Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För temperaturen är hög uti..hönshuset??  (läst 10525 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: För temperaturen är hög uti..hönshuset??
« Svar #20 skrivet: 27 dec-10 kl 17:19 »
Jag har nog runt nollan eller någon plussgrad i hönshuset nu, men det är bara -5 grader ute.
Jag har aldrig haft kvalster eller löss på mina höns vad jag vet, och om jag gissar så är det bara nyttigt att hönshuset blir utkylt under längre period över vintern för att ta död på ev. odjur.

Det krävs minst -20 grader i 24 timmar för att döda kvalstren...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

The Game

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 dec-10 kl 17:22 »
JBF: jag tror dom är ganska medvetna om att det är vinter..iallafall mina..
Jag har ena luckan öppen ett litet tag om dagen men dom vägrar att gå ut.Bara ankorna som kollar läget.
/Majsan

JBF

• Småland
« Svar #22 skrivet: 27 dec-10 kl 17:23 »
Ja men då vet de ju att det är svinkallt ute i alla fall!  ;D Mina vet att det är kallare än -5 ute iom att fönstren frostar igen fullständigt...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

The Game

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 dec-10 kl 17:53 »
joru..=D..
/Majsan

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #24 skrivet: 27 dec-10 kl 21:53 »
Det krävs minst -20 grader i 24 timmar för att döda kvalstren...
Men det kläcks inga kvalsterägg vid låga temperaturer (minns inte vilken temp, men jag tror det var under 10+), så kämpar man mot dem får man i alla fall en paus under vintern.

The Game

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 dec-10 kl 22:04 »
Jag har varit på krigstigen idag..Jag tyckte nämligen jag såg ett satans kryp.Det var bajsstänk.
Men efter 2 timmars "uppdrag krypgranskning" så är jag ganska nöjd och belåten för den här ggn..
Men jag vet att jag har missat någon..som ligger å väntar...Men då är jag där sörröni....
Pinnarna skrubbade jag igår..Jag ska nog hitta det lilla satans krypet ..Finns det så hittar jag det..
mvh
kvalsterstein

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #26 skrivet: 27 dec-10 kl 23:52 »
Känner mig lite tveksam att lägga mig i tråden då många kloka svar redan finns  :-[  ..Men här är i alla fall min historia

Jannuari 2010 införskaffades två slakt färdiga höns från en "äggfabrik" som sällskap till en tupp jag flyttat från flocken med fler tuppar per höna än som var lämpligt.
Dessa töser var nu utan fjädrar både här och där och temperaturen i hönseriet hade varit på +22 i och med att hönsen hela tiden ska värpa . Jag hade inte hjärta att ändra den temperaturen i deras lilla nya hus. Så +22 gr fick det bli tills fjädrarna skulle växa ut.
Stackars Tuppe han tyckte det blev varmt. Den vintern var ju lika kall som denna och han satt ofta ute i den lilla hönsgården under tak och glas på sidorna och svalkade sig.
Efter tre/fyra månader var hela det lilla hönhuset fullt av kvalster. Det gick inte att öppna dörren utan att man blev anfallen av ohyran och hönsen/Tuppe ville inte sova inne längre.
 Jag aldrig haft ohyra tidigare..  >:(   Inte heller så varmt i hönshuset. kanske enbart tur ,men denna gången i detta lilla hönshuset blev det en riktig "lus hydda".
Oj vilket krångel mitt i vintern med bada/föna höns och skurning av hönshus så gott de gick
Om nu hönsen har haft med sig kvalster vet jag inte. Men dom duschas ju på hönseriet. Som tur var lyckades jag inte få in något till de andra hönsen.
Nu har jag max +10 på dagen med öppen lucka och stänger av elementen under natten, det brukar krypa ner runt +3 om det inte blir extremt kallt. Men det tycks inte störa dom. Jag har faktiskt smugit ut och tittat på dom genom fönstret mitt i natten.
Kylan stör tydligen inte lika mycket som kvalster. 

En lång historia med massa onödigt vetande  ;) Men jag tror kvalster och värme hör ihop.

MvH Cokett
« Senast ändrad: 27 dec-10 kl 23:55 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

The Game

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 dec-10 kl 07:15 »
Hej du..
Jag står full munderad att gå ut i krig..
Jag är inte orolig alls för dom satans krypen.Bring it on så att säga..
Föresten inget onödigt vetande alls..
Ju mer informarion om de satans krypen ju bättre hantering när dom kommer fram..
Det har varit så lugnt nu några månader ..lite för lugnt..för jag vet att jag har missat någon och den ska jag minsan plocka..
mvh
kvalsterstein

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 28 dec-10 kl 07:26 »
Men varför bjuda in kryp med hjälp av en för hönsen helt onödig värme?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 28 dec-10 kl 07:57 »
Men det kläcks inga kvalsterägg vid låga temperaturer (minns inte vilken temp, men jag tror det var under 10+)
Under +18 grader kläcks inga ägg.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #30 skrivet: 28 dec-10 kl 08:10 »
Under +18 grader kläcks inga ägg.
Så pass! Bra att veta.

fräsen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 28 dec-10 kl 08:36 »
jag har ingen värme hos mina höns. vatten får de i samband med fodring, jag ger ljummet vatten för då dricker de mer plus att det håller sig isfritt längre.
Är det -10 ute brukar vattnet frysa, men inte om det är varmare så timmerväggarna o hönsen håller nog upp tempen en hel del.
Värpningen har kommit igång ordentligt nu och aldrig under mina 10 år som hönsägare har nån av dem fått äggledarproblem.
(ingen ohyra i sikte heller..)

The Game

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 28 dec-10 kl 09:06 »
Exixtsne: Att bjuda in kryp är det sista jag vill..
Men när dte är 20 - ute och kammarna är småblåa på en del hönor så anser jag att värme är det
bästa för dom.
Att inte kunna få vatten för att det fryst är inte okej tycker jag.
Alla har sina sätt att hantera vintern.
Fräsen: vad skönt för dig att du aldrig haft äggledarinflemation eller kryp under dina 10 år..
Visa saker verkar drabba andra mer..
Har inte haft problem under mina 3 år heller tills i sommras.Då fick jag allt skit på en gång..
/fan i helvetet

Existens?

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 28 dec-10 kl 09:31 »
Exixtsne: Att bjuda in kryp är det sista jag vill..
Men när dte är 20 - ute och kammarna är småblåa på en del hönor så anser jag att värme är det

Tyvärr är det ju det du gör.. all slags ohyra trivs när det är ljummet..20 grader är ju en temperatur när till och med bakterier kan växa i mat...
Bara för att det är -20 grader ute, så ser jag ingen anledning till att det behöver vara 20 grader varmt inne. 10-13 grader räcker ju gott för att inget vatten eller ägg ska frysa.

Men självklart gör du som själv trivs med och tycker är bäst.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #34 skrivet: 30 dec-10 kl 07:31 »
Jag har ingen värme i mitt hönshus.
Vattnet fryser men de får ljummet vatten 3 gånger om dagen.
De värper för fullt och flera börjat ruva.
Smörjer deras kammar när jag ser de börjar bli lite känsliga.
Men de trivs och mår kanonbra.

Tror då rakt inte man behöver ha så varmt i hönshuset.
Min tro är att det är bra med lite kallare för alla kvalster o dyl
Och inte verkar hönsen lida av det inte

Mina stövlar lär se ut som en "sil" snart de är galan i mina snöiga skor hihi.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

The Game

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 30 dec-10 kl 08:46 »
Joru..Dom är på mina stövlar som tokiga..Imorse hade jag en anka på dojan som vägrade flytta på sig..
Angående kvalster så tro mig jag vet hur dom fungerar..
Jag har läst allt som finns att få  tag på samt terroriserat sva och en del andra..
Men sak samma..
Hönor anpassar sig till det dom har och jag vet hur mina hönor funkar.
Steves kam har blivit bättre så nu har jag dragit ner till 12+..
mvh
majsan

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 31 dec-10 kl 01:41 »
Jag tror att djuren mår bra av årstidsväxlingar.
Iallafall passar det mej att tro det. För nu kan jag hytta med fingret åt hönsen och säga: era tokiga höns, lägg inte ägg för fasen! Det är massor med minusgrader ( nej, jag har ingen värmekälla till dem ) och äggen kan frysa sönder ändå.. och om ni ska värpa, så värp bara varannandag, eller nåt..
Men hönsen de värper gladeligen, trots kylan. Matåtgången fördubblas vintetid, men de har stor förmåga att själva göra värme från mat.
Jag tror de behöver vinter, på samma sätt som jag inte ska försöka förhindra ruggning ??? Det är en del i livet/året/solmängd/temperatur.. allt hänger samman.
Livet. Fantastiskt.

hönapöna78

• Småland
« Svar #37 skrivet: 02 jan-11 kl 20:30 »
Håller med Annika...
Själv vet jag inte vad jag har för temp i hönshuset men frostvakten förhindrar att det fryser och värmer väl upp lite antar jag. De flesta av mina hönor har börjat värpa i vinter efter en ruggpaus i höst. Fick till och med fyra kycklingar förra veckan :)
Min erfarenhet är att ljuset styr dem att börja- inte temperaturen. Längtar dock efter att åter få släppa ut gänget på grönbete!

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #38 skrivet: 02 jan-11 kl 20:37 »
Jag vill också ha +21 i hönshuset! Iallafall minst 10+...Desvärre så har jag bara några grader mer än utomus, och där är det just nu 1- och det är ju bra :) Men det har ju varit -17 ca, och då var det väl -10 i hönehuset.
Hur gör du Majsan för att få det så varmt? Jag har isolerat på ytterväggarna och taket. Huset ligger i ett utehus. Jag har bara värmelampa, 5kvd och 11 höns.
Dv. höns, undulater & ragdoll

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #39 skrivet: 02 jan-11 kl 20:41 »
Vi har förvånats över värmen i hönshuset i vinter, trots neråt tjugo minus har det aldrig gått under nollan hos hönorna. Det känns tvärtom riktigt behagligt att gå in till dem. Jag tror inte det är över tio grader i alla fall. Någon enstaka natt har den vattenautomaten som står närmast dörren, som är sämst isolerad, fryst lite på ytan, men det är allt.

Vi har rejält med frigolitisolering i betonggolvet, mycket isolering i både tak och väggar, tjockt med strö på golvet och lite för mycket höns nu i vinter, tror det är en kombination som håller värmen...

(fast jag vet att 44 hönor/tuppar på 20 kvm egentligen inte är för mycket, tycker bara det är det för mig...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser