Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda fläckar i snön...  (läst 9605 gånger)

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
Röda fläckar i snön...
« skrivet: 31 dec-10 kl 17:54 »
Lämnar får röda fläckar i snön när dom brunstar?
Har kollat så att dom inte är skadade, och en av dom brunstar nu.
Vad kan det annars bero på?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Röda fläckar i snön...
« Svar #1 skrivet: 31 dec-10 kl 20:28 »
Nej varken får eller getter blöder vid brunst men däremot kan både morötter och lövris (ffa al och sälg) ge färg åt urinen. Det är ovant att se detta mot vit snö, men om Du varken gett ris eller morötter/rödbetor kan nog noggrann kontroll av baggen komma ifråga, ifall han finns i hagen. Bagge och bock kan båda få urinsten vintertid om de dricker för lite vatten. Båda har ett urinrör som slutar en bit utanför "snorren" och är mycket klent vad gäller diameter.
Fortsätter fenomenet kanske Du bör fundera över om det kan finnas vass eller kavelduns-blad i fodret. Dessa kan ge skär- sår i mag- tarm- kanalen även om det är ovanligt.
Berätta gärna om Dina iakttagelser!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 31 dec-10 kl 20:57 »
Sol, jag har häst och så ser det ut på vintern där dom kissat inget att oroa sig för och jag är säker på att det är samma hos får.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 01 jan-11 kl 17:08 »
Och kaniner! Åtminstone av spåren runt våra foderbord att döma.  :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 jan-11 kl 17:15 »
Jag tror att urinen blir mer koncentrerad när det är kallt ute. De dricker ju bara det de precis behöver. De dricker inte för att svalka ner sig, för vem behöver svalka i dessa tider :o ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 01 jan-11 kl 17:46 »
Ja, jag tror att vallhunden har rätt där.

Men man bör nog uppmuntra dem att dricka så mycket man kan, hästar drabbas lätt av kolik annars, tex. Jag försöker temperera vattnet så ofta jag kan och kanske smaksätta med lite betfor till de kinkiga.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 01 jan-11 kl 18:35 »
Jag har också sett sådana fläckar ibland i vår fårhage men eftersom alla verkar må bra så har det inte blivit av att jag gjort något åt det.
...men om Du varken gett ris eller morötter/rödbetor kan nog noggrann kontroll av baggen komma ifråga, ifall han finns i hagen. Bagge och bock kan båda få urinsten vintertid om de dricker för lite vatten.
Vad menar du med en noggrann kontroll av baggen?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Torptomten

• -
« Svar #7 skrivet: 01 jan-11 kl 19:20 »
Att bagge/bock dricker ordentliga mängder och äter normalt, att han inte har dåligt humör vilket kan vara ett tecken på smärta, att han kissar normalt- mängd, färg och efterdropp vilket han inte skall ha! Färg på ullen runt snorren. Att han är pigg och har klar blick. Kroppsarmt vatten två gånger per dag och i en sådan mängd att en del lämnas brukar räcka men  kan man prova med lite svart vinbärssaft eller några droppar äppel-cider-vinäger för att öka smakligheten på vattnet.
Nu när det blivit hård skarsnö kan också klövarna behöva ses över.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 01 jan-11 kl 21:06 »
En bagge eller bock som har urinsten krystar, det är svårt att missa om man är kompis med djuren.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #9 skrivet: 02 jan-11 kl 08:10 »
Det är urinen som oxiderar och röd, på sommaren ser man inte det för så försvinner utinen ner i jorden innan den hinner bli röd. Samma händer om man har djur på spå, det blir rött och det är inget fel på djuret.

Jag skulle vara mer orolig för mina hästar om det inte fanns röda fläckar i hagen en snöig vinter och jag tror inte urin skiljer så mycket från djur art till djurart.
Länk till mina lamm 2012

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #10 skrivet: 02 jan-11 kl 10:12 »
Tror på Loritas förkaring, såg själv likadana fläckar igår där dovhjortarna samlas.

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Poski

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 02 jan-11 kl 13:17 »
Mina hästar kissar rött och de är fullt friska.. blir säkert en reaktion när urinen fryser i snön!
Gift, tre barn. Bor på hästgård med tre hästar ,Irländsk varghund, jakthundar,höns av raserna  Brahma och Kochin, två katter och kaniner av rasen Tysk jättesheck, Fransk vädur och Belgisk jätte.

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 02 jan-11 kl 16:23 »

Jag skulle vara mer orolig för mina hästar om det inte fanns röda fläckar i hagen en snöig vinter och jag tror inte urin skiljer så mycket från djur art till djurart.

Fast mina hästar kissar inte rött vintertid. Men så dricker de bra med vatten också.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 jan-11 kl 17:25 »
Nä, hörni!
Nu får ni gå ut och pissa i snön!! ;D ;D

Vi kan ju göra en liten undersökning:
Hur många pissade rött?
Vilken tid på dagen var det?
Hur var underlaget?

;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 03 jan-11 kl 13:24 »
Nä, mitt piss är gult, om jag glömmer att sparka över det.  Men så är jag ju inte människa, utan troll ... :P

Jag antar att Vallhunden menar att vi inte ska räkna vissa dagar i månaden ...

Den röda färgen har jag ibland sett nere i permanentbäddar av halm, så oxidation?  Kan vi komma överens om att frågan är intressant, men att ts inte behöver oroa sig?

Torptomten

• -
« Svar #15 skrivet: 03 jan-11 kl 13:28 »
Oavsett djurslag (inklusive människa) blir urinen allmera mörkbrun mot rödaktig, ju mer koncentrerad den är.  Jag menar, att det är ett observandum, eftersom inga däggdjur (eller fåglar, för den delen) mår bra av att få i sig för lite vatten, i synnerhet under längre perioder.  På sommaren har vi inte det problemet med djurhållningen, då törsten hos djuren reglerar vätskeintaget.  Vintertid är det annorlunda:  De behöver lika väl en viss mängd vatten som lösningsmedel för näringsämnen, som transportmedel för närings- såväl som avfallsämnen, även en viss mängd avgår med utandningen för att värma luftvägarna, osv.  Djuren känner dock inte törsten på samma sätt på vintern, och om de serveras kallt vatten, kommer de att dricka minsta möjliga varje gång de dricker.  Resultatet blir en ackumulerad vattenbrist, som till en början kan ta sig uttryck som starkt koncentrerad urin, senare som foderleda, dåligt humör.  Nu kommer djuret att, om det fortfarande får kallt vatten, att fortsätta att dricka för lite, äta för lite, få sänkt kroppstemperatur, dricker ännu mindre, äter ännu mindre, magra och bli mottagligt för diverse sjukdomar och parasiter.  Därför vill jag, utan att oroa någon, pängtera att ett kroppsvarmt vatten med god smak är A och O för att få friska djur under vintern.  Ett sätt man använde förr för att få djuren att dricka mer under vintern, och som jag menar alltid kombinerat med varmt vatten, var att salta höet när det läggs in.  Ger man ensilage blir det ju lite svårt, men man bör kunna komplettera vattenkoppen med en NaCl-sten alldeles intill.  Då bjuder man både på extra salt och gott att dricka!  Tänk här särskilt på bagge och bock.  Som jag har sagt tidigare kan urinstenen fastna i deras långa och smala urinrör.  Det leder till stopp i utflödet, och stor smärta.  Veterinärfall!  Annars döden, i stor smärta!  Då är det väl värt besväret att förse djuren med ett varmt och gott vatten!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 03 jan-11 kl 13:35 »
förra torsdagen efter lång kyla med snö och blidväder, såg min hästhage ut som ett rött slagfält, det var urin som kom fram och var gammal. Jag kan garantera att alla mina hästar dricker bra, då jag övervakar att dom dricker, när det gäller urinsten så ser man oftast på djuret att det har svårt att kissa och och det har inte heller mina.

Det var till och med så att jag la in i teorin att det blir rött på vintern den dagen eftersom jag kunde visa hur det ser ut vissa vinterdagar.
Länk till mina lamm 2012

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #17 skrivet: 03 jan-11 kl 14:32 »
Jag ser tydligt att fåren gillar ljummet vatten och dricker mera när de får det. Det har hänt någon gång att jag har haft bråttom och det inte varit så kallt. Då har jag gett fåren kallt vatten och då har de inte druckit alls. I en av mina grupper står baggen och väntar (eller han kommer i a f till grinden) på att jag ska komma med "hans" varma vatten, som han kastar sig över och står och dricker en bra stund.
Åsenfår, hundar och katter

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 03 jan-11 kl 17:39 »
Därför vill jag, utan att oroa någon, pängtera att ett kroppsvarmt vatten med god smak är A och O för att få friska djur under vintern. 
Jag håller med dig att varmt vatten är optimalt men hur gör ni för att tillhandahålla detta? När det är kallt så svalnar det snabbt och det finns ju gränser på hur många gånger man kan koka nytt vattnet åt dem, någon som har ett bättre sätt? Jag har en värmekabel som håller vattnet frostfritt och så fyller jag på med varmt vatten men större delen av dygnet är ju vattnet ändå kallt. Mina får verkar dock inte mer intresserade av att dricka när jag kommer med varmt vatten men jag ger dem ändå varmt eftersom det känns bättre.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 03 jan-11 kl 18:32 »
Om de är intresserade, brukar de nog dricka medan det är varmt.  Som baggen i inlägget ovan.  Smakar det inte, ja, då kommer de inte ...   ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser