Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fryser lamm på klöver / ben (-20)?  (läst 2023 gånger)

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
Fryser lamm på klöver / ben (-20)?
« skrivet: 21 dec-10 kl 12:24 »
Har tyvärr fått ett oplanerad lamm i november (Åsenfår)! Funkar dock bra hon växer fort, mamman har massa mjölk, är 6 veckor nu. Stallet är en timmarbygnad och frostfritt när jag stänger dörren. Finns lammkammer med fin hö, värmelampa etc...
Låser i fåren på natten, Stallet är litet så jag släppte ut dem som vanligt i morse. Lammet dra upp benen hela tiden (inga skador!) och vill gärna lägger sig i snön, kan hon vara ute med mamman eller måste jag låser in alla får?

Källtorparn

• Västmanland
SV: Fryser lamm på klöver / ben (-20)?
« Svar #1 skrivet: 21 dec-10 kl 13:45 »
jag skulle inte stänga in dom, med tanke på att lammet äter och växer och tackan ger bra med mjölk så ser jag inget problem..
det enda som jag eventuellt skulle göra är väl att strö lite halm ute så lammet har möjlighet att lägga sig torrt och lite varmare utomhus..
med tanke på att lammet är såpass gammalt så kan hon väl gå in och lägga sig på ströbädden själv om hon vill..?

normala vintrar, när det brukar vara som kallast i januari och februari så brukar vi få en del lamm och jag tycker att det är dom som föds då som klarar sig bäst..
växer som sjutton och är pigga..

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
SV: Fryser lamm på klöver / ben (-20)?
« Svar #2 skrivet: 21 dec-10 kl 14:05 »
Tack för tipset med halm ute, och lungnade ord! Hela flocken har varit inne en stund nu och lammet har legat under värmelampan och idisslat. Går in själv verka inte Åsenfåren göra flocken delar alldrig på sig, lammen är alltid nära mamman. (har till och med hört  av en kvinna med Åsenfår att en tacka har dött hos henne när hon försökte komma in i lammkammeren efter lammet!) Jag gör lammkammern först när lammen är lite äldre och mammorna släpper iväg dem en bit.

Jag hade också lamm i januari i år och dem växte bättre än dem mars lamm, fast jag kan inte jämföra med tidage år än.  Dock hade jag inte observerat att dem dra upp klöverna så konstigt då. Men lammet verka ju helt frisk och pigg. Dem får nog gå in och ut som dem vill. Jag är ju hemma och kan ser till dem hela tiden. Lammet älskar att skuttar runt annas när det är lite minder kallt. Hon försöker att få med sig dem ungtackorna från i våras, ibland lyckas hon ;-), roligt att titta på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser