Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenburet vs. lösmedelsburen lackfärg?  (läst 17419 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Vattenburet vs. lösmedelsburen lackfärg?
« Svar #20 skrivet: 09 maj-11 kl 08:24 »
Den du kallar "lösningsmedelburen alkyd" är det samma som man kallade oljealkyd förut? Jag bev rådd att ersätta cuprinolfärgen med detta och det gick även att måla utanpå cuprinolen med det. Under fanns äkta falufärg, men det gick inte att få tag på rätt nyans så det blev cuprinol nån gång på 70-talet. Och nu vet jag inte vad jag kan måla utanpå alltihop för att inte få det att bilda filmskikt som flagar. Har ej möjlighet att slipa bort något, pga saknar el-redskap och fungerande kroppsdelar  ;)

Linoljefärg har funkat bra på gammal alkydoljefärg här. Ottossons har nån kulör som kanske kan vara intressant om det är det "faluröda" du är ute efter?
« Senast ändrad: 09 maj-11 kl 08:29 av Lopt »

bua

« Svar #21 skrivet: 09 maj-11 kl 10:12 »
Går det inte att falurödfärga på cuprinol? För cuprinol är väl mest ett gift som tränger in i träet och lite bets? Eller är jag helt ute och cyklar?

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 maj-11 kl 10:20 »
Går det inte att falurödfärga på cuprinol? För cuprinol är väl mest ett gift som tränger in i träet och lite bets? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jo, det går. Jag förstod det som om det hade målats med någon färg, även ovanpå cuprinolen, men så är det kanske inte.

malarmaster

• Småland
« Svar #23 skrivet: 09 maj-11 kl 14:23 »
Den du kallar "lösningsmedelburen alkyd" är det samma som man kallade oljealkyd förut? Jag bev rådd att ersätta cuprinolfärgen med detta och det gick även att måla utanpå cuprinolen med det. Under fanns äkta falufärg, men det gick inte att få tag på rätt nyans så det blev cuprinol nån gång på 70-talet. Och nu vet jag inte vad jag kan måla utanpå alltihop för att inte få det att bilda filmskikt som flagar. Har ej möjlighet att slipa bort något, pga saknar el-redskap och fungerande kroppsdelar  ;
Alkyd är bindemedlet o det är en olja,finns idag med lösningsmedel typ lacknafta och moderna varianter med lösningsmedel vatten.kallas av en del fabrikat oljealkyd.
har du en fasad som ursprungligen är målad med falu rödfärg ,sedan övermålad med cuprinol går det inte att måla med rödfärg igen,den kommer att regna bort pga att den inte får fäste.cuprinolen är oljebaserad och bildar ett skickt som rödfärgen inte fäster på.här är alternativet att fortsätta med en oljefärg(alkyd),finns som sagt både vatten o lacknaftabaserade.VARNING dock för oseriösa färghandlare som försöker lura på dej plastfärger typ demidekk som är en blandning av alkyd och akrylat.det är i långa loppet döden för fasaden.Ulf

g

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 09 maj-11 kl 14:56 »
Fasaden på vårt hus målades för några år sedan med röd slamfärg ovanpå den 40-åriga lasyren. Den sitter kvar. :) Har även målat en gammal laserad lekstuga med rödfärg. Vet inte hur cuprinolen är jämfört med lasyr, men jag tycker det borde vara ganska likt.

malarmaster

• Småland
« Svar #25 skrivet: 09 maj-11 kl 19:27 »

om lasyren var 40 år gammal var det säkert inte mycket bindemedel/olja kvar.rödfärg kräver en yta som är skrovlig(sågad yta) för att fästa då det inte finns något egentligt bindemedel i rödfärg.är ytan som målas slät o hård fastnar inte rödfärgen o regnar bort. Ulf

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 maj-11 kl 19:34 »
om lasyren var 40 år gammal var det säkert inte mycket bindemedel/olja kvar.rödfärg kräver en yta som är skrovlig(sågad yta) för att fästa då det inte finns något egentligt bindemedel i rödfärg.är ytan som målas slät o hård fastnar inte rödfärgen o regnar bort. Ulf

Jag målade tryckt, hyvlat virke för några år sen. Det är fortfarande rött. Hade stått några år innan målningen dock. Har en länga som är målad med oljefärg för några årtionden sen. 2003 var den färgen typ borta på någon vägg och satt kvar på andra. Målade hela skiten med falurödfärg och den är sitter kvar.

Kan tänka mig att det är en viss skillnad på standardköpeslamfärg med linolja i, jämfört med den utan?
« Senast ändrad: 09 maj-11 kl 19:36 av Lopt »

malarmaster

• Småland
« Svar #27 skrivet: 09 maj-11 kl 19:48 »
 i stort all slamfärg du köper innehåller några procent linolja,vill du ha utan får du nog koka själv.numera finns bara en Falu Rödfärg o där finns en symbol på burken som talar om att det är äkta vara,finns "billig slamfärg " att köpa under olika namn men de innehåller inte orginalpigmenten o åldras därmed inte likadant.Jag vidhåller att du kan inte måla slamfärg på en slät yta,det håller inte.Däremot vet jag de som gjort sin gamla fasad trären från täckfärg,låtit den stå ett år o därmed fått träresning i virket o målat med rödfärg.då blir det som en sågad yta o funkar.säkert det som hänt med dina tryckta brädor.Sedan måste man tänka på hur /varför man målar med rödfärg.det är en färgtyp som andas till skillnad från täckfärgerna och ställer krav på fasadkonstruktionen. Ulf

malarmaster

• Småland
« Svar #28 skrivet: 09 maj-11 kl 19:58 »
Jag målade tryckt, hyvlat virke för några år sen. Det är fortfarande rött. Hade stått några år innan målningen dock. Har en länga som är målad med oljefärg för några årtionden sen. 2003 var den färgen typ borta på någon vägg och satt kvar på andra. Målade hela skiten med falurödfärg och den är sitter kvar.

Kan tänka mig att det är en viss skillnad på standardköpeslamfärg med linolja i, jämfört med den utan?
jag tolkar inte detta som att du "förstärkt" standard färg med lite extra linolja?ulf

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 09 maj-11 kl 20:14 »
Nä, Demidekk och sån skit kommer inte på fråga. Och Falu rödfärg givetvis inte heller, det kommer som sagt att ramla bort utanpå det som är nu. Är inte Cuprinolen förbjuden idag? Försökte få tag på sånt förr nåt år sedan, men det gick inte  ??? Färgen är ju inte samma som förr förståss. Kan jag blanda något själv med pigment så föredrar jag detta.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 09 maj-11 kl 20:17 »
8% linolja brukar det vara i den färdigblandade rödfärgen man köper. Jag kan nog tänka mig att den tillsatsen räcker för att färgen skall sitta kvar även på sämre underlag. Hyvlat virke har jag rödmålat många gånger.

ersam

• -
« Svar #31 skrivet: 09 maj-11 kl 20:31 »
Tror att Cuprinol är ett varumärke idag med olika lasyrer och liknande. Alltså inte gammal hederlig flytande koppar.  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 09 maj-11 kl 20:52 »
jag tolkar inte detta som att du "förstärkt" standard färg med lite extra linolja?ulf

Nej, den ändrades inget.

Broberg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 09 maj-11 kl 20:58 »
i stort all slamfärg du köper innehåller några procent linolja,vill du ha utan får du nog koka själv.numera finns bara en Falu Rödfärg o där finns en symbol på burken som talar om att det är äkta vara,finns "billig slamfärg " att köpa under olika namn men de innehåller inte orginalpigmenten o åldras därmed inte likadant.Jag vidhåller att du kan inte måla slamfärg på en slät yta,det håller inte.Däremot vet jag de som gjort sin gamla fasad trären från täckfärg,låtit den stå ett år o därmed fått träresning i virket o målat med rödfärg.då blir det som en sågad yta o funkar.säkert det som hänt med dina tryckta brädor.Sedan måste man tänka på hur /varför man målar med rödfärg.det är en färgtyp som andas till skillnad från täckfärgerna och ställer krav på fasadkonstruktionen. Ulf

Att den gamla färgen är just gammal och mindre fet i ytan gör väl säkert sitt också kan jag tänka. Målar gör jag i regel för färgens skull, inte för att skydda bristfälliga konstruktioner.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #34 skrivet: 10 maj-11 kl 02:03 »
8% linolja brukar det vara i den färdigblandade rödfärgen man köper. Jag kan nog tänka mig att den tillsatsen räcker för att färgen skall sitta kvar även på sämre underlag. Hyvlat virke har jag rödmålat många gånger.
Vilken rödfärg menar du här?

När jag blandat har jag äldrig tänkt på procenten, jag har kännt efter, alltefter behovet för tillfället.

Tror att Cuprinol är ett varumärke idag med olika lasyrer och liknande. Alltså inte gammal hederlig flytande koppar.  :)
Nä just det  :P

Att den gamla färgen är just gammal och mindre fet i ytan gör väl säkert sitt också kan jag tänka. Målar gör jag i regel för färgens skull, inte för att skydda bristfälliga konstruktioner.

Jag gör det för att klimatsäkra. Helst skulle man vilja ha något som andas, håller 20 år med 25 grader på sommaren och -50 på vintern och har en snygg färg som ser shysst ut på en litet äldre stuga. Tulipanaros!  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

malarmaster

• Småland
« Svar #35 skrivet: 10 maj-11 kl 06:10 »
kokar man rödfärg själv o vill ha med linolja så är maxgränsen  8% linolja.har man i mer förändras färgen från slamfärg till mer oljefärg.orginalreceptet innehåller ingen linolja,det är ett senare tillägg för att få färgen lite mer smetfri.har sett exempel där husägaren "förstärkt" köpt rödfärg o blandat i linolja vilket innebär att färgen blir tätare samt att det blir svårt att måla om nästa gång.Vitsen med en slamfärg är ju att den skall andas,dvs det ska inte finnas en tät yta.den fungerar mer som uv-skydd  samt att rödfärgspigmenten till viss del konserverar virket.en rätt skött o konstruerad fasad håller många,många år. Ulf

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 10 maj-11 kl 06:27 »
Vilken rödfärg menar du här?

Röd slamfärg som inte nödvändigtvis är Falu Rödfärg, dvs icke namnskyddad. Jag har för mig att det inte får blandas i mer än 8% för att produkten skall få kallas slamfärg.

Blandat i linolja och andra bindemedel i rödfärg har man gjort sedan 1700-talet.

Citera
Jag gör det för att klimatsäkra. Helst skulle man vilja ha något som andas, håller 20 år med 25 grader på sommaren och -50 på vintern och har en snygg färg som ser shysst ut på en litet äldre stuga. Tulipanaros!  ;D

Det låter som en beskrivning av rödfärg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser