Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankhus på vintern?  (läst 10855 gånger)

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
Ankhus på vintern?
« skrivet: 20 dec-10 kl 15:29 »
Vi tänkte skaffa ankor i vår och har lite funderingar hur vi ska "förvara dem" på vintern.
Vi bor i norra sverige och kommer garanterat ha dagar med ca -30 även nästa vinter och ett snitt på -20.

Jag kan inte ha dem i hönshuset då det redan är fullt. Så vi kommer bygga ett litet ankhus för ca 5 ankor.

Hur varmt måste de ha det i sitt hus? Gillar de att gå ut även på vintern?
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ankhus på vintern?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-10 kl 17:23 »
mina har varit ute i 20minus... inga förfrysningsskador... de har vägg och tak.. granris och halm att ligga på... fast kylan är inte så långvarig här i gbg området..  ett oisolerat hus med ett tjockt lager halm på golvet räcker förmodligen fint.. ankor skapar värme i ett litet utrymme..
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 20 dec-10 kl 20:48 »
Kan du inte ha en litet specialbås åt dem i hönshuset för kallar dagar, och sen kan de vara ute i sitt ankhus vid en något mildare vinter.

ElinaAnderzzon

• Norrbotten
    • våningsregister
« Svar #3 skrivet: 22 dec-10 kl 15:18 »
Bara dem får plusgrader så klarar de sig säkert bra.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 22 dec-10 kl 15:34 »
Ankor klara sig bra i ouppvärmda utrymmen. Tänk på vildänderna som plaskar runt i iskallt vatten på vintrarna. Viktigare är att ge dem tillgång till vatten att plaska i än värme.

Jag har precis fått hem tre underbara Blekingeankor som går i ett ouppvärmt utrymme och de mår finfint Jag bor i Västerbottens inland med - 28 grader idag kan tillägas!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Stockros

« Svar #5 skrivet: 30 dec-10 kl 13:32 »
Jag bor i Göteborgstrakten, men vi har haft kallt det senaste, bara minuns, ända ner till 20 minus. Mina fem ankor bor i en hundkoja, oisolerad och inte helt tät. Jag har bara lagt torv på golvet.  Tror ni det är ok? Går runt med lite dåligt samvete....

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 30 dec-10 kl 14:08 »
Mina myskisar bor ouppvärmt men dragfritt (halm och torv/span) och är ofta utomhus även denna vinter (allt mellan minus 7 nu och minus 27 ett tag sedan). De har dock varmt vatten (kroppstemperatur) vid 2 tillfällen per dag där det dricks och badas efter behov och med vilt entusiasm. Beroende pa utetempen fryser vattnet för eller senare och ankorna kommer för nya upplevelser när jag närmar mig med järnspett för att göra nya hal i ankdammen och häller färskt vatten i. Jätteskönt att se de njuta!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #7 skrivet: 30 dec-10 kl 15:45 »
Mina bor oisolerat men med massa torr halm/strö och vindskyddat boende på natten. De är ute hela dagarna och får varmt vatten + näringsrikt foder 1-2  ggr per dag beroende på hur kallt det är.

Nu har vi haft mellan 10 och 15 minusgrader än längre period och det fungerar ok med de flesta även om de är lite segare än vanligt. Ett par av honorna går in ibland på dagarna och vilar sig. Nattens minus 16 grader blev dock lite för mycket för min drake med störst karunkel som nu blivit helt vit på knoppen och är på god väg att förfrysa. Måste tina upp honom så att det inte blir värre och kommer nu att sätta upp en droppsäker infravärmare för utebruk över den uteplats med halm på marken som de mest håller till på dagarna. Utemiljön är dammfri så jag ser ingen brandrisk med att sätta en värmare där men skulle aldrig riskera att sätta någon sådan i deras boende just på grund av brandrisken. Hoppas i vart fall att värmetillskottet läker hans nos, för han e väldigt fin.

Det känns spontant som att risken för förfrusna karunklar främst gäller de drakar som har stor karunkel och knopp. Alla de andra drakarna har hitintills klarat sig bra även om någon börjat bli lite vitare än normalt. Temperaturen när det börjar bli besvärligt för mina myskankor är runt 10-15 minusgrader eller en längre och kall period. Kallare än så kan nog även enstaka kalla dagar orsaka förfrysningsskador.

Allas fötter verkar dock ok men det är sannolikt för att de har torrt(halm) att stå på under dagarna när de är ute.

Å så kommer vår kallaste period efter årsskiftet så det är hög tid att vara observant och vidta åtgärder om man noterar att de börjar förfrysa sig redan nu.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 31 dec-10 kl 22:40 »
Mina e ute hela dagarna och går dom in så inte går dom in i sitt hus utan i hönshuset. ;)
Gässen däremot får man fösa in för natten.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Jan lindgren

« Svar #9 skrivet: 01 jan-11 kl 13:33 »
Hej!
Förra vintern lyckades vi inte fånga våra smaragdankor. De var ute hela vintern och flög omkring tillsammans med vildänderna. De övernattade på stenar ute i Helgeå. I år så lyckades vi fånga kräken så jag kunde sortera bort en del och bara ha avelsdjur under vintern. Vi har dem inne nu för att inte rovfåglarna ska ta några.
MVH
Jan

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #10 skrivet: 03 jan-11 kl 15:24 »
Skönt att höra. Då behöver jag nog inte oroa mig så mycket för det där. Tänkte bygga något i stil med en liten lekstuga med lågt i tak och ha en frostvakt där.

Ska bli så kul med lite ankor. Hoppas bara att jag får tag på några Svensk Blå till våren nu också.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #11 skrivet: 08 jan-11 kl 12:45 »
Marleéne... går i samma tankar jag med .. och bor i Norrbotten..  vi har ju haft i år typ -20 sen oktober.. så jag oroar mig för att ankor förfryser sig  här i norr..  dom flesta som svarat här bor i södra sverige och vad jag tror, har nog inte så kallt som vi.. uppe i norr..  ;)   jag följer tråder och ser om jag också får nå bra tips...
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser