Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användningen av riktiga namn  (läst 44280 gånger)

Halte

• Gäst
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #120 skrivet: 10 nov-11 kl 16:20 »
Nu är det så att vi bestämt att riktiga namn ska användas i handboken, och det förs i dagsläget inga diskussioner om att ändra på den regeln.
Det hela är en fråga om seriositet, ett nick kan ju vara vad som helst och kan såväl väcka anstöt hos vissa som att det kan ge ett klart oseriöst intryck.
Vidare ska man inte skriva något i handboken som man inte kan stå för, är man tveksam om man kan stå för det man skriver är det bäst att låta bli.

MEN, det kan finnas anledningar till att man inte kan/vill/vågar skriva på Internet med sitt riktiga namn men i så fall finns möjligheten att "hitta på" ett namn och så att säga skriva under pseudonym, men utgångspunkten är att man ska skriva under sitt riktiga namn. Vill man nu visa att sitt "riktiga" namn hör ihop med ens nick på forumet kan man skriva detta i sin presentationssida, så skälet att ingen vet vem "Anna Andersson" är håller inte heller.

Det är säkert så att vissa väljer att inte skriva i handboken på grund av namn-regeln men som jag ser det finns det inga andra skäl att avstå annat än rena principskäl. Och det känns faktiskt lite märkligt..

Och det fina med att det är en Wiki där alla kan skriva är att förr eller senare fylls alla ämnen på, alla vet något om något. Så även om vissa av principskäl väljer att inte skriva i handboken så kommer den bli en fin självhushållarbibel till slut, det kommer eventuellt bara att ta lite längre tid

Händig Man

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 10 nov-11 kl 16:40 »
Nu är det så att vi bestämt att riktiga namn ska användas i handboken, och det förs i dagsläget inga diskussioner om att ändra på den regeln.
Det hela är en fråga om seriositet, ett nick kan ju vara vad som helst och kan såväl väcka anstöt hos vissa som att det kan ge ett klart oseriöst intryck.
Vidare ska man inte skriva något i handboken som man inte kan stå för, är man tveksam om man kan stå för det man skriver är det bäst att låta bli.

MEN, det kan finnas anledningar till att man inte kan/vill/vågar skriva på Internet med sitt riktiga namn men i så fall finns möjligheten att "hitta på" ett namn och så att säga skriva under pseudonym, men utgångspunkten är att man ska skriva under sitt riktiga namn. Vill man nu visa att sitt "riktiga" namn hör ihop med ens nick på forumet kan man skriva detta i sin presentationssida, så skälet att ingen vet vem "Anna Andersson" är håller inte heller.

Det är säkert så att vissa väljer att inte skriva i handboken på grund av namn-regeln men som jag ser det finns det inga andra skäl att avstå annat än rena principskäl. Och det känns faktiskt lite märkligt..

Och det fina med att det är en Wiki där alla kan skriva är att förr eller senare fylls alla ämnen på, alla vet något om något. Så även om vissa av principskäl väljer att inte skriva i handboken så kommer den bli en fin självhushållarbibel till slut, det kommer eventuellt bara att ta lite längre tid

Och vilka är "vi"  Tycker ni som är ansvariga för denna sidan borde se mer till medlemmarnas önskan.... Ja det är ni som har startat sidan, MEN det är VI medlemmar som håller den rullande.... Därför borde ni tex fråga medlemmar vad de tycker INNAN ni genomför vissa ändringar. Jag kommer from detta inlägg att sluta skriva i trådar helt och hållet i PROTEST, tills ledningen inser att utan medlemmarna skulle det bli väldigt tomt på denna sidan och att ni borde värna mer om medlemmarna och inte bara ert ansikte utåt.... Trodde denna sidan var till för oss som söker ett alternativt sätt att leva och fungera i samhället och nu känner jag att det håller på utvecklas till ytterligare ett "storebror ser dig" forum, vilket jag tycker är tråkigt.

Tack för mig  >:( >:D (:)

Halte

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 10 nov-11 kl 16:42 »

Och vilka är "vi"  Tycker ni som är ansvariga för denna sidan borde se mer till medlemmarnas önskan.... Ja det är ni som har startat sidan, MEN det är VI medlemmar som håller den rullande.... Därför borde ni tex fråga medlemmar vad de tycker INNAN ni genomför vissa ändringar. Jag kommer from detta inlägg att sluta skriva i trådar helt och hållet i PROTEST, tills ledningen inser att utan medlemmarna skulle det bli väldigt tomt på denna sidan och att ni borde värna mer om medlemmarna och inte bara ert ansikte utåt.... Trodde denna sidan var till för oss som söker ett alternativt sätt att leva och fungera i samhället och nu känner jag att det håller på utvecklas till ytterligare ett "storebror ser dig" forum, vilket jag tycker är tråkigt.

Tack för mig  >:( >:D (:)
Det är alltså Handboken jag pratar om, inte detta forum.. Det är två skiljda saker. Och kravet på förnamn, efternamn har funnits med sedan start på Handboken, i.a.f. sedan dess då den öppnade publikt. Här på forumet kommer det INTE att ske några förändringar för användarnamnen.
« Senast ändrad: 10 nov-11 kl 16:50 av Halte »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #123 skrivet: 10 nov-11 kl 17:36 »
Nej, från början kunde jag skriva som Trollmor, och jag kallades Testare till vänster.  Det var när denna diskussion började, som jag så småningom beslöt ta bort vad jag skrivit.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pålle

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 10 nov-11 kl 17:38 »
Om nån tror att man ska  få va anonym av diverse skäl så är det  ju upp ledningen och den enskilde i så fall att av göra om det finns någon anledning att diskutera eller förkasta och det bör ju diskuteras direkt  med den enbart med den  skilde i så fall  och dennes motivskon  och avgöras där efter .
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 21:02 av pålle »

Halte

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 10 nov-11 kl 18:08 »
Nej, från början kunde jag skriva som Trollmor, och jag kallades Testare till vänster.  Det var när denna diskussion började, som jag så småningom beslöt ta bort vad jag skrivit.
Ja, när det blev officiell öppning av Handboken.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #126 skrivet: 10 nov-11 kl 18:11 »
Snälla Anders UppOchNer, redigera inte inlägg som folk svarat på längre ner i tråden!  Det blir så förvirrande för den som ska läsa!

???

När jag redigerade inlägget fanns det inga andra efter mitt. Se själv på klockslagen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #127 skrivet: 10 nov-11 kl 20:14 »
Ja, flera inlägg är ju flyttade från en annan tråd, det kanske är det som skapar min förvirring.  Ursäkta om jag ökade på den ...   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lindell

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 10 nov-11 kl 20:57 »
Min personliga åsikt om anonymiteter är att de ställer till med mera problem än de löser. I många forumtrådar maskeras sin kompetens anonymt.
Jag vet personer som skrävlar stort om allt och när bubblan spricker och allt skall upp till bevis finns inget av intresse.
Det är stor skillnad på experter och experter, ibland betyder inte 30 års erfarenhet någonting om man hela tiden inte utvecklats i nuet.
I forum som inte har pseudonym sker informationsutbytet lite långsammare och det beror kanske på eftertanke, man kan inte skriva vad som helst.
Om man tror att man blir förföljd, är en offentlig person eller annan anknytning skall man kanske inte delta alls, man väljer själv.
Men att göra undantag från givna regler kanske påverkar andra kreativa skribenter negativt, något som handboken kommer att förlora på.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #129 skrivet: 17 nov-11 kl 20:03 »
Ärligt talat, det här har vi redan avhandlat, det känns inte som om jag behöver förklara det i varje tråd jag skriver. Din syn på det hela är framförd och uppfattad. Blir det någon ändring i användarnamnsbeslutet längre fram så kommer jag eller någon annan att kontakta dig.

Vi är många med samma syn. Kan inte skriva om draghundar i handboken pga ett ex som är en idiot och en hel del annat som jag inte rår över.

Jag har ännu inte sett  en förklaring till att ett namn skulle göra ett inlägg mer trovärdigt.

Vill man ha trovärdighet, kräv att artikelförfattaren länkar till sin egen hemsida där de nämnda "djuren" faktiskt finns.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #130 skrivet: 17 nov-11 kl 20:17 »
Det finns en tråd som avhandlar detta med användarnamnen, ta dessa frågor där under istället för här.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=102077.0

Och du tror inte att jag har gjort det?

Tyvärr är det idel döva öron i den här frågan. En fråga ni ska ställa er är om ni som skapar reglerna är män, för vi är många kvinnor som blivit trakasserade.

Halte

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 17 nov-11 kl 20:25 »
Och du tror inte att jag har gjort det?

Tyvärr är det idel döva öron i den här frågan. En fråga ni ska ställa er är om ni som skapar reglerna är män, för vi är många kvinnor som blivit trakasserade.
Som sagts i den tråden, och på ett flertal andra ställen, det är fullt möjligt att skriva under ett annat namn, dock inte ett "nick". Förklaringarna till varför förnamn och efternamn krävs är redovisade ett flertal tillfällen. Om några av princip sedan inte vill använda en pseudonym istället för ett nick så är det ju ett val man gör i så fall. Registrera sig måste man ju ändå så istället för att registrera sig med ett nick kan man ju lika gärna registrera sig som "Anna Andersson" och låta saken bero. Vill man hemskt gärna visa att "Anna Andersson" är "Grönavågen" eller "Halte" i forumet så kan man skriva det på sin presentationssida i Handboken.

Det finns liksom inget problem om man inte av princip vill skapa ett problem av det..

Och "döva öron" är det absolut inte, era synpunkter är mottagna.
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 20:27 av Halte »

daniel70

• Gotland
« Svar #132 skrivet: 17 nov-11 kl 20:41 »
Halte, jag läste en del i den "andra" tråden du hänvisar till att man inte får använda sitt nick som författare i handboken, men att det var ok att använda en pseudonym, typ som författare använder. Min fråga är vad som är skillnaden? Efternamnet? Trollmor skulle då kunna ta namnet Trollmor Svensson eller nåt liknande och då är det ok? Vad fan är skillanden??
Eftersöks det kunskap att dela här spelar det väl för tusan ingen roll vilket nick/alias/pseudonym/namn man skriver under. Är det en Wikitext kan ju folk ändå gå in och ändra felaktigheter. Det viktigaste är väl att kunskapen delas, inte vem som delar den.

Halte

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 17 nov-11 kl 20:54 »
Utgångspunkten är att man ska använda sitt riktiga namn, men om man av något skäl inte kan göra detta så kan man "hitta på" ett namn. Vill man registrera sig men av någon anledning inte kan använda sitt riktiga namn så finnas alltså den möjligheten, och skyddet blir ju lika bra som ett nick. Skälen till för- och efternamn finns angivna lite utspritt i denna tråd men i huvudsak bygger beslutet på att ett nick, som kan vara precis vad som helst, kan uppfattas som både oseriöst och i värsta fall stötande för vissa, i forumet skriver man i egen sak, i handboken för hela handbokens räkning.
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 20:56 av Halte »

daniel70

• Gotland
« Svar #134 skrivet: 17 nov-11 kl 20:56 »
Hmm, du svarade innan jag ens skickat senaste inlägget :)
Jag har nog missat de "förklaringar" ni gjort tidigare till varför en pseudonym är ok men inte ett nick. Det krävs alltså ett efternamn, men ni bryr inte om det är ett påhittat namn? Någon teknisk begränsning? I annat fall är det fortfarande samma sak nick/pseudonym.
Är det så att Trollmor med flera inte Vill skriva in sig som "Trollmor Trollmorsson" så förstår jag varför ni börjar ledsna. Om ovanstående exempel är ok, men hon ändå inte vill, så är Trollmor besvärlig, om ovanstående inte är ok så är ni larviga.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #135 skrivet: 17 nov-11 kl 21:08 »
Jag ger upp för ni lyssnar inte.  :'(

Halte

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 17 nov-11 kl 21:20 »
Jag ger upp för ni lyssnar inte.  :'(
Vi lyssnar. Men det är inte samma sak som att omedelbart göra ändringar. Som jag skrev förut, kan man inte skriva under sitt triktiga namn av en eller annan anledning så kan man skriva under ett påhittat namn.

Jag har nog missat de "förklaringar" ni gjort tidigare till varför en pseudonym är ok men inte ett nick. Det krävs alltså ett efternamn, men ni bryr inte om det är ett påhittat namn? Någon teknisk begränsning? I annat fall är det fortfarande samma sak nick/pseudonym.
Är det så att Trollmor med flera inte Vill skriva in sig som "Trollmor Trollmorsson" så förstår jag varför ni börjar ledsna. Om ovanstående exempel är ok, men hon ändå inte vill, så är Trollmor besvärlig, om ovanstående inte är ok så är ni larviga.

Kolla mitt förra inlägg, det blev ett svar innan du ställde frågan.. :)

Halte

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 17 nov-11 kl 21:27 »

Ett litet tillägg bara till mitt förrförra inlägg..
Någon teknisk begränsning finns alltså inte. Men att tillåta användandet av "nick" eller uppenbart fejkade namn innebär i praktiken att man kan registrera sig med precis vilken fras, mening eller ord som helst, det blir oerhört svårt att sätta någon gräns för vad som ska vara ett tillåtet nick.
Som sagt, i forumet skriver man för sin egen räkning, i handboken för allas räkning, där av blir det viktigare att inte någon kommer in och skriver under ett förlöjligande eller stötande nick.

Men det är ju givetvis viktigt att folk som är förföljda/hotade o.s.v. kan få skriva, därför har vi då sagt att man kan få hitta på ett namn och vill man koppla ihop det namnet med ett nick här på forumet kan man skriva vem man är i forumet under sin presentationssida i handboken.

Jag har personligen lite svårt att se den stora stötestenen i det hela, anonymitet kan fås om man behöver och ihopkopplingen med sitt forumnick kan också fås genom presentationssidan.
« Senast ändrad: 17 nov-11 kl 21:30 av Halte »

Gronavagen

• Uppland
« Svar #138 skrivet: 17 nov-11 kl 21:29 »
Vi lyssnar. Men det är inte samma sak som att omedelbart göra ändringar. Som jag skrev förut, kan man inte skriva under sitt triktiga namn av en eller annan anledning så kan man skriva under ett påhittat namn.

Kolla mitt förra inlägg, det blev ett svar innan du ställde frågan.. :)
På en gång? Det har väl gått ett halvår nu...vilket visar på om ni läser inläggen.

daniel70

• Gotland
« Svar #139 skrivet: 17 nov-11 kl 21:29 »
Skönt, då är saken löst. Vem som helst kan använda ett låtsasnamn och skriva i handboken. Så länge man även hittar på ett efternamn också. Vidare tjafs i den här frågan betyder bara att man har för mycket fritid.
Själv kommer jag, när jag någon gång i framtiden har kunskap att bidra med, att skriva under pseudonymen daniel70 danel70sson :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser