Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eld till ånga. tryck till el? ångloksprincipen  (läst 2249 gånger)

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
eld till ånga. tryck till el? ångloksprincipen
« skrivet: 30 dec-10 kl 13:40 »
Jo självförsörjande på el är drömmen.. Så jag tänkte.
Går det kanske att använda gamla ångloksprinsipen för att framställa el? Nån som hört om nått eller provat själv?  Eftersom det redan eldas skulle en tank åvanför/ inuti kaminen kunna skapa tillräckligt mycket tryck för att kunna få fart på en generator. Jag skiter i lönsamheten. Bara jag slipper de stora elnätet så är jag nöjd :-)
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

esten

• -
SV: eld till ånga. tryck till el? ångloksprincipen
« Svar #1 skrivet: 30 dec-10 kl 13:48 »
Titta på stirlingmotorerna och hur de fungerar , det är väl det mest realistiska sättet .

För att ha ett "ånglok" som strömkälla så krävs en ingående mängd material , någonting i stil med stans sopförbränningsverk .
Dvs , svårt att uppnå de mängder med brännbart material som behövs för att få någon effekt .

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 dec-10 kl 14:07 »
Man skulle komma över försvarets Ubåts anläggning med Sterling motor och allt det hade vare grejer det. :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 30 dec-10 kl 20:44 »
Tänk på att du behöver el även under de årstider då du inte måste elda för att hålla huset varmt.
Och innan du börjar fundera på hur du ska bli självförsörjande med el: Fundera igenom noga hur mycket el du behöver - dels toppeffekt och dels hur mycket elenergi du kommer att göra av med per år. Det är saker man måste veta för att kunna bedöma hur mer eller mindre realistiska olika lösningar är.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #4 skrivet: 30 dec-10 kl 22:39 »
Jo självförsörjande på el är drömmen.. Så jag tänkte.
Går det kanske att använda gamla ångloksprinsipen för att framställa el?

http://steammotor.fi/
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser