Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja färsk ved?  (läst 6117 gånger)

VolvoBM

• Småland
Sälja färsk ved?
« skrivet: 27 dec-10 kl 22:34 »
Är marknaden/efterfrågan så stor så att det går/lönar sig (och då tänker jag inte bara ekonomiskt, utan också om det är värt besväret att plocka fram våran kombimaskin (kap/klyv) och stå ute i snö & kyla? ;) ) att börja kapa o klyva upp nyligen nedsågade träd nu? mitt i vintern? Går det att sälja eller tror ni "kunderna" köper ungstorkat från Baltikum hellre? Vad är skäligt att ta betalt för färsk björkved?

/MVH VolvoBm

Xoot

• Gäst
SV: Sälja färsk ved?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-10 kl 23:11 »
Det är nog väldigt avgörande vart du tänker sälja veden också. Alltså vart du bor.
Har läst om ställen där den kostar 800:- kubiken för färsk och 300:- kubiken i Skåne.

Själv har jag torrved. Någorlunda torr. Kapad men inte klyvd. Någon som vet vad man får för sådant?
Finns i Skåne och är blandved.

VolvoBM

• Småland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-10 kl 23:29 »
Ok, jag bor i Småland. 15 min till närmaste stad på ca. 19.000 invånare i tätort (runt 30 i kommun) och har en timmes bilfärd till Jönköping, om inte det säger dig något så är det, enligt wikipedia, knappt 85.000 i tätorten (127.000 i kommun), dock har alla siffror jag sagt ett par år på nacken så det är lite fler i dag, men på en höft ligger det till så här.

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 dec-10 kl 23:39 »
Ok, jag bor i Småland. 15 min till närmaste stad på ca. 19.000 invånare i tätort (runt 30 i kommun) och har en timmes bilfärd till Jönköping, om inte det säger dig något så är det, enligt wikipedia, knappt 85.000 i tätorten (127.000 i kommun), dock har alla siffror jag sagt ett par år på nacken så det är lite fler i dag, men på en höft ligger det till så här.

Haha. Får en känsla av att du inte gillade vad jag skrev?  ;D
Området du beskriver passerar jag varje vecka med bil.

Lite nedanför dig ungefär i Båstad så får du 450:-/kubiken för björkved kapad och klyvd.
Av någon anledning är prisskillnaden max 50 till 100kronor beroende på torr eller färsk.

Så det är kanske lite hur du själv värdesätter din tid och medfört arbete. Kylan. Snön. Vintern.
Slitage på dina redskap har vi också. Men jobbet är nog det mest betydande.

Jag tror på efterfrågan. I Båstad, är det en SJUK efterfrågan just nu.
Ångrar att jag inte har några större mängder att sälja. Därför alla är som gamar.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 02 jan-11 kl 20:19 »
Jag tror det är en bra affärside att börja hugga nu i vinter och sälja veden rå redan till våren, när snön smält undan så det går att transportera veden. Folk kommer att vara brända på att det inte gick att få ved när de väl kom på att vintern stod för dörren och allt var slutsålt.
Men om det är en bra affärside med att hugga ved beror helt på vilket pris man tar.  Just nu är förutsättningarna bättre än någonsin för att ta ut vad det kostar oavsett region. Och det är knappast under 500 kr lösmetern, rått eller torrt. Om man inte har en välavlönad fru eller går på bidrag  >:D
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 jan-11 kl 20:29 »
Jag tror det är en bra affärside att börja hugga nu i vinter och sälja veden rå redan till våren, när snön smält undan så det går att transportera veden. Folk kommer att vara brända på att det inte gick att få ved när de väl kom på att vintern stod för dörren och allt var slutsålt.
Men om det är en bra affärside med att hugga ved beror helt på vilket pris man tar.  Just nu är förutsättningarna bättre än någonsin för att ta ut vad det kostar oavsett region. Och det är knappast under 500 kr lösmetern, rått eller torrt. Om man inte har en välavlönad fru eller går på bidrag  >:D

Då kanske jag får be dig uttala dig om mitt parti? :)

X-antal kubik ligger staplat och fint nu i skogen under skydd. Fällt i mitten av sommaren.
Fällt, kapat och staplat. Men Ej klyvt. Anser du att det finns en efterfrågan?

Halvt torrt kan man ju uttrycka det som.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-11 kl 20:36 »
Efterfrågan finns, iaf i Östergötland. Hugg ni upp det ni har och passa på och sälj nu.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 jan-11 kl 20:51 »
Efterfrågan finns, iaf i Östergötland. Hugg ni upp det ni har och passa på och sälj nu.

Efterfrågan för icke klyvd ved också?
Sitter nämligen och drar mig för att klyva skiten..

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 jan-11 kl 22:02 »
En annons på Blocket kostar 20:- ... ganska billig och enkel marknadsundersökning.  :)

Hade du bott närmar min ände av Skåne hade jag gärna köpte ett lass "ganska torr" oklyvd ved.  :-\

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 02 jan-11 kl 22:44 »
Enklast är att gå in på Blocket och ringa runt.
Många som annonserar har slut på ved. Men annonserar för att du skall kunna boka ved i vår.

Andra har ett helt annat pris än vad som står i annonsen om du vill ha torr ved nu!

Priset i annonsen handlar ofta här i alla fall om kluven ved i vår.
Även om man inte kan utläsa det av annonsen.

Så offra en halvtimme i telefonen. Det kan löna sig. ;)

ulfg

« Svar #10 skrivet: 02 jan-11 kl 23:29 »
Jag tror inte att det finns någon efterfrågan på rå eller "halvtorr" ved nu mitt i vintern.
Just nu är det ju helt eldningsklar ved som gäller för de som är vedkunder. Allt övrigt handlar ju om ved för nästa säsong, vilket inte är aktuellt förrän snön smält. Vedproducenter däremot kan ju tänka sig att börja jobba med ved nu, mest för att spara tid för vårbruket. Men det får ju inte vara för blodigt med snö och skottning för att t. ex stå och klyva. Då är det ju lättare att skoga istället.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 02 jan-11 kl 23:36 »
Jag tror inte att det finns någon efterfrågan på rå eller "halvtorr" ved nu mitt i vintern.
Just nu är det ju helt eldningsklar ved som gäller för de som är vedkunder. Allt övrigt handlar ju om ved för nästa säsong, vilket inte är aktuellt förrän snön smält. Vedproducenter däremot kan ju tänka sig att börja jobba med ved nu, mest för att spara tid för vårbruket. Men det får ju inte vara för blodigt med snö och skottning för att t. ex stå och klyva. Då är det ju lättare att skoga istället.

Det är väl lättare att stå hemma på plan och klyva än att vara ute i skogen och hugga i snön?

Att sälja rått är inga problem, folk köper vad som helst..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 jan-11 kl 09:30 »
Du kan ju också skriva "leverans om en månad" så du hinner klyva veden om du får kunder.

Sätt ut en annons på Blocket, 600 kr/kbm stjälpt mått? Skriv dessutom exakt vad det är för ved, fälld i somras och inte speciellt torr. Då slipper du gnällande kunder...

Även om vi bor i ett skogsland (Småland) så finns det alltid de som inte orkar fixa egen ved utan gärna betalar.

Rödskägg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 05 jan-11 kl 18:51 »
Jo folk köper vad som helst sedan eller de det hela tiden i sin myskamin som sotas var tredje för elen är så dyr. Brandkårerna hålls även de varma. Dvs folk hålls varma i tre led >:D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser