Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eggeby inferno..  (läst 4479 gånger)

The Game

• Gäst
Eggeby inferno..
« skrivet: 01 jan-11 kl 07:56 »
Nu orkar jag inte mera..Vad gör jag för fel? För 2 veckor t kom jag ner till det västa blodbadet jag skådat.Det slutade med att en av tupparna fick se sin sista potatis den dagen. Sen dess har det varit lugnt i hönshuset tills imorse.När jag kommer ner så ligger min gammeltupp (bara 3 år) under ruvbåsen jag trodde han var död, han är så chokad och nerblodad.Skurken i dramat gör det hela ännu mera jobbigare för det var nämligen Steve.Dom 2 har gått ihop sen Steve var ett ägg..Jag har nu spärrat av halva hönshuset och tagit mina gammelhönor med samma rum som gammeAlfred.Jag vet att det blir så här under vintern men det här var jag inte bered på.Frågan är vad jag ska göra nu.Ska jag ta in Alfred till mig så han får bli kurerad några dagar eller kommer det bara bli värre då när han kommer tillbaka?
Steve har inte visat några som helst dominanta övertagskommandon så jag är ett enda stort knäckt frågetecken.Jag försöker sysselsätta dom så mycket jag kan nu under vintern samt bygger ut ännu större men det verkar inte ha någon verkan på mitt hönshus.Det vilar en förbannelse över oss känns det som just nu.Jag orkar inte gräva mera gropar längre..Va fan ska jag göra..
mvh
fan i helvetet

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Eggeby inferno..
« Svar #1 skrivet: 01 jan-11 kl 08:22 »
kan du inte dela upp hönshuset så steve har några tjejer och den andra några? om man sätter nät så ser de varandra  :D

Mitt hönshus är inte så stort som dit, men jag har 7tuppar(för mycket)  och 11 höns, ibland blir det lite bråk men aldrig att de har skadat varann.

hoppas det löser sig  :)
kram
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

The Game

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 jan-11 kl 08:48 »
Hej du och tack för snabba svar.jag har nätat för så dom är på varsin sida men jag vet inte om jag orkar hålla på med detta något mera.Jag har haft för mycket motgångar den senaste tiden och det känns som att det bara blir värre och värre.kanske köper ett marsvin istället.stackars min lille tupp.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 jan-11 kl 09:00 »
kanske köper ett marsvin istället.
du kan få 2 marsvin av mig ;)
Fjäderfän och kaniner

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #4 skrivet: 01 jan-11 kl 10:18 »
Jag har i en box ca 12 tuppar till 14 hönor.
Inga bråk.
Hade 2 Chabotuppar som nu går tillsammans men innan slox de så det rykte om den.
En dag släppte vi ihopa de och lät de göra upp faiten.
På dens vita var kragen helt röd.
Sen har det gått att ha de ihopa.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

pyromanen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jan-11 kl 10:31 »
Utgå inte ifrån att det ska gå bra att ha flera tuppar ihop. Även om det finns exempel på att det funkar, så är det inte "det normala" och nåt man kan räkna med.
Om du inte har möjlighet att ha dom åtskilda så gör dig av med några så du bara har én tupp kvar.

Om dom har väldigt gott om plats och så mycket hönor att dom kan bilda var sin flock  kan det dock funka bra med flera tuppar även om dominte är fysiskt åtskilda.

Min erfarenhet är att det kan gå bra sålänge det är väldigt stor skillnad på dom, då det inte är någon tvekan alls om vem som är starkast. T.ex. brukar det funka bra med nya kycklingar som växer upp ända tills dom börjar "tuppa till sig" och sätta på hönsen, då är det dags att skilja dom från gruppen om inte dom unga ska bli skadade i bråk eller magra för att stortuppen systematiskt håller dom borta från bästa maten. 

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 01 jan-11 kl 10:48 »
hej,

jag håller inte med att det är onaturligt med flera tuppar i en flock..... det finns oftast 3 tuppar i de flesta flockar. Om alfa tuppen dör tar en av de andra över. Om det fanns bara en tupp skulle flocken dö ut när tuppen dog. Det är mest det begränsad utrymme som är ett problem på vintern.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 01 jan-11 kl 10:54 »
Utgå inte ifrån att det ska gå bra att ha flera tuppar ihop. Även om det finns exempel på att det funkar, så är det inte "det normala" och nåt man kan räkna med.

Jag är faktiskt inte beredd att hålla med dig. Jag har i alla år och på i princip alla raser jag har haft haft flera tuppar. Just nu har jag ca 20 raser och i princip alla grupper består av 2+4 till 2+6. Vist har det varit lite småtjafs vid något tillfälle. Men jag har aldrig under alla mina hönsår behövt skilja av och specialbehandla en tupp efter bråk. Visst har det blivit småskråmor när dom gjort upp och det kan ha sett ut som slakthus i boxen men när man tittar efter noga så är det småskråmor.

Jag utgår alltid från att man kan ha flera tuppar ihop men jag låter dem själva bestämma vem som ska vara ranghög. Jag förmänskligar dem inte heller utan låter dem vara tuppar och inser därmed att dom måste göra upp vem som är chef.

Glöm inte bort att ofta är det egot på den förlorande tuppen som får den största skadan.Dessutom färgar blod massor. Slakthus scener härrör många gånger från knappt synliga sår på kam och i nacke ::)

Nu vet ja inte hur det såg ut hemma hos Markim och hur illa skadad Alfred var men förmodligen hade det inte hänt något mer om man bara lät dom vara. Det är inte säkert att Alfred är den mest lämpliga chefen i hönshuset, det är kanske Steve som ska axla den rollen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 01 jan-11 kl 12:45 »
Jag skulle låtit de vara. Faktiskt, så skulle jag låtit Fredde varit också om jag gärna hade velat haft kvar honom egentligen. =/

Som Lina skriver så kan det se mycket värre ut än vad det egentligen är. Ett litet jack i kammen och det blöder mycket. Jag släppte ihop Wall-E och en könsmogen son till honom som inte gått ihop förut. Självklart rök de ihop som bara den då Wall-E ville skydda sin ranghöga plats, och sonen var van att vara ranghög i sin förra grupp. De ser och såg då med hemskt ut, men jag la mig inte i och lät de slåss, för någon gång måste en ge upp (i ovanliga fall kan en tupp ha ihjäl en annan, men jag har aldrig varit med om det). Efter ca 20 minuter började en vika undan, de springer iväg och kurar ihop sig i ett hörn eller gömmer sig i ett rede (som Alfred).

Kan säga att de såg förjävliga ut och blodstänk på väggarna. Men det enda man kunde se på dem när man kollade närmare var några jack i kammarna, ansikte och slöret. Nu ca 1.5 veckor senare har såren läkt nästan helt och hållet på den ena tuppen och är på god väg hos den andra med. Och de går ihop nu, utan problem (bara efter en liten stund efter slagsmålet låg de faktiskt och sov tätt intill varandra, de var väll så utmattade stackarna... =/). Om jag hade tagit undan en av dem (t.ex. förloraren då jag tyckt så synd om honom och ville hjälpa) så hade jag bara FÖRSTÖRT! Deras slagsmål, deras "göra upp" om vem som skulle bestämma, som de nu hade gjort upp om och var klart skulle kastats åt h*vlete. Och det som skulle hänt när den jag tagit undan och låtit läka för att sedan släppa tillbaka är med största sannolikhet samma visa igen... Dvs. onödigt slagsmål om vem som ska visa att den bestämmer.

Jag har alltid haft många tuppar ihop och det är inte ofta som det blir blodigt, men det händer någon gång ibland. Oftast under vårkanten vårkänslorna kommer. Men lika där så låter jag de bara vara. När jag var liten så gjorde jag inte det, och det slutade med att vi aldrig kunde sätta ihop tupparna igen så förlorarna fick flytta. Ett exempel är på Adolf som bor hos min mammas faster. Han var kung, men så en dag åkte han på spö av en annan tupp. Vi tog undan honom, lät honom läka. Släppte tillbaka, det gick bra ett litet tag. Men snart var det slagsmål. Vi blev förskräckta, tog undan honom igen. Släppte tillbaka, tillslut vart det så illa att genom att vi tog undan honom hela tiden så "tappade" alla undertuppar respekten för honom, att han var i högre rang. Så en dag fick han 7st arga tuppar på sig som verkligen skulle kunnat döda honom, paktade sig riktigt. Om vi hade låtit bli att ta undan honom från första början så hade nog han aldrig behövt att flytta, jag hade kunnat behållit min lilla favorittupp. =/ Men man var så rädd om honom och tänkte "fel" då. Man måste försöka tänka sig in i DERAS beteenden och språk. För de funkar inte alls som vi gör i tänkande och så... =/

« Senast ändrad: 01 jan-11 kl 12:49 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 jan-11 kl 12:47 »
Jag har haft en åsboflock med stor frihet i 30 år, så där en 20-25 st, varav 3-5 är tuppar. Ungtuppar får växa upp i flocken. Slaktar vanligen ut en del under vintern. Under dessa 30 år har jag väl fått ta bort några ungtuppar som jag hade tänkt som avelsdjur, men som antingen var så pass stridslystna att de helt enkelt aldrig gav sig hur mycket stryk de än fick, eller som var väldigt fega och stack och gömde sig så fort en annan tupp stöddade sig mot dem. Uppskattningsvis har jag fått ta bort 5 genom åren. Jag har aldrig haft någon tupp som de andra har tagit död på. Kanske någon hade strukit merd om jag inte ingripit och gett honom ett snabbare slut.

Kan man då ha flera tuppar? Ja, visst kan man det - om man tar bort de som inte fungerar i flock.

I Markims fall hade jag nog funderat på att ta bort "Alfred" i stället för att försöka få tillbaka honom i flocken. Mitt råd till Markim blir att låta Steve vara ensam herre på täppan och låta honom ha ett lagom antal hönor. Jag vet inte hur många Markim tycker är lagom, 10-15 st? Jag tror både Markim och hennes höns skulle bli mer harmoniska då.
« Senast ändrad: 01 jan-11 kl 12:58 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jan-11 kl 13:21 »
Här är en till som intygar att det går bra att ha flera tuppar ihop, bara man låter dem göra upp rangordningen på det sätt som är naturligt för dem.

The Game

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jan-11 kl 14:02 »
Hej och tack för alla svar..
Ska jag alltså stänga in mina 3 tuppar så får dom slåss tills det är klart eller ska jag nacka Steve och Märsta och låta Alfred vara kvar ensam??
Funkar 1 tupp till 18 hönor??
Eller kanske jag ska nacka några hönor oxå??
Grannen är vänlig att ställa upp med yxsviinget eftersom jag inte klarar av detta moment..

/majsan

pyromanen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 jan-11 kl 14:50 »
Hej ronny.
Jo, på den förra gården jag bodde, där vi hade hönsen helt fritt där funkade det med flera tuppar också. Men innestängda på begränsad yta upplever jag att ungtupparna är ständigt stressade. 

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 01 jan-11 kl 15:36 »
Majsan du får kanske lära dig att blunda me ena ögat några dagar tills de löst den nya rangordningen...=)
Själv gjorde jag bort mej med en avels tupp jag köpte för 2 år sedan som jag skulle introdusera i gruppen , dom andra tuppsen var så elaka mot honom och tryckte verkligen ner honom i tassarna... han satt o kurade för sig själv sååååå länge tyckte jag och ingrep o flyttade honom o styrde ( gillar ju inte mobbing heller) , det slutade med att han aldrig blev accepterad av vare sig tuppsen eller hönorna heller för den delen.. så det gör jag aldrig om... Nu e jag ju såååå lyckligt lottad så jag har en fredsmäklare i hönsgården ( Adam kalkon tuppen ) börjar 2 tuppar slåss går han genast emellan när det blir för tufft... och lägger de inte av så piskar han upp den tupp som inte ger sig , kan sluta med att tuppen ifråga är utan stjärtfjädrar ... skamsen blir han då ..

men som sagt förök att blunda me ena ögat och låt dom göra upp i sin takt... Lycka till ..
och grattis på födelsedagen.. i efterskott..
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

The Game

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 jan-11 kl 15:49 »
Jag fattar inte vad jag ska göra..
Alfred han försöker inte ens försvara sig utan bara skriker och gömmer sig i en vrå..
Hur länge ska Steve hacka på Alfred ..?Ska jag gå ner nu och öppna upp och hoppas att jag inte hittar honom död imorgon??
Det här är en situation som jag har svårt att klara av ensam men nu måste jag göra det..

The Game

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 jan-11 kl 15:53 »
Vad händer sen försten?

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 01 jan-11 kl 16:14 »
Det händer inte så mycket efter att nya rangordningen e satt tror jag, han kanske får en sämre possition på sitt pinnen till natten men sånt brukar åter gå till d vanliga...
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #17 skrivet: 01 jan-11 kl 16:24 »
Jag tycker att du ska näta av han som är skadad ett par dagar så såren läker, men ha kvar honom i hönshuset. Använd blåspray på kamskadorna så inte någon av hönorna får lust att smaka på såren. Jag har också många tuppar ihop men jag har ganska lugna raser (förutom malayen då). Du kan lägga in en gran = gömställen, och sätt ut många små matskålar så alla absolut kan få mat.
Avliv inte förrän du har lugnat ner dig själv, ibland kan det bara kännas för mycket när hönsen blir sjuka eller annat elände och man kan få lust att börja med frimärken i stället. Det mesta löser sig.
Jag hade inte haft änderna ihop med hönsen, mina änder sprider mycket oro i hönsflocken när dom kommer vaggande som stridsvagnar. Änderna kan mycket väl bo helt och hållet ute med ett litet torrt krypin av hundhusmodell.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

The Game

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 jan-11 kl 16:59 »
Jag har löst problemet kära vänner..Jag var lite grov i munnen.Här nackas ingen mer även om det är så livets gång går i hönshuset.Jag ska försöka få tag på min överordnande som befinner sig i England just nu.
Jag har nämligen ett stall som bara är fyllt med onödigheter.Kaninerna har en box,Fåren har en box resten är fulla me skit..Men grejen är att när dte blir 20+ räker inte ett element..
Så nu står jag å trampar i snön igen..
Men den bästa lösningen vore att flytta Alfred upp dit med sina hönor och sen till våren bygger jag om min vedbod åt bara dom..
Sen så fort chefen kommer hem så bygger vi klart hönshuset..Vad tror ni..??
mvh
Fan i helvetet

edithsdotter

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 01 jan-11 kl 17:04 »
Jag har löst problemet kära vänner..Jag var lite grov i munnen.Här nackas ingen mer även om det är så livets gång går i hönshuset.Jag ska försöka få tag på min överordnande som befinner sig i England just nu.
Jag har nämligen ett stall som bara är fyllt med onödigheter.Kaninerna har en box,Fåren har en box resten är fulla me skit..Men grejen är att när dte blir 20+ räker inte ett element..
Så nu står jag å trampar i snön igen..
Men den bästa lösningen vore att flytta Alfred upp dit med sina hönor och sen till våren bygger jag om min vedbod åt bara dom..
Sen så fort chefen kommer hem så bygger vi klart hönshuset..Vad tror ni..??
mvh
Fan i helvetet

*ler stilla*
Var det inte det egna huset, det med de frusna vattenledningarna, som skulle byggas om härnäst och i sommar?  o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser