Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användningen av riktiga namn  (läst 44273 gånger)

Halte

• Gäst
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #140 skrivet: 17 nov-11 kl 21:35 »
På en gång? Det har väl gått ett halvår nu...vilket visar på om ni läser inläggen.
Som vi ser det överväger fördelarna med de riktiga namnen nackdelarna med att använda nick. Det finns dock ett antal personer som inte vill registrera sig med namn, påhittat eller ej, och det är synd. Men bara för att några vill ha det på ett vis kan man inte göra en ändring för alla.

Det är inget tvång att skriva i handboken, och vi har gjort en lösning som rimligtvis borde kunna passa alla, oavsett om man är förföljd, hotad eller värnar om sin anonymitet samtidigt som det tar bort problemet med möjliga oseriösa nick.

Halte

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 17 nov-11 kl 21:37 »
Skönt, då är saken löst. Vem som helst kan använda ett låtsasnamn och skriva i handboken. Så länge man även hittar på ett efternamn också. Vidare tjafs i den här frågan betyder bara att man har för mycket fritid.
Själv kommer jag, när jag någon gång i framtiden har kunskap att bidra med, att skriva under pseudonymen daniel70 danel70sson :)
Jag tror nog det namnet faller under "uppenbart fejkade namn" med tanke på hur kittsliga myndigheterna brukar vara när det gäller ovanliga namn.

daniel70

• Gotland
« Svar #142 skrivet: 17 nov-11 kl 21:38 »
Men det var väl tusan, sluta göra tilläg, jag försöker svara på det du sa först :)

Men nu blev det lite flummigare..

Enkel fråga nu. Är det Ok att skriva under fingerat namn, sk pseudonym? Trots att jag inte förföljd eller på annat sätt hotad. Ja eller Nej.

Om nej. Varför? Vem bedömmer om jag är hotad?
Om ja. Varför inte under Nick?

daniel70

• Gotland
« Svar #143 skrivet: 17 nov-11 kl 21:41 »
Jag tror nog det namnet faller under "uppenbart fejkade namn" med tanke på hur kittsliga myndigheterna brukar vara när det gäller ovanliga namn.

Men det var ju ett exempel.... Daniel Svensson då...?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #144 skrivet: 17 nov-11 kl 21:42 »
Så nu ska jag trovärdigt skriva som karla karlson om att huskys ska ha ett minimum av träning under sommaren?
Som vi ser det överväger fördelarna med de riktiga namnen nackdelarna med att använda nick. Det finns dock ett antal personer som inte vill registrera sig med namn, påhittat eller ej, och det är synd. Men bara för att några vill ha det på ett vis kan man inte göra en ändring för alla.

Det är inget tvång att skriva i handboken, och vi har gjort en lösning som rimligtvis borde kunna passa alla, oavsett om man är förföljd, hotad eller värnar om sin anonymitet samtidigt som det tar bort problemet med möjliga oseriösa nick.

Jag håller klaff om du visar hur ett påhittat namn gör att handboken är pålitlig....

Halte

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 17 nov-11 kl 21:53 »
Ok. Jag tar det en gång till och försöker få med allt utan någon editering denna gång.. :)

Varför inte "nick". Vi anser att det kan ge ett oseriöst intryck då ett nick kan vara precis vad som helst, det blir svårt att sätta en gräns för vad för nick som skulle vara ok eller inte ok. Ett nick kan ju vara både stötande och oseriöst. Det blir helt enkelt svårt att dra en gräns någonstans. När man skriver i handboken så skriver man för hela handbokens räkning och inte bara för sin egen räkning som man gör här på forumet, där av bli det viktigare med att ens användarnamn inte kan vara precis vad som helst.

Varför tillåta pseudonym?Det finns ju givetvis folk som faktiskt inte kan/vill/vågar skriva under sitt riktiga namn och då ska det ju givetvis kunna finnas en möjlighet för dem att kunna skriva också. Genom att hitta på ett namn så slipper man problematiken angivet i första punkten.

Är det Ok att skriva under fingerat namn, sk pseudonym? Trots att jag inte förföljd eller på annat sätt hotad.
I praktiken ja, eftersom att vi inte kan kontrollera vem användaren är. Detta blir ju alltså upp till användaren själv att bedöma hur man vill göra. Vi ser ju helst att man skriver under sitt riktiga namn. Vi kontaktar användare med ofullständiga namn, nick, eller uppenbara fejknamn, när vi stötar på det och ber dem då återkomma med ett förslag på ett annat användarnamn. Så långt sträcker sig vårt kontrollerande.

Om ja. Varför inte under Nick? Punkt 1.

Sådär.. Hoppas jag skrev korrekt nu så jag slipper förvirra med korrigeringar.. :)
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 22:04 av Halte »

Halte

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 17 nov-11 kl 22:02 »
Så nu ska jag trovärdigt skriva som karla karlson om att huskys ska ha ett minimum av träning under sommaren?
Jag håller klaff om du visar hur ett påhittat namn gör att handboken är pålitlig....
Pålitlig kanske är fel ord. Mer seriöst intryck snarare. Citerar mig själv :)
Varför inte "nick". Vi anser att det kan ge ett oseriöst intryck då ett nick kan vara precis vad som helst, det blir svårt att sätta en gräns för vad för nick som skulle vara ok eller inte ok. Ett nick kan ju vara både stötande och oseriöst. Det blir helt enkelt svårt att dra en gräns någonstans. När man skriver i handboken så skriver man för hela handbokens räkning och inte bara för sin egen räkning som man gör här på forumet, där av bli det viktigare med att ens användarnamn inte kan vara precis vad som helst.

Om någon exempelvis skriver i handboken under ekonomi som "Kommunistsvinet" så skulle ju det givetvis kunna sticka i ögonen vissa människor. Och om man då ska sätta gränser för vilka nick som är tillåtna eller ej så skulle det bli en jäkla massa bedömningar hela tiden. Alltså är för- och efternamn enklare.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #147 skrivet: 17 nov-11 kl 22:27 »
Pålitlig kanske är fel ord. Mer seriöst intryck snarare. Citerar mig själv :)

Suck! Så handboken kommer att lysa med sin frånvaro på dragkunskaper.

Du har inte en susning....ursäkta mina hårda ord.

Halte

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 17 nov-11 kl 22:34 »
Suck! Så handboken kommer att lysa med sin frånvaro på dragkunskaper.

Du har inte en susning....ursäkta mina hårda ord.
Upplys mig gärna om vad jag inte har en aning om.. :) Jag är en kunskapstörstande människa, det är därför jag engagerar mig i handboken. :)

daniel70

• Gotland
« Svar #149 skrivet: 17 nov-11 kl 22:39 »
Hahaha :) inte lätt att vara moderator alla gånger. Vilken fetstil :)
Men ämnet är viktigt, trots att jag igentligen inte bryr mig då jag inte kommer skriva i handboken på länge än. Det är principen som är viktig.

1. Folk ska helst skriva under eget namn (för enkelhetens skull).
2. Vill folk inte skriva under eget namn kan de hitta på ett namn, så länge det låter som ett riktigt namn (så att ingen märker att det är ett låtsasnamn).
3. Ett nick är inget låtsasnamn då man oftast kallar sig någonting som "tuvsnö" eller liknande. Och det är ingen som tror att du faktiskt heter det. Nicket kan stöta sig med andra eller ämnet (det köper jag).

Så då gäller alltså: skriv under eget namn eller hitta på ett namn som låter trovärdigt. Om du vill ha cred för tidigare inlägg, länka till ditt nick så alla ser att det är du som skrivit, ingen vet ändå vem du verkligen är, men kan ändå få förtroende för det du skrivit då "tuvsnö" skrivit mycket bra tidigare i forumet.

Hmm, får väl medge att tankegången funkar, men att mod var kass på att föra ut det, eller vi var dumma nog att inte fatta :)

Daniel70

Halte

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 17 nov-11 kl 22:42 »
Hahaha :) inte lätt att vara moderator alla gånger. Vilken fetstil :)
Men ämnet är viktigt, trots att jag igentligen inte bryr mig då jag inte kommer skriva i handboken på länge än. Det är principen som är viktig.

1. Folk ska helst skriva under eget namn (för enkelhetens skull).
2. Vill folk inte skriva under eget namn kan de hitta på ett namn, så länge det låter som ett riktigt namn (så att ingen märker att det är ett låtsasnamn).
3. Ett nick är inget låtsasnamn då man oftast kallar sig någonting som "tuvsnö" eller liknande. Och det är ingen som tror att du faktiskt heter det. Nicket kan stöta sig med andra eller ämnet (det köper jag).

Så då gäller alltså: skriv under eget namn eller hitta på ett namn som låter trovärdigt. Om du vill ha cred för tidigare inlägg, länka till ditt nick så alla ser att det är du som skrivit, ingen vet ändå vem du verkligen är, men kan ändå få förtroende för det du skrivit då "tuvsnö" skrivit mycket bra tidigare i forumet.

Hmm, får väl medge att tankegången funkar, men att mod var kass på att föra ut det, eller vi var dumma nog att inte fatta :)

Daniel70
Piken mottagen.. :)

daniel70

• Gotland
« Svar #151 skrivet: 17 nov-11 kl 22:48 »
Ingen pik Halte. Kommunikation är inte så lätt, särskilt inte när man bestämt sig från början vad som är rätt och fel. Tycker du givit under förutsättningarna tämligen sansade svar. Och tillslut förstod jag vad du menade. Hoppas resten fattar mina punkteringar så vi slipper tjafsa om detta i fortsättningen.
Mvh
Danel.

Halte

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 17 nov-11 kl 22:54 »
Ingen pik Halte. Kommunikation är inte så lätt, särskilt inte när man bestämt sig från början vad som är rätt och fel. Tycker du givit under förutsättningarna tämligen sansade svar. Och tillslut förstod jag vad du menade. Hoppas resten fattar mina punkteringar så vi slipper tjafsa om detta i fortsättningen.
Mvh
Danel.
Jo, det kunde säkert ha kommunicerats bättre i från början helt klart. Jag, och säkerligen de andra också, är ju inga proffesionella redaktörer utan sysslar ju med detta på kvällstid när andan faller på.. Så man kanske inte uttrycker sig så informativt som man skulle kunna göra. Men som sagt, vi anser att skälen är ganska starka för att inte tillåta nick och jag tycker din sammanställning förtydligade problematiken bra.

Dock kanske "tuvsnö" inte är det mest provokativa nick jag skulle kunna tänka mig.. :)

Gronavagen

• Uppland
« Svar #153 skrivet: 17 nov-11 kl 22:57 »
Upplys mig gärna om vad jag inte har en aning om.. :) Jag är en kunskapstörstande människa, det är därför jag engagerar mig i handboken. :)
[/quote

så fort du förklarat för mig varför klara karlsson är mer trovärdig. ???

Halte

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 17 nov-11 kl 23:08 »
så fort du förklarat för mig varför klara karlsson är mer trovärdig. ???
Ta exempelvis ett nick med något värdeladdat, stötande, opassande, olämpligt och placera det nicket som en skribent i en handbok, någon som kanske har ett opassande nick och skriver under ämnet "barn"..
Det behöver ju nödvändigtvis inte vara ett nick som ALLA uppfattar som stötande, det kan ju vara stötande för någon men inte för en annan, eller så blir det opassande i just det specifika sammanhanget som skribenten skriver i.
Skriver man på forumet så är det mera en enskild handling att man skriver ett inlägg, i handboken skriver man mera i form av en sammanslutning/grupp, därför blir det mer ett problem i handboken än vad det blir på forumet.

Och skulle man tillåta nick men vilja ha möjligheten att rensa bort olämpliga nick så blir det dels en väldig massa avvägningar och personliga tyckanden som styr denna sållning. Därtill skulle man nästan behöva ha samma sållningsfunktion i forumet också i så fall, för det blir ju märkligt om vissa kan få skriva i handboken med sitt forumnick och andra inte.

Med för- och efternamn kommer man ifrån alla dessa problem, och med "pseudonymlösningen" för de som inte kan skriva under sitt riktiga namn så har man ändå möjligheten till anonymitet.

daniel70

• Gotland
« Svar #155 skrivet: 17 nov-11 kl 23:09 »
Det får bli "Grisskändaren" nästa gång :)

Halte

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 17 nov-11 kl 23:10 »
Det får bli "Grisskändaren" nästa gång :)
Det hade belyst problematiken bättre.. :)

Gronavagen

• Uppland
« Svar #157 skrivet: 17 nov-11 kl 23:28 »
Ta exempelvis ett nick med något värdeladdat, stötande, opassande, olämpligt och placera det nicket som en skribent i en handbok, någon som kanske har ett opassande nick och skriver under ämnet "barn"..
Det behöver ju nödvändigtvis inte vara ett nick som ALLA uppfattar som stötande, det kan ju vara stötande för någon men inte för en annan, eller så blir det opassande i just det specifika sammanhanget som skribenten skriver i.
Skriver man på forumet så är det mera en enskild handling att man skriver ett inlägg, i handboken skriver man mera i form av en sammanslutning/grupp, därför blir det mer ett problem i handboken än vad det blir på forumet.

Och skulle man tillåta nick men vilja ha möjligheten att rensa bort olämpliga nick så blir det dels en väldig massa avvägningar och personliga tyckanden som styr denna sållning. Därtill skulle man nästan behöva ha samma sållningsfunktion i forumet också i så fall, för det blir ju märkligt om vissa kan få skriva i handboken med sitt forumnick och andra inte.

Med för- och efternamn kommer man ifrån alla dessa problem, och med "pseudonymlösningen" för de som inte kan skriva under sitt riktiga namn så har man ändå möjligheten till anonymitet.

Ni utgår alltså ifrån att de som skriver i handboken går på gymnasitet?

Det ni hävdar är ologiskt.

jag erbjuder mig att hålla koll på trollmor och dylika i handboken...men ni läser väl inte det här heller.

pålle

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 17 nov-11 kl 23:36 »
Ni utgår alltså ifrån att de som skriver i handboken går på gymnasitet?

Det ni hävdar är ologiskt.

jag erbjuder mig att hålla koll på trollmor och dylika i handboken...men ni läser väl inte det här heller.
vad hjälper det du kan ju trilla av pin om en vecka .

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #159 skrivet: 18 nov-11 kl 08:56 »
Ett sätt att se det är huruvida det är OK att vara anonym och skriva i handboken, eller inte. Det är INTE OK!

Min tolkning av det hela är så här:

Definitionsmässigt används nick för att medge anonymitet på forum och på internet i övrigt. Sedan blir en del nick mer eller mindre etablerade över tiden, och en del lär känna den verkliga personen bakom. Men det handlar fortfarande om att man vill uttrycka sig, men fortfarande vara anonym. Gör man bort sig så kan man slänga sitt nick och hitta på ett annat.

I handboken är det INTE meningen att man skall vara anonym. Vill man uttrycka sig där är det INTE OK att gömma sig bakom ett nick.

Personligen hade jag tyckt att det varit bra att förbjuda även pseudonymer. Men i extrema undantagsfall kan jag förstå att det kan behövas. Men då är inte syftet att vara anonym och slippa ta ansvar utan att skydda sig mot ett genuint aktuell hot just nu. Sedan går det av praktiska skäl inte att kontrollera varenda registrerad identitet. Men tanken är att de som skriver i Handboken INTE är anonyma. Det är en verklig person som man kan kontakta och prata med. En verklig person som tar ansvar för vad som skrivits, och inte gömmer sig bakom ett konstigt nick. En verklig person som existerar utan dator och forumprogramvara.

Respekterar man inte detta skall man inte jobba med handboken, i alla fall inte direkt. Istället kan man skriva anonymt på forumet, och uppmana andra att skriva in saker den vägen. Eller skicka pm. Det blir då någon som bedömer det skrivna och tar i någon liten mån ansvar för det, utan att kräva att vara anonym.

Detta är min tolkning av reglerna för användning av riktiga namn.

Sammanfattningsvis:

Registrera sig med nick eller påhittat namn i handboken? Nej!
Registrera sig med sitt verkliga namn i handboken? Ja! Välkommen!
« Senast ändrad: 18 nov-11 kl 08:58 av sɹǝpuɐ »

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser