Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjällkvalster  (läst 3372 gånger)

fjällan

• Östergötland
mjällkvalster
« skrivet: 02 jan-11 kl 18:17 »
vet ni nåt bra sätt att bli av med detta ? tacksam för hjälp

Alba

• Södermanland
SV: mjällkvalster
« Svar #1 skrivet: 02 jan-11 kl 22:15 »
Ivomec, som veterinären kan ordinera.

När jag var med min mjälliga kanin hos veterinären i somras, tog vet även ett prov för att utesluta svamp, som tydligen kan ge liknande symtom (vilket det inte var). Jag behandlade alla 4 kaniner med Ivomec 3 ggr, med 10 dagars mellanrum (har jag för mig). Och sanerade allt i deras hagar. Sedan dess har hon fått fin päls. De andra 3 hade aldrig mjäll.

Mjällkvalster är ett litet djur som lever i det yttersta hudlagret, och kan orsaka svår klåda.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

fjällan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-11 kl 22:48 »
tack, ringer vet i morn

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 04 jan-11 kl 12:57 »
Går utmärka att använda Flusa också, finns att köpa på granngården, dock är flaskan väldigt stor och kostar runt 400-500 kr, men absolut billagare än vet.besök.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Meritaton

« Svar #4 skrivet: 09 jan-11 kl 22:48 »
Går utmärka att använda Flusa också, finns att köpa på granngården, dock är flaskan väldigt stor och kostar runt 400-500 kr, men absolut billagare än vet.besök.
Flusa tog inte bort mjällen från mina kaniner då de hade de.
Ivomec va enda som bet på de.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 feb-11 kl 12:52 »
Tar bort texten jag hade skrivit pga att preparatet jag nämnde inte får användas på kanin. :-\
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 13:09 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-11 kl 13:03 »
Jag har haft mjällkvalster på mina katter och behandlade med Frontline Vet. Drabbades av röda hönsloppor på hamster, det funkade med Frontline Vet på dem också.

Saxat från FASS.se "Använd inte på kaniner eftersom biverkningar inklusive dödsfall har rapporterats."
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19951201000048&DocTypeID=14

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 06 feb-11 kl 13:08 »
Oj, förlåt, det visste jag inte.  :o Ska genast redigera mitt förra inlägg. :-[
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser