Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fråga från nybörjare, fler raser i samma hönsgård?  (läst 3402 gånger)

bonnjänta

• Småland
Hej!

Äntligen så ska jag få mina hönor, som jag gått och längtat efter.
Vi ska bygga ett hönshus med tillhörande rastgårdar, på den gård vi har köpt och jag vill få det rätt ifrån början. Har läst mången böcker om hur man ska göra men tänkte att erfarenhet brukar vara den bästa lärdomen. Därför ställer jag denna fråga kan man ha flera raser tillsammans, både stora och små? Hur många hönor är det bäst lämpliga per tupp? Vilken ras är bäst som nybörjare?

Tacksam för alla svar

tack på förhand :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: fråga från nybörjare, fler raser i samma hönsgård?
« Svar #1 skrivet: 19 dec-10 kl 22:03 »
Vi har 28 hönor/tuppar som går tillsammans hela tiden. De vet sin plats i flocken och därför blir det inga bråk. Den minsta vi har är en liten holländsk dvärg/sebright-tupp och de största vi har är två Brahma-damer =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 19 dec-10 kl 22:08 »
Att blanda olika raser, stora som små går utmärkt!
  :)  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

bonnjänta

• Småland
« Svar #3 skrivet: 19 dec-10 kl 22:30 »
Vi har 28 hönor/tuppar som går tillsammans hela tiden. De vet sin plats i flocken och därför blir det inga bråk. Den minsta vi har är en liten holländsk dvärg/sebright-tupp och de största vi har är två Brahma-damer =)

Tack så mycket för ditt svar :) kom på en följd fråga har din hönsflock kommit ihop succesivt eller alla på en gång? då menar jag kanske inte alla 28 men 15st åt gången? Eller är det naturlig familjeutökning? :)
MVH  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 20 dec-10 kl 07:53 »
Att ha olika raser blandat går bra men principen är att ju större skillnad i storlek desto mer plats och "gömslen" behövs. Har man stora raser och dvärgraser blandat måste de små ha chans att komma undan om de stora blir för jobbiga för att de små hönsens levnadssituation inte ska bli för stressig. Det blir väldigt knöligt att städa och hålla rent om man har trångt med massa gömslen. Vill man därför ha både stora och små raser är det lättare och mer praktiskt att ha dem i olika grupper.

Själv hade jag alla mina raser blandade under sommaren. Det gamla skruttiga hönshuset erbjöd de små möjligheterna att gömma sig och dagtid var alla hönsen lösa ute på ca 2500m2. Inga problem

I det nya hönshuset har jag boxar på ca 2-3m2och då går det inte lika bra att blanda alltför mycket i storlek. När vintern dessutom har slagit till så vill dom inte vara ute och då blir det också knöligt att blanda för mycket i storlek.

Annars kan man säga att Höns är ett gift  ;) Man vill alltid ha fler. Ska ni planera nytt så bygg större än ni hade tänkt er och gärna så att man lätt kan bygga om så man kan skilja två olika raser i framtiden. Vi är många som bara skulle ha lite höns för äggen som nu har många, många, många  ::) Själv har min lilla hobbyflock p 8 blandishöns under åren blivit utbytt mot rashöns och ökat dramatiskt i antal. Jag har lite drygt 100 djur nu  :-[

Ett annat hett tips är att försöka bygga så att det är lättarbetat, även om det kanske tar lite mer tid och pengar. Hönsen behöver skötsel varje dag och städning regelbundet. Om man bygger så att arbetets underlättas kommer man att tacka sig själv många gånger i framtiden  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #5 skrivet: 20 dec-10 kl 09:27 »
Missa inte Azoo-Lina:s nya hönshus, för inspiration: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=95228.0
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 20 dec-10 kl 15:45 »
Tack så mycket för ditt svar :) kom på en följd fråga har din hönsflock kommit ihop succesivt eller alla på en gång? då menar jag kanske inte alla 28 men 15st åt gången? Eller är det naturlig familjeutökning? :)
MVH  :)

En del är kycklingar som jag har kläckt i maskin, en del har jag köpt som vuxna och en del som kycklingar - så en salig blandning helt enkelt!

Men det lär nog bero på hur de är som individer också, man kan nog ha mer otur än vad jag har haft skulle jag tro.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser