Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man använda mot mygg och knott?  (läst 5986 gånger)

sandra_nyman

• Gäst
Vad ska man använda mot mygg och knott?
« skrivet: 28 jun-06 kl 10:35 »
Jag undrar vad man ska använda mot mygg och knott på kaniner ?
Jag har en Dvärgvädurskanin som har myggbett på öronen, det har blivit svullet och det är en svart skorpa ovanpå.

Jag har hört att man kan använda rosmarin och vatten och citron på ryggen, jag vet inte om det fungerar?!  ::)

Elisa

• Västergötland
Re:Vad ska man använda mot mygg och knott?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-06 kl 10:50 »
Jag undrar vad man ska använda mot mygg och knott på kaniner ?
Jag har en Dvärgvädurskanin som har myggbett på öronen, det har blivit svullet och det är en svart skorpa ovanpå.

Jag har hört att man kan använda rosmarin och vatten och citron på ryggen, jag vet inte om det fungerar?!  ::)

Vitlök är bra mot mygg, samt persilja. Man kan göra en mix i vatten av detta och smörja in på kaninen eller spraya på den.
Elisa
inga djur för tillfället.

sandra_nyman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jul-06 kl 19:43 »
Okej, tack så mycket. ska prova det. :)

trollet85

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 09 jul-06 kl 21:23 »
Vissa säger att man kan klä i uteburen (om man nu har en) me myggnät så ska de hjälpa. men ja vet inte kanske värt o pröva?

Belluschka

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 jul-06 kl 14:46 »
Jag har provat på att klä burn med myggnät, funkar super......

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: Vad ska man använda mot mygg och knott?
« Svar #5 skrivet: 02 sep-09 kl 16:23 »
fyra ess på granngården fungerar mot mygg på kanin. Det är jättebra.

Meritaton

« Svar #6 skrivet: 02 sep-09 kl 17:28 »
om man håller gräset kortklippt runt kring är de ju också bra.

Sen funkar ju flusa också att använda.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 jun-11 kl 23:22 »
Hej! Hur mycket flusa ska kaninerna ha per kg kroppsvikt mot fästingar och mygg. Slickar de inte i sig medlet? Har du provat Meritaton? Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 jun-11 kl 23:06 »
Hej och hå! Eftersom ingen verkar veta här gick jag in på ett kaninforum. Där var det många som använde flusa när kaninerna går i sommarhage. Budet om hur mycket varierade mellan i droppe /kg och lite på en tops till 0,1ml /kg. Jag tog en ml spruta och doserade med men 0,1 ml kändes ganska mycket. Kaninerna slickade och tvättade så gott de kunde men har inte blivit sjuka. Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #9 skrivet: 11 jun-11 kl 10:56 »
Eftersom ingen verkar veta här ....

???

Det är ganska många som verkar veta tycker jag.

...förutom att jag inte tror att kort eller långt gräs spelar roll vad gäller mygg, fästingar däremot  ;D
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #10 skrivet: 11 jun-11 kl 11:17 »
Jag har använt detta medel på både hästarna och oss människor och det funkar kanonbra. Men man måste spruta på ofta. Minst varje dag. Men man luktar pizzeria :)

5 liter vatten
3dl ättiksprit
3dl äppelcidervinäger
1-2 citroner i skivor
1 pressad/riven vitlök
1 liten påse torkad timjan
1 liten påse torkad oregano
1 liten påse torkad rosmarin

Koka upp och låt sjuda på låg temperatur, ca 30 min. Rör om då och då.
Låt svalna och dra 1 dygn. Sila sedan och häll upp i flaskor.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Miss Evil

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 jun-11 kl 17:06 »

???

Det är ganska många som verkar veta tycker jag.

...förutom att jag inte tror att kort eller långt gräs spelar roll vad gäller mygg, fästingar däremot  ;D
  Ville veta doseringen av flusa/kg kroppsvikt på kanin. Har letat här, läst att många säger att man kan använda flusa men ej hur mycket. Har även frågat
Hej! Hur mycket flusa ska kaninerna ha per kg kroppsvikt mot fästingar och mygg. Slickar de inte i sig medlet? Har du provat Meritaton? Mvh
men eftersom ingen har svarat antog jag att ingen riktigt visste.. mvh

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 11 jun-11 kl 17:10 »
Örnbräken, placera runt buren (eller kanske även i... vet inte om det kan vara giftigt för kaninerna).
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 11 jun-11 kl 17:24 »
Örnbräken, placera runt buren (eller kanske även i... vet inte om det kan vara giftigt för kaninerna).
Alltså bara hänga upp som ett litet draperi menar du? Gillar inte knotten doften av det eller? Örnbräken finns här massor av, även om jag slår av allt i hagarna så fort de sticker upp...  >:D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser