Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysta rör  (läst 25945 gånger)

The Game

• Gäst
Frysta rör
« skrivet: 22 dec-10 kl 20:24 »
Som sagt..Nu har vattnet fryst i mitt förbannade hus..
Var ifs nästan väntat men endå..
Jag har dragit in ett element under vasken??..
Jag får goggla på det..så jäkla typiskt..
mvh
fan i helvetet

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Frysta rör
« Svar #1 skrivet: 22 dec-10 kl 20:30 »
Vattnet frös här med hos  mej , tråkigt nog, jag  satte en värmefläkt utanför andra sidan vasken, tog nog en tim innan vattnet kom, sen lät jag vattnet rinna ett tag. men det kommer nog frysa igen, Synd om hönsen och sen fattar man inte hur beroende man är av vattnet :) hoppas det löser sig hos dej
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 22 dec-10 kl 20:38 »
Vet du var vattnet fryser? Ofta är det någon inkommande ledning som går oisolerad i torpargrunden, i så fall får man krypa in där och rigga upp en kupévärmare i närheten av den. När isen väl har smält kan man fundera på hur man ska göra med isolering, ev värmekabel osv.

The Game

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 dec-10 kl 20:39 »
Hej du..I hönshuset har jag inga problem med vattnet...
Det är i mitt eget hus..=)
mvh
majsan

The Game

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 dec-10 kl 20:43 »
Det frös både i badrummet och i köket..
All isolering har jag använd till hönshuset..heh..fan..
Jag får gå å hämta vatten hos grannen annars...
Mina päron bor ju bara ett stenkast härifrån men endå..
Grunden på mitt hus är en massa gångar under har jag sett..
(tappade nyckeln under trappan i sommras fick bända upp hela trappan)
Ska kolla upp det där me kupevärmare..
Men nu är det så satans kallt här att jag har lagt filtar överallt...
Hoppas det inte fryser i toan bara..
mvh
majsan

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 22 dec-10 kl 21:40 »
Men om du läger filtar på för att det inte ska frysa , blir det inte lite fel då ?
Isolerar du från "fel håll" så isolerar du bort värmen som ska se till att det inte fryser .

Isoleringen på fel ställe håller ju kvar kylan mot ledningen istället för ifrån .

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 23 dec-10 kl 14:58 »
Och se till att ha vattnet rinnande i kranarna litegrann när det är kallt, plus några dagar efter kylan ger sig. Det är oftast dagarna efter den värsta kylan som kylan kryper inåt och fryser dom rör som inte frusit innan.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 23 dec-10 kl 15:23 »
Och se till att ha vattnet rinnande i kranarna litegrann när det är kallt, plus några dagar efter kylan ger sig. Det är oftast dagarna efter den värsta kylan som kylan kryper inåt och fryser dom rör som inte frusit innan.

/Sara

Fast det får inte bara droppa, då kommer det att frysa på allt eftersom.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

The Game

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 dec-10 kl 19:04 »
Go kväll gott folk..
Jag överlevde natten...men jag vaknade me blåa tår...
Ska nog sova i hönshuset det är varmare där...
Verkar som om vattnet börjar att komma tillbaka..Gick att spola för en stund sen..
Hur länge ska de stå å droppa??
Hela tiden..??
Har gaffat runt alla fönster nu ifl..
Satans vinterhelvete...
mvh
Majsan med huset från helvetet..(jag gillar mitt hus men inte just nu..)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 23 dec-10 kl 20:11 »
Skaffa en termometer och lägg den där du tror att det är störst risk att det skall frysa. Om det börjar närma sig nollan där, eller om du vet att det skall komma en köldknäpp, så kan det vara bra att öppna kranen lite. Lite mer än bara dropp. Jag har en termometer med trådlös givare, så jag kan se hur kallt det är i källaren utan att gå ner där. Mycket praktiskt. Clas Ohlson mfl säljer sådana.

Du kan skotta upp snö mot grunden för att isolera utåt. Det hjälper en del. Och skotta över brunnslock och andra lock som sticker upp.

Förra året frös mitt avlopp i köket. Det var kallt, men ingen snö. Och jag hade haft lite kallt vatten rinnande en tid. Troligen kylde det kalla vattnet ner avloppet så att det sedan inte behövdes så mycket för att det skulle frysa. Så det kan vara bra att spola på rejält ibland också.

Jag löste det genom att koka upp vatten och trä ner en slang i avloppet som värmde bort isproppen. Sedan hade jag en hävert som tog ut vattnet ur avloppet, till badrummet, så att det inte rann över.
« Senast ändrad: 23 dec-10 kl 20:14 av sɹǝpuɐ »

The Game

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 dec-10 kl 20:54 »
En hävert va fiffigt..
Och det där me varmvatten..Jag får gå in till mina föräldrars hus och hämta vatten..
Jag har precis skottat bort allt från grunden..typiskt..Blir ett tränningspass imorron me då..=)
Hela nedervåningen på mitt hus är obebodeligt nu känns det som..
Jag har ju  bara 2 kranar ca 3 meter emellan dom..Har ett litet hus..
Ska kolla me farsan om det där me termometern..Himla fiffig det där me trådlös givare.Kanske man kan rigga en till hönshuset med..
Vette farao va brunnen är här..Ska fråga farsan imorron..
Tack för svaren du..Nästa år ska jag nog ta och fixa mitt eget istället för att bygga om hönshuset hela tiden..
mvh
Stone Cold Majsan

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 dec-10 kl 21:00 »
Jag pratade med farsan idag. Vi kom in på mitt vatten (också fruset) och han berättade att i hans barndomshem hade de en likriktare med långa kopparkablar som kopplades in på vattenledningsröret på ömse sidor om proppen. Eftersom röret var av järn ledde det ström av bara tusan så att proppen smälte. Don't try this at home.

The Game

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 dec-10 kl 21:04 »
Nu är ja förvirrad...
Jag har järnrör ska ta ta startkablarna på dom??..
Farsan gillar ju sånt där..=)
Han brukar hålla på me strömen och koppla om här och där...
hoho

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 dec-10 kl 21:12 »
Jag tycker det låter som ett perfekt sätt att grilla antingen huset eller sig själv. Mina rör får tina självmant, det blir ju mildare snart.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 23 dec-10 kl 21:13 »
Nehejdu, inte leka med livsfarliga grejer!!

Hitta en snubbe som kan peta i en värmekabel i vattenledningen så du kan slå på värme när det är frysvarning.
Det huset du bor i har ingen använt på vintern förut?
Till sommaren kryper du under huset och isolerar runt ledningarna.

The Game

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 dec-10 kl 21:22 »
Mitt hus har stått obebott i en sisådär 50 år innan jag tog hand om det..
Hela min vedbod och trädgård var en enda stor myrstack,,,
Övervåningen var inte ens färdig..Den har pappa och jag isolerat och fixat..
Jag skulle faktiskt fixa fönstrerna nu i sommar å.stupröret,å halva huset som jag inte har målat klart (nådde inte upp...=)..)Göra klart förra årets tapetserin i köket (blev snett och upp och ner),
Fixa skorstenen..osv osv..Men jag fick dom där satans krypen istället att kriga med..
Sen vare ju det där me hönshuset..heh..
Jag får sätta en ficklampa på tarzan när dte blir lite varmare , han brukar stryka omkring under husets gångar..

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 dec-10 kl 21:35 »
 Går fint att tina järn rör med gamla omformare  fast man får passa ström styrkan lite så det inte blir över hettat. :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 23 dec-10 kl 22:49 »
Går fint att tina järn rör med gamla omformare  fast man får passa ström styrkan lite så det inte blir över hettat. :)

Det farliga är att om det är lite dålig kontakt i en skarv någonstans så blir den mycket hetare än resten av röret. Man kan mycket väl få ett skarvställe rödglödande så det tänder en eldsvåda fastän rören knappt känns varma på ställen man kommer åt.
Tina rör genom att koppla in ström ska man bara göra om man vet absolut säkert att det inte finns några rörkopplingar på undanskymda ställen som man inte kommer åt att övervaka under upptiningen, annars brukar det sluta med brand.

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 dec-10 kl 23:01 »
Det farliga är att om det är lite dålig kontakt i en skarv någonstans så blir den mycket hetare än resten av röret. Man kan mycket väl få ett skarvställe rödglödande så det tänder en eldsvåda fastän rören knappt känns varma på ställen man kommer åt.
Tina rör genom att koppla in ström ska man bara göra om man vet absolut säkert att det inte finns några rörkopplingar på undanskymda ställen som man inte kommer åt att övervaka under upptiningen, annars brukar det sluta med brand.
Jo vist det är ju sant det var ju heller inte helt ovanligt med bränder för vi tinning men passar man det så fungerar det bra det vet ja då ja såg sånt i min barndom .

Misse

• nr 9424
« Svar #19 skrivet: 23 dec-10 kl 23:10 »
Känner mig så otroligt nöjd nu med att bo utan vatten inne, har inte vatten i rör iaf ;D ;D ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser