Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkningsproblem  (läst 3045 gånger)

Hönshjärna

• Finland
Mjölkningsproblem
« skrivet: 02 jan-11 kl 07:34 »
Min ena get har blivit svårmjölkad. I ändan av spenen finns något som känns som en skorv, när man klämmer kommer det ut en liten vit "sten", har försökt pilla bort och fått bort litet men ännu kommer mjölken genom ett mycket mindre hål känns det som. Juvret är för övrigt friskt, mjukt och normalt, hon har inte feber och mår bra, äter bra. Mjölken är också helt normal till utseende, smak, färg och konsistens. Här kallas de för, fri översättning och i folkmun, för mjölkstenar, vet ni något om dethär? Hon är jättejobbig att mjölka just nu ur den drabbade sidan men låter det snällt göras.

Sen ännu en fråga: samma get får flingor i mjölken i samband med brunstens första dag, har hänt nu tre gånger i rad. På kvällen har hon flingor i mjölken som inte finns mera följande morgon, mjölkmängden minskar också drastiskt. Detta händer en gång och sedan har allt varit som vanligt till följande brunst. Övriga tecken på brunst mycket små men dock märkbara men dethät har nu alltså varit det första tecknet.

ninna b

• Gäst
SV: Mjölkningsproblem
« Svar #1 skrivet: 02 jan-11 kl 14:33 »
Du får försöka att få ut allt det vita....det kan vara bakterier som klumpar ihop sig ... tryck, massera och kläm. Jobbigt men det går nog till sist.

Flockor i mjölken tyder också på bakterier...och då är det bra att mjölka ur ordentligt.

Hönshjärna

• Finland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-11 kl 06:23 »
Tack igen för svar. Ska ringa vet idag och fråga om mjölkprov och kanske hon (geten, inte vet ;D) behöver en antibiotikakur.

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jan-11 kl 08:40 »
Det beöver inte vara så att hon behöver antibiotika... men se till att få mjölkat ut det vita hårda och töm juvret ordentligt några dagar. Sen kan du se hur mjölken ser ut.
Det finns speciella papper som man kan spruta lite mjölk på och se om där är någon förändring. Finns bl.a på LG produkter... avsedda för kossor

Hönshjärna

• Finland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-11 kl 08:47 »
Imorse vid mjölkningen fick jag ut en vit korv och efter det inga problem med mjölkningen :). Ringde vet och hon sda att om inga andra symptom förekommer behöver inget göras. Hon kallade dem för ärter och sa att de är fett, vävnadsdelar o dylikt, finns hos mjölkkor med.
Om flingorna i mjölken under brunst sa hon att det är en stressreaktion hos kroppen och brunsten är en liten stress, endel individer reagerar så, händer också med kossor. Här igen att om allt annat är normalt behöver inga åtgärder vidtagas.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 03 jan-11 kl 14:01 »
Jag skulle ändå försöka vara extra noga med att mjölka tomt så ofta jag hinner.  Om det är bakterier, så ska de ut, basta!  Om det är fett och vävnad, så ska inte heller den få tillfälle att bli till alltför stora eller hårda klumpar.  Lycka till, och klappa Din vän från mig!   :-*

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #6 skrivet: 03 jan-11 kl 14:05 »
Om geten är svårmjölkad, eller har tendens till "mjölkproppar", så vill jag rekommendera, i kombinatin med urmjölkning, insmörjning av juver OCH spene med kamfersalva, för att öka blodgenomströmningen i juvret och mjölkgångarna.  På så sätt kan man förebygga bakterietillväxt.  Dels finns det ingen mjölk för bakterierna att växa i, dels fungerar getens immunförsvar bättre med ökad genomblödning.

Lycka till!!  /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Hönshjärna

• Finland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-11 kl 17:12 »
Tack för tipset, har kamfersalva hemma, ska sätta det nu när jag går ut och mjölkar.
Hittade tips om att ge äppelcidervinäger vid mjölkproppar, detta var på ett koforum, man skulle ge 1 dl morgon och kväll, om en get är en tiondels ko skulle det betyda 10 ml två ggr om dagen, blir våmmen sur av det, vågar man sig på det?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 03 jan-11 kl 18:30 »
Om geten godvilligt konsumerar det, är det i regel bra för henne!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser