Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många ägg att ruva på?  (läst 8825 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Hur många ägg att ruva på?
« skrivet: 01 jan-11 kl 18:17 »
Vi har en svarthöna som är mer än ruvvillig. Jag har hittills plockat bort äggen för jag vill inte ha en kull kycklingar mitt i vintern.
Nu verkar det som om det är en annan höna som har kommit igång och värpa och ruvhönan lägger sig på dem.
Om jag skulle låta henne ruva... behöver jag samla ihop ägg och spara kallt till dess det finns flera att ligga på? Vi får ett ägg om dagen/varannan dag.
Hur många ägg är lämpligt att ruva på för en Svarthöna?
Hur gör de vanligtvis? Lägger x antal ägg till dess att de har tillräckligt att ruva på?
Dela gärna med er av era erfarenehter :-)
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Luff

• Västergötland
SV: Hur många ägg att ruva på?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-11 kl 18:27 »
Vår dvärghöna ruvade fram 11 kycklingar - jag tror jag la dit 12 ägg. Så lägg dit en sisådär 12-15 ägg så blir det väl bra. Ja dom sparar tills dom har så många som dom vill ha. Är hon ruvsugen så är det väl bra att lägga dit en hög.
//Luff

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 01 jan-11 kl 19:16 »
Om du har en höna som ligger måste du lägga alla ägg under henne samtidigt annars kläcker de inte samtidigt. Märk dem så du vet vilka det är och kolla dagligen och plocka bort om någon annan höna värper extra ägg hos ruvhönan.

Gammalt skrock säger att man ska ha udda antal ägg  ;) Hur många ägg som är lagom beror på hur bra hönan täcker äggen. Oftast fixar hönor ca 10 ägg av sin egen äggstorlek men undantag finns.

I och med att vintern inte är bästa kycklingsårstiden kanske man inte ska lägga under precis så många som går utan nöja sig med något färre. Om det inte blir för många kycklingar har ju mamman lättare att värma sina små när dom växer, även om det blir kallt i hönshuset.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 01 jan-11 kl 19:27 »
Jag lade 8 ägg under min höna igår. Nu undrar jag hur ni märker äggen under hönan? Kan man använda vilken penna som helst eller är det någon som är mindre bra att använda? Jag vill ju inte att det ska påverka fostren innuti ägget.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 01 jan-11 kl 19:34 »
Jag lade 8 ägg under min höna igår. Nu undrar jag hur ni märker äggen under hönan? Kan man använda vilken penna som helst eller är det någon som är mindre bra att använda? Jag vill ju inte att det ska påverka fostren innuti ägget.
Blyertspenna säger alla gamlingar är bäst. Själv har jag använt både blyerts och giftfri vattenfast märkpenna. Båda har funkat fint.

Jag brukar rita en ring om ägget, typ om "midjan" så ser man lätt vilka ägg som är märkta utan att lyfta upp och vrida runt på dem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 jan-11 kl 19:39 »
Tusen tack för tipset. Då ska jag märka äggen så fort som möjligt.

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #6 skrivet: 02 jan-11 kl 08:19 »
Tack för era svar.

Hur ska jag göra för att få ihop så många ägg? Jag menar, en höna ploppar ju inte ut 10 ägg på en gång av sig själv? Om en höna ska ruva helt naturligt (och man inte samlar ägg åt henne) då tar det ju ändå en tid innan de har fått ihop ett antal ägg. Kläcks inte kycklingarna vid olika tidpunkt då?

Jag har läst på nätet att man kan samla ägg och förvara liggade svalt (och vända dagligen) som mest i 14 dagar för att sedan lägga under hönan igen. Någon som har erfarenhet av det?

Måga frågor som har fötts sedan hönan börja ruva...
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 02 jan-11 kl 08:53 »
En höna som själv bestämmer över sin ruvning värper först ett antal ägg sedan lägger hon sig och ruvar. Fosterutvecklingen triggas igång först när hon lägger sig länge och har plockat fram ruvfläcken. Att hon hoppar in en timme och värper i ägg högen påbörjar inte fosterutvecklingen.

Låt din surhöna ruva luft, en golfboll eller något liknande. Samla ägg och förvara som du skrev. När du har de ägg du vill ha (måste inte vara 10, jag skulle nog nöja mig med 6-7 nu på vintern) märker du dem och lägger in dem under hönan.

Var sedan noga med att kolla och plocka bort omärkta ägg under ruvhönan. Höns som inte ruvar vill gärna värpa under surhönorna. Går det att föra sina gener vidare utan ansträngning så går det  ;)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #8 skrivet: 02 jan-11 kl 09:06 »
En höna som själv bestämmer över sin ruvning värper först ett antal ägg sedan lägger hon sig och ruvar. Fosterutvecklingen triggas igång först när hon lägger sig länge och har plockat fram ruvfläcken. Att hon hoppar in en timme och värper i ägg högen påbörjar inte fosterutvecklingen.

Låt din surhöna ruva luft, en golfboll eller något liknande. Samla ägg och förvara som du skrev. När du har de ägg du vill ha (måste inte vara 10, jag skulle nog nöja mig med 6-7 nu på vintern) märker du dem och lägger in dem under hönan.

Var sedan noga med att kolla och plocka bort omärkta ägg under ruvhönan. Höns som inte ruvar vill gärna värpa under surhönorna. Går det att föra sina gener vidare utan ansträngning så går det  ;)
Tidigare har hon legat på träägg men jag plockade bort dem och det ägg som hon låg på eftersom vi egentligen inte ville ha någon kycklingkull nu i vintern men hon verkar envis.
Har inte bestämt än om hon ska få en hög att ruva på.
Tack för ditt svar :-)

Gamina

« Svar #9 skrivet: 02 jan-11 kl 09:58 »
För mig har det inte hjälpt att ta bort äggen utan jag får försöka få hönan på andra tankar. I höstas hade jag en höna som ville ruva fram kull nummer 2. Då jag både fått alldeles för många kyckingar redan då samt inte ville ha höstkycklingar igen (hade det -09) så bad jag om råd här. Rådet jag fick var sätt henne i en helt kal bur mycket ljust under dagarna så bör hon ge upp inom 3 dagar. Min tant behövde bara 1 dag för att sluta ruva :).
Om du ska låta henne ruva så ge henne inte för många ägg pga årstiden. Jag skulle nog försöka bryta och ta en kull i mars-april istället då börjar det bli lite bättre förutsättningar.
Genbank för Gotlandshöns

Luff

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 jan-11 kl 14:12 »
Ja ni har ju rätt - jag tänkte inte på att det är kallt - färre ägg är ju bättre. Jag har sparat ägg i veckor i kylskåp och det har blivit fina kycklingar - vända glömde vi nog också att göra för det mesta.
Men att få ihop 5-10 ägg ska väl inte ta så lång tid - du måste ju inte ha så många.
Ang att få ruva ifred så tycker jag att det är rättvisaste mot hönan att hon får ett eget krypin - är dom tillräckligt ruvsugna så gör jag iordning en egen bur i ett mörkt hörne, lägger dit äggen och då brukar dom lägga sig till ro.
//Luff

Emma Andersson

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 24 jan-11 kl 07:43 »
Sitter här och läser och funderar på en sak.

Hur länge kan ett ägg ligga innan man stoppar dem under hönan igen?
Hur ska de behandlas för att kunna ligga så länge som möjligt?

hönapöna78

• Småland
« Svar #12 skrivet: 24 jan-11 kl 13:31 »
Sitter här och läser och funderar på en sak.

Hur länge kan ett ägg ligga innan man stoppar dem under hönan igen?
Hur ska de behandlas för att kunna ligga så länge som möjligt?

Hej!
Jag brukar ha mina i kylskåpet och jag håller inte på och vänder o donar. Jag kanske bara har haft tur men jag har haft ägg liggande där i ett par veckor och de har kläckts ändå.
Sist fick jag fyra kycklingar på fyra ägg och de lever och har hälsan än ;)

// Jessica

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser