Ok, det var det jag misstänkte. Jag funderar på att bygga ett växthus för aquaponics intill pannrummet. Detta är en separat byggnad där vi har vår vedpanna. Det blir alltid 15-25 grader varmt där inne under eldningssäsongen. Jag tänkte att jag kan utnyttja lite av den "spillvärmen" genom att fläkta in den i växthuset vid behov (helt "förspilld" är den värmen inte i dagsläget, eftersom den ju minskar avkylningen av ackumulatortankarna till huset). Pannrummet har även idag två ventiler som går rätt ut utomhus. Dem tänkte jag flytta så det kommer växthuset till godo. Men jag tror inte detta skulle räcka för att hålla det frostfritt en kall vinter. Då tänkte jag att varmbänkar där inne kunde vara ett alternativ.
Om jag bygger det med tvåglasfönster, och ett isolerat tak istället för glastak (huset blir bara ca 2,5 m djupt, så vintertid skulle taket inte hindra solen att nå in, men lite sommartid, och det är nog bara bra).
Dessa åtgärder sammanlagt: tvåglasfönster + spillvärme + varmbänkar vintertid + luftsluss vid ingången, tänkte jag skulle bidra till att jag förbrukar minimalt med el för att hålla frostfritt där inne. Jag bor i Skåne - fast även vi kan ju få vinter, har vi fått lära oss...
Har ni fler tips som jag kunde använda, för ytterligare värmebesparing/värmealstring?