Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om att köra en AC som värmekälla?  (läst 4777 gånger)

benring

Fråga om att köra en AC som värmekälla?
« skrivet: 28 jun-06 kl 12:47 »
Hej igen då, nu är jag tillbaka med en annan sak jag funderat på:)

Jag har en portabel AC, den kan kyla ner 35 m2.
Inget jag kommer nyttja i mitt hus. Den är för liten för det.

Jag undrar om jag kan köra denna så jag blåser ut kylan o blåser in värmen istället?

Funkar den då som en värmepump som ger mer värme än den tar el?

EDIT: Alltså, skulle det löna sig? Den drar 900w.

MVH / B
« Senast ändrad: 28 jun-06 kl 12:53 av benring »

Skytten

• Skåne
Re:Fråga om att köra en AC som värmekälla?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-06 kl 21:16 »
De flesta mindre luft till luft värmepumpar benäms AC i varma länder, och de är historiskt (när energin var billigare) avsedda som AC. Kan du köra den baklänges (inverterat) har du en värmepump, om just din är ekonomisk får du försöka mäta, men den ska ge ungefär 3000 Watt eller mer, om den drar 900 Watt ,i sitt bästa temperaturområde.

Vanligen är de effektivare på att producera värme än kyla, faktorn är högre för värme än kyla.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

benring

« Svar #2 skrivet: 02 jul-06 kl 21:30 »
Ja, jag har luskat lite o vet att det ska funka.
Köra den baklänges sa du? Innebär det att man vänder håll på kompressorn?
För nu har jag bara vänt på det hela att blåsa ut kylan o behålla värmen.

Jag är ju inte nån matematiker så jag har lite svårt för detta:)

Jag har mätt lite:

Ställde AC i ett rum, blåste värmen till intilliggande rum.

Värmen stannade då på 43 grader  i slangen.
Rummet den stod i höll då 12 grader  eftersom den kyler ner rummet.

Rummet jag ville värma stod på 20 grader  först o när jag va klar på drygt 23 grader

Detta står på AC´n:
950w
cooling capacity 9000B.T.U
12kg/cm3 suction
24kg/cm3 discharge

vad kan ni säga om detta och skulle det bli bättre o ha AC i samma rum jag vill värma men leda ut kylan istället för som nu, ha den i det kylda rummet o leda in värmen?

/B

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 jul-06 kl 21:48 »
Sannolikt får du bäst resultat om du kyler uteluften. Nu vet jag inte hur meckapären funkar, men är det inte samma luft som går in som kall-luft och ut som varmluft, har du en fungerande värmepump. Du hade 43 i röret och det ser inte helt illa ut.

Är det samma luft, och du pumpar in luft i rummet, blir trycket inte gynnsamt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

benring

« Svar #4 skrivet: 02 jul-06 kl 21:58 »
Det stämmer att trycket kan bli fel...

jag vet inte hur jag ska göra riktigt men om hela AC´n står i samma rum jag ska värma o endast blåser kylan ut genom fönstret så borde det funka.

Fast den blåser kyla med 12kg/cm3 och blåser värme med det dubbla så det lär iaf bli fel....

En värmepump cirkulerar väl inneluften genom innerdelen endast och värmer den där?`

När man ställer om en VP till AC så vänder man alltså håll på systemet? Kör man kompressorn baklänges då?

ollebolle

« Svar #5 skrivet: 07 aug-06 kl 13:51 »
Det fungerar inte att vända kompressorn. Det gäller att ta tillvara luftströmmarna t.ex med ett luftspjäll. På sommaren blåser man in den kalla luften i huset. På vintern sätts spjället så den varma luften blåser in.

Dela detta:

* Inloggade just nu

67 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser