Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullna fötter på unghöns??? Hjälp!  (läst 2612 gånger)

vasterasen

• Jämtland
Svullna fötter på unghöns??? Hjälp!
« skrivet: 26 dec-10 kl 12:08 »
Jag är bekymrad över mina kycklingar/unghöns. Några har fått tjocka fötter och haltar. Trodde det var skit som fastnat så jag försökte tvätta dem idag. Men fötterna är svullna och konsdiga. De har inte börjat sitta på sittpinnar men sitter ibland på en brädkant i till deras avdelning. Kan detta varit skador? Sjukdom? Förfrysning? Flera i denna kullen har sneda fötter alltså att de nedre lederna på fötterna verkar vara böjda åt alla möjliga håll. Vad är detta tro? De har varit sådana sedan de föddes.

Jag har mist 3 st i kylan som legat döda på morgonen. De har vatten med värmeplatta, alltid tillgång till foder, värmelampa plus en äldre höna som tar hand om dem. En av dessa hade väldigt sneda fötter, de andra helt ok. Tror inte att de som dött hade svullna fötter.

Det har varit extremt kallt här med runt -30. Det är minusgrader i hönshuset. De stora hönsen verkar helt oberörda och värper.

Hälsn Lena

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Svullna fötter på unghöns??? Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 26 dec-10 kl 13:00 »
Är de maskinkläckta? I sådana fall kan det ha varit fel inställningar på kläckaren, då kan det lätt bli missbildade tår och fötter på kycklingarna. Viktigt att tempen är rätt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

vasterasen

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 26 dec-10 kl 13:15 »
Tack för svar. Vi har använt den kläckaren flera gånger men det kanske har blivit något fel.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 26 dec-10 kl 16:28 »
Jag har mist 3 st i kylan som legat döda på morgonen. De har vatten med värmeplatta, alltid tillgång till foder, värmelampa plus en äldre höna som tar hand om dem.

Det har varit extremt kallt här med runt -30. Det är minusgrader i hönshuset. De stora hönsen verkar helt oberörda och värper.Hälsn Lena

Vad är det för ålder på dina kycklingar?
Unga kycklingar är känsliga för kyla.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 dec-10 kl 16:33 »
låter som om de som dött och de som har lite svullna fötter har fått lite för kallt om dem, jag har mina i en stängs kontainer och där hänger en värmelampa, trotts detta har ett par fått förfrysningar ( vart ifrån vete katten) och  jag har fått avliva dem.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser