Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snart dags dag 20  (läst 11878 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Snart dags dag 20
« skrivet: 20 dec-10 kl 11:35 »

Min kochinhöna har snart legat 21 dagar.
Så den 26 december har det gått 21 dagar.
Hon har 11 ägg

Har inte lyst äggen.
Så det blir en överraskning om det kommer några dunbollar.
Jag är så förväntansfull.
Höna nr 2 har bara legat några dagar på sina ägg.
Här ruvas det för fullt mitt i vintern
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

The Game

• Gäst
SV: Snart dags dag 20
« Svar #1 skrivet: 20 dec-10 kl 20:02 »
Hej du och vad härligt..
Själv är jag inte så där jätteglad över mina envisa damer här..
Om en lägger sig ska alla ligga..
Ruvningen har satt igång rejält nu efter Freddes "försvinnande"..
mvh
majsan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 20 dec-10 kl 20:13 »
Då får man hoppas på ett gäng lite sena julklappar i hönshuset  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #3 skrivet: 20 dec-10 kl 20:17 »
 :) :)Ja hörni det kan bli riktigt spännande detta. Har några Ölanshönsägg liggande under henne också.
Detta är första gången för mig med kycklingar isåfall. Längtar
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

The Game

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 dec-10 kl 20:36 »
Ölandsägg??
Är det någon slags ras kanske??..
Du måste lägga upp bilder på dunbollarna sen..
Fy va kul..=)
Jag kommer ihåg när Steve var liten..Nej bort med sånna tankar..Inga fler nu..=D
mvh
majsan

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 20 dec-10 kl 21:45 »
Japp Det är en ras.
Ölandshöns.
Jag kommer fota som en tok lovar bilder.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #6 skrivet: 25 dec-10 kl 17:47 »
Igår så har vår ruvande höna plockat av sig mängder med fjädrar. Hela boet är fullt med fjädrar. Ska det va så????
Hon är så orolig idag och plockar med sina ägg så mycket och bara springer upp och ner ur boet.
Vad är det som händer nu????

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #7 skrivet: 25 dec-10 kl 18:23 »

Tror vi är på dag 20 på ruvning.
Igår hade vår höna plockat massor med fjädrar och har i boet?
Ska det va så?
Idag har hon varit uppe så många gånger och hon pratar hela tiden????
Fattar inget alls jag?
Vår första ruvning är detta.
Är detta ett normalt beteende?
Ser inga hål i äggen eller hör något pip.
Hon plockar med äggen hela tiden och hon brukar inte vara uppe och röra på sig så mycket.
Vad är det som händer?????

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 25 dec-10 kl 19:12 »
Förlåt, förstod inte riktigt ditt inlägg.  :-[ Men jag försöker svara på det ändå genom att ta det från början:

En höna som är pågång att bli sur bildar en så kallad ruvfläck, DVS. hon fäller fjädrarna på bröstet så det blir ett naket parti där äggen ska ligga och mysa. Du skriver att din höna har plockat en massa fjädrar nu?  ??? Ruvfläcken och fjädrar i bo brukar ju komma när det är dags att BÖRJA ruva.  ???

När en höna väl lagt sig för att ruva så går hon inte ofta upp ur boet. Ca 1-2 gånger om dagen, men är individuellt. Vissa kan ligga dagar utan att resa sig, andra går upp flera gånger. De får ett "platt" utseende och burrar upp sig och säger ifrån (lyssna på mitt ljud på filmen under vid : 1:12 där jag försöker imitera lätet ::) ) om någon kommer och stör. De utvecklar sin "mammaröst", lätet de har när de har kycklingar - "klock klock klock klock klock" upprepas det (finns också med i filmen runt 2:18). De får en buskigare hållning när de är utanför boet än i vanliga fall och går då och pratar med detta läte nästan hela tiden.

Har ni lyst äggen så ni vet att det är kycklingar i? Dock så är det ju bara dag 20. De ska ju komma på dag 21 egentligen. :)

Hönsläten

« Senast ändrad: 25 dec-10 kl 19:15 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #9 skrivet: 25 dec-10 kl 19:27 »
Hej och tack för ditt svar.
Nej vi har inte lyst.
Eller ja vi har provat men jag fattade inget.
Såg bara mörkt i ägget.
Så jag har inte en aning om det är något i de 11 ägg hon ligger på.
Hon tog inte av sig fjädrarna i början utan NU.
Och hon är uppe mer nu än hon varit.
Så jag vet inte jag.
kanske inte det är några i då?????

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 25 dec-10 kl 19:36 »
Om det var mörkt i äggen så borde det ju vara något i dem... Ett obefruktat ägg lyser upp som en glödlampa. Lös ni från rätt ände? Där luftblåsan är?

Har gjort lite bilder här om du scrollar ned lite där bild 3 ska föreställa det man ser på runt dag 13 någonstans (11 kan nog räknas in dit också)

http://honsitrunsby.webs.com/avelochklckning.htm#552619275

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 25 dec-10 kl 19:37 »
Hon hör nog kycklingarna i äggen o pratar med dom o bäddar fint så vänta lite till du .
Är det mörkt i äggen så är det ju nåt i dom.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 25 dec-10 kl 19:38 »
Här är en till film från mig också där jag lyser ägg som är 12 dagar gamla. :)

Lysa ägg

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 25 dec-10 kl 19:40 »
Och här är en till där jag lyser lite annat också! :)

Lysa ägg 2

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Dag 22
« Svar #14 skrivet: 27 dec-10 kl 14:32 »
  ???Dag 22 och INGET har hänt.
kanske inte är något i äggen då.
Har försökt lysa men har så dåliga grejer att vi inte ser något.
Hör inget pip i äggen heller.
Snyft....
hur länge ska jag låta henne ligga på doM?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 27 dec-10 kl 14:44 »
Ge henne ett par dagar till. Ibland kan det ta lite längre tid med ruvhönor då vissa mammor är lite slarviga med ruvandet framförallt i början.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #16 skrivet: 27 dec-10 kl 15:05 »
Tack Azoo-Lina. Då gör jag det. Jo hon har varit lite slarvig i början. Den andra hönan som nu också ruvar hon är jättestabil. Hur länge låter jag henne ligga OM det inte kommer några kycklingar???

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 27 dec-10 kl 18:44 »
Jag skulle låta henne ligga till dag 26 eller 28. Det finns en del som har varit med om så sena kläck.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #18 skrivet: 28 dec-10 kl 23:20 »
Dag 23 och inget har hänt.
Kollade alla äggen idag men inga sprickor eller ljud.
Suck.....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 28 dec-10 kl 23:21 »
vänta några dagar till du ...iaf till dygn 28.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser