Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratis bokföringsprogram ?  (läst 17320 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Gratis bokföringsprogram ?
« skrivet: 26 dec-10 kl 23:03 »
Är det någon som har erfarenhet av Gratis bokföringsprogram ?

+ - vad som bra , dåligt ?

någon att rekommendera ?

tacksam för alla svar  ;D

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Existens?

• Gäst
SV: Gratis bokföringsprogram ?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-10 kl 07:21 »
Har du något exempel på nåt program du tänker på? Så kan man ju kolla och se vad som brister.
Gratis är ju alltid gratis..nån hake lär det finnas..

Edward.

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-10 kl 11:27 »
Tänkte på ett bokförnings program som någon har erfarenhet av.  ;)

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 dec-10 kl 12:09 »
Letade ordentligt då jag startade företag för 3 år sedan och hittade inga program som på riktigt var gratis i längden.  Googlar man på gratis bokföringsprogram kommer det upp massor, men läser man ordentligt så är gratis ett tag och sen kostar de. och vem har lust att byta program sen när alla ens uppgifter matats in under t.ex ett års tid.  Så mitt letande efter gratisprogram slutade med att köpte (Visma enskild firma), som kostar runt 1000 kr/år. Är mycket nöjd.

obs Det kan förstås ha kommit bra gratisprogram jag inte känner till....

Edward.

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 27 dec-10 kl 13:14 »
googlade också och fick fram en massa prgm men de kostar sen 1000kr och då är man fast och då är det inte gratis.

+ då är man " tvungen " att köpa för att behålla allt info.  >:(

AK Corall

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 dec-10 kl 13:31 »
Inte gratis, men Swedbank har ett utmärkt bokföringsprogram kopplat till internetbanken. Du kan sköta bokföringen samtidigt som du betalar räkningarna. Jag tror jag betalar 313 kr i månaden för tjänsten. Mycket möjligt att även andra banker tillhandahåller samma tjänst till andra priser.

lasseis

• Dalarna
« Senast ändrad: 27 dec-10 kl 13:33 av lasseis »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 29 dec-10 kl 22:41 »
tack för alla tips  8)

mvh edward :P

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 06 apr-11 kl 09:48 »
Jag tycker UNIBAS är ett billigt och bra program, www.unicell.se där får man ladda ned och prova ordentligt hur länge man vill så att man är säker på att man vill ha det. en engångskostnad (under tusenlappen) o sen inga årliga kostnader. vill man ha support kostar det drygt 700 kr per år men vill man inte så blir det ganska billigt.

jag tycker att det är bra, o en pedagogisk film finns på webben om alla möjliga ämnen.

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 06 apr-11 kl 10:12 »
http://kampanj.vismaspcs.se/valja-ekonomiprogram/

Visma är ett bra program, enkelt, billigt och obegränsad support. Mest prisvärt, flest användare vilket gör det enklare om du behöver hjälp. Kan även "prata" med de olika varianter av programmet via sk SIE filer mm....

Kolla även http://www.blinfo.se/  Här finns massa matnyttigt för egenföretagare.

// Lillemor, som pluggar Företagsekonomi, bokföring, personal och löneadministration:)

Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #10 skrivet: 12 apr-11 kl 10:19 »
Vi har Unibas och är än så länge nöjda med det  :). Är inne på andra året nu.

HansOrre

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 02 dec-13 kl 17:33 »
Hej, jag jobbar på www.promikbook.com det är gratis i sin grundversion. Bara att registrera sig där helt fritt.

Bästa hälsningar

Hans Orre

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 15 jan-14 kl 16:20 »
Jag prövar just nu Kapitas.se
Kaninuppfödare och pelargontant.

Feffe

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 15 jan-14 kl 19:06 »
Jag kollade runt i höstas för att byta från Excelarket till ett godkänt program. Efter min undersökning vann Promikbook stort; enkelt att använda, har alla viktiga funktioner, bra förklarande videor för alla moment, och dessutom möjlighet att skriva och skicka fakturor direkt ifrån programmet, som automatiskt bokförs. Det är bara Promikbook, såvitt jag kunde hitta, som hade både bokföring och fakturering.
Nu har jag använt det "skarpt" i ett par månader och har bara bra att säga om det. Har fått svägerskan och svågern att gå över dit från Kapitas.

Promikbook hävdar att grundversionen alltid kommer att vara gratis. Dessutom är det internetbaserat, vilket visade sig väldigt behändigt i julas då jag råkade radera delar av datorns hårddisk. Dessutom kommer jag åt bokföringen även från andra datorer om jag vill, såsom på jobbet om jag behöver fixa nått.

//Feffe
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

fastfrusen

• -
« Svar #14 skrivet: 19 jan-14 kl 01:29 »
jag använder gnucash gratis, kan mycket.
Jag är väldigt nöjd hitintills.
Tog en dag eller två att sätta sig in i, det finns en bra blogg som visar dom första stegen..
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Bäckaryd

• Småland
« Svar #15 skrivet: 19 jan-14 kl 11:59 »
Jag har jätteliten verksamhet här på gården, kanske tio verifikationer Max i månaden. Jag har bokföringen på ett excelark men undrar vad det är som gör att man måste ha ett bokföringsprogram? Säkert har jag missat någon regel...
Undrar Anneli ...

Bäckaryd

• Småland
« Svar #16 skrivet: 19 jan-14 kl 12:00 »
Ursäkta om ovanstående fråga var OT.
/anneli

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #17 skrivet: 19 jan-14 kl 13:00 »
jag använder gnucash gratis, kan mycket.
Jag är väldigt nöjd hitintills.
Tog en dag eller två att sätta sig in i, det finns en bra blogg som visar dom första stegen..
Vet du om det kan exportera i ett format så att redovisningsbyrån kan göra deklarationen? T.ex. SIE4?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #18 skrivet: 19 jan-14 kl 13:04 »
Jag har bokföringen på ett excelark men undrar vad det är som gör att man måste ha ett bokföringsprogram? Säkert har jag missat någon regel...
Som jag förstått det så anser Skatteverket inte att Excel är ok. Jag förmodar för att det är för lätt att ändra utan spårning. Det ska ju vara "varaktigt" och i bokföringsprogram signerar man och daterar en ändring och stryker över det som var fel så man kan se vad det stod tidigare. Samma i en pappersbok.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 19 jan-14 kl 15:41 »
Det viktigaste med ett bokföringsprogram är att det kan exportera i ett allmänt format så bokföringen inte blir låst till ett visst program. Även om 1000 kr är pengar på ett bokföringsprogram så håller ju programmet normalt lika länge som operativsystemet. Jag har mycket lite verksamhet men har börjat iOrdning (en försvenskning av Economacs tror jag det heter). Kostar kring den där tusenlappen men jag är mycket nöjd. Alla funktioner som nämnts innan finns där. Dessutom direkt koppling till deklarationsbilagor. Jag letade runt ganska länge och prövade olika gratisvarianter men blev inte riktigt nöjd med någon innan jag slog till på det här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser