Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket kan en varmbänk värma? - Alternativ växthusuppvärmning  (läst 6012 gånger)

Tuve

• Skåne
Jag har aldrig testat varmbänk. Jag undrar: om man la in en massa kompost och gödsel i ett växthus, hur mycket skulle det kunna hjälpa till för att hålla det frostfritt där inne? Hur stor volym kompost per volym luft? Låt oss anta att man bubbelplastar och isolerar växthuset så gott man kan också.
« Senast ändrad: 03 jan-11 kl 07:43 av Tuve »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur mycket kan en varmbänk värma?
« Svar #1 skrivet: 24 dec-10 kl 22:06 »
det blir rejält varmt i en vanlig kompost tycker jag.. vi har en grön isolerad tunna.. den håller sig frostfri utan problem ner mot minus 15.. nu slänger vi ganska mycket matrester..kaffesump..potatisskal och sånt i den..

ett växthus med en kompostbädd på 20-30cm borde hålla frostfritt kan man tycka..
Fjäderfän och kaniner

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 dec-10 kl 21:15 »
Jag har min kompost i mitt växthus under vintern, för andra eller tredje året. Mitt växthus står tyvärr i skugga nov-feb, så någon yttre värme kommer inte till alls under högvintern.  Kompostbehållaren är en oisolerad plastvariant,  vid namn BERT från Ikea för åtminstone 15 år sedan.

Min erfarenhet är dock att komposten inte värmer upp växthset mer än någon grad. Växthuset är på 8 kvm. I denna kyla som nu har rått från november är det  fryst i komposten också - det är dock inte särskilt mycket i, eftersom det var i november jag flyttade in den i växthuset och startade om.  En isolerad kompost skulle kanske inte fryst nu, men just genom att den är isolerad ger den ju ifrån sig mindre värme till omgivningen... 

För mig funkar det ändå alldeles utmärkt med komposten i växthuset. Det känns i alla fall mindre otrevligt när det snöar eller regnar och blåser att jobba med den, och locket blri inte snötäckt och fryser fast.  Sen när vårsolen börjar värma på växthuset blir det verklig fart i komposten och sen får man fin jord där direkt.  För mig blir det en lite kortare bit att pulsa också, än till kompostens ordinära plats. Dit flyttar den tillbaka när det blir planteringsdags i växthuset.

morris-minor

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 02 jan-11 kl 18:31 »
jag är lite tveksam till om detta kan funka. En varmbänk funkar ju så att färsk gödsel värmer upp jorden man lägger ovanpå under tiden den brinner och sen har man ett glaslock ovanpå. En stor anledning till att det funkar tror jag är att det är ett relativt litet utrymme i varmbänken, det är ju inte flera kubikmeter kall luft att värma. Vad det gäller kompost så funkar det lite på samma sätt, en isolerad behållare krävs för att komposten inte ska frysa när det är minusgrader och utanför behållaren kan det bli lite lite ljummet men snön ligger kvar på den så den alstrar nog ingen större värme på utsidan.

Så min gissning är att varken matavfall från ett normalt hushåll eller gödsel klarar att värma upp några större mängder luft utan alltihop fryser nog om det inte är en begränsad behållare, alltså i princip en varmbänk. Det kan nog förlänga säsongen så länge det inte är minusgrader men inte göra ett växthus frostfritt.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 02 jan-11 kl 22:23 »
Brukar man inte också täcka varmbänkar under kalla nätter? Med vassmattor el dyl.  Svårare med ett växthus.

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 jan-11 kl 07:43 »
Ok, det var det jag misstänkte. Jag funderar på att bygga ett växthus för aquaponics intill pannrummet. Detta är en separat byggnad där vi har vår vedpanna. Det blir alltid 15-25 grader varmt där inne under eldningssäsongen. Jag tänkte att jag kan utnyttja lite av den "spillvärmen" genom att fläkta in den i växthuset vid behov (helt "förspilld" är den värmen inte i dagsläget, eftersom den ju minskar avkylningen av ackumulatortankarna till huset). Pannrummet har även idag två ventiler som går rätt ut utomhus. Dem tänkte jag flytta så det kommer växthuset till godo. Men jag tror inte detta skulle räcka för att hålla det frostfritt en kall vinter. Då tänkte jag att varmbänkar där inne kunde vara ett alternativ.
Om jag bygger det med tvåglasfönster, och ett isolerat tak istället för glastak (huset blir bara ca 2,5 m djupt, så vintertid skulle taket inte hindra solen att nå in, men lite sommartid, och det är nog bara bra).

Dessa åtgärder sammanlagt: tvåglasfönster + spillvärme + varmbänkar vintertid + luftsluss vid ingången, tänkte jag skulle bidra till att jag förbrukar minimalt med el för att hålla frostfritt där inne. Jag bor i Skåne - fast även vi kan ju få vinter, har vi fått lära oss...

Har ni fler tips som jag kunde använda, för ytterligare värmebesparing/värmealstring?

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
Gör huset lite större och ha några höns i en nätat avdelning... de värmer bra och du får gödsal till odlingarna  ;D
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Znibban

• Skåne
Tuve
Det där låter ju jättespännande, har du 15-25 grader att fläkta ut så borde du klara av att förlänga växtperioder väsentligt. Om du isolerar väggar och tak med bubbelplast och sätter in en frostvakt så borde det  funka, utan att behöva betala för mycket för elen!
Du får hålla oss underrättade,
Lycka till!

fishyerik

• Uppland
Komposterbart material har normalt sett ett energiinnehåll på i storleksordningen 5kWh per kilo torrvikt, men vanlig kompostering ger väl någonstans i storleksordningen 2-3 kWh värme per kilo biomassa räknat på torrvikt.   

Låt oss anta att du bara behöver 1kW konstant för att uppnå den temperaturökning du vill ha. I så fall behöver du bara ungefär 10kg torrvikt komposterbart material per dygn, eller 300 kg per månad eller 1,8 ton för ett halvår. Väldigt grov beräkning.

Nu vet jag inte vad du tänkt att odla, men ska det vara något som inte överlever utomhus vintertid i Sverige så tror jag på att klä minst sidorna av växthuset i EPS ="frigolit", om du använder kanalplasttak som är väldigt välisolerande.  Tilapia växer inte särskilt bra förens en bra bit över 20 grader, och går man neråt så blir de mycket känsliga redan strax under 20 grader. Att vara säker mot temperaturfall utan kraftig isolering kräver hög effekt.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Tuve

• Skåne
En ny tanke i ämnet:
Om jag har fisktanken inne i pannrummet, och cirkulerar dess vatten ut till en odlingsbädd i det väl isolerade växthuset (som alltså inte är byggt än), så har rötterna alltid bra temp, vilket jag tror är det viktigaste. En plasthuva över bädden borde innebära att jag kan klara att ha sallad året om!

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser