3m
2och då går det inte lika bra att blanda alltför mycket i storlek. När vintern dessutom har slagit till så vill dom inte vara ute och då blir det också knöligt att blanda för mycket i storlek.
Annars kan man säga att Höns är ett gift

Man vill alltid ha fler. Ska ni planera nytt så bygg större än ni hade tänkt er och gärna så att man lätt kan bygga om så man kan skilja två olika raser i framtiden. Vi är många som
bara skulle ha lite höns för äggen som nu har många, många, många

Själv har min lilla hobbyflock p 8 blandishöns under åren blivit utbytt mot rashöns och ökat dramatiskt i antal. Jag har lite drygt 100 djur nu

Ett annat hett tips är att försöka bygga så att det är lättarbetat, även om det kanske tar lite mer tid och pengar. Hönsen behöver skötsel varje dag och städning regelbundet. Om man bygger så att arbetets underlättas kommer man att tacka sig själv många gånger i framtiden