Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killingar  (läst 11647 gånger)

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Killingar
« Svar #20 skrivet: 25 jan-11 kl 13:43 »
Har fått 5 killingar varav fyra är bockar men väntar på att två gettter till ska få killingar.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #21 skrivet: 04 feb-11 kl 10:48 »
Har två mjölkgetter och en bock. Den ena geten verkar iaf vara dräktig för juvret växer. Vad skulle ni rekommendera för utfodring till dessa förutom hö/ensilage? Jag har dessa foder hemma; kokoncentrat (gullviva), havre, ärtor, lusernpellets, majskross och så ska jag även iväg och inhandla vete och korn.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #22 skrivet: 04 feb-11 kl 22:50 »
Inga killingar här än, men vi väntar med spänning på både killingar och lamm
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 24 maj-11 kl 18:45 »
Här är det både  :D :D :D och  :'( .
I fredags födde mamma get tvillingar, små härliga bockar, den ene en kopia av sin far och den andre en kopia av sin mor. Jag hade hållit henne under uppsikt under eftermiddagen och när jag varit borta en timme fanns där plötsligt två små sötnosar som stapplade omkring och tuttade!
I söndags var båda fröknarna som fortfarande väntade killingar mycket ovilliga att gå ut, så de fick stanna inne, och jag gick till lagårn för att kolla med jämna mellanrum. På eftermiddagen hade en liten get fötts, återigen när jag var uppe i huset. Hennes mammas ena juverhalva och spenen var dock mycket svullna, kändes som klumpar i juvervävnaden, så jag fick hålla på under eftermiddagen och kvällen och mjölka ur för att det skulle normaliseras. Det fanns ett sår på den spenen, så jag misstänker en trampskada, eftersom hon fick ett stort juver före killningen. Nu är juvret bra igen, och den lilla äter på både spenarna!
Under söndagkvällen sprang jag igen fram och tillbaka mellan huset och lagården, och när jag såg att yngsta getfröken började krysta stannade jag kvar i lagården...och efter några kraftiga krystvärkar kom det lilla knytet ut! Jag var tårögd av upplevelsen, och medkänsla. Höll mig i bakgrunden, men fick gripa in och ta hål på fosterhinnan eftersom den nyblivna mamman inte verkade förstå att detta skulle göras, under livligt slickande från mamma kravlade sig ytterligare en liten getkilling ut i luften.
Det har varit full fart, de små har trivts med sina nya liv, ätit och sovit massor, och övat sig på att klättra och tutta på slyet och varit allmänt härliga :-* .
Men nu när jag skulle gå och ge hönsen kvällsmat och getterna kvällsgott, hittade jag en av de små tvillingarna död i höet :'( . Jag kan inte känna något fel på honom, sist jag var där för några timmar sen sov han visserligen, men det var inget jag reagerade på, alla nyfödda av alla arter har ett stort sömnbehov...han kan inte ha varit död länge för han var ännu lite varm. Stackars liten! Deras mamma som varit så stolt och beskyddande mot sina båda små....nu är det bara en av dem kvar.
Sorgligt känns det...men trots allt är det tre pigga friska killingar kvar!
« Senast ändrad: 24 maj-11 kl 21:11 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #24 skrivet: 24 maj-11 kl 19:52 »
Men, skräptanten, vad kan ha hänt?  Kan någon ha legat på honom, eller ska man ängslas för de andra små???  :o

Usch vad jag känner mig negativ ...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #25 skrivet: 24 maj-11 kl 20:02 »
Skräptant: Vad tråkigt! Undrar vad som kan ha hänt? Plötslig spädbarnsdöd.. finns det på getter?

På mitt jobb har vi fått totalt 4 killingar, 3jämtbockar och en dvärgget.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 24 maj-11 kl 21:21 »
Åh, jag vet inte...det är inget synbart eller kännbart fel på honom, och både han och hans bror har tuttat massor (både på mamma och lite på storasyster). Min mans kompis som oxå haft getter hade varit ut för två gånger när det blivit tvillingar att den ena killingen dog, är tvillingar lite svagare månne? Han trodde att det kunde bero på att geten inte skulle ha tillräckligt med mjölk för två, men jag tycker det låter konstigt, då skulle ju den lille ha tacklat av först. Sen blev han ju bara 4 dagar, den "vanliga" mjölken efter råmjölken har ju precis börjat rinna till. Borde inte heller vara någon brist; getterna har fått selen under högdräktigheten, och även multivitaminer, och de har en viltsten att slicka på.
Tack för omtanken!

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 25 maj-11 kl 15:25 »
Jag har aldrig hört talas om att tvillingar skulle vara på något vis onormalt för en get, inte ens första gången.  Tillgången på mjölk, men då borde han ha skriiiikit av hunger först.  Och snuttat och buffat.  Viltstenen innehåller för all del andra kombinationer av mineraler än får- och normalstenarna, men det borde ha drabbat allihop, de andra killingarna borde vara slöa eller så.

Kort sagt:  jag begriper ingenting!  Såvitt inte någon av misstag har lagt sig på honom.  Hur hittade Du honom?

Sussilo

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 26 maj-11 kl 06:28 »
Tvillingfödsel är ju helt normalt, så jag begriper inte heller vad som kan ha hänt.  Mycket tråkigt är det var gång man förlorar ett djur och än värre när man inte vet varför.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 26 maj-11 kl 07:30 »
Någon kan ha legat ihjäl honom, eller var det "plötslig killingdöd", jag hittade honom liggandes på golvet, i den änden av boxen där hans mamma och bror brukar hålla till. Han låg på sidan med huvudet bakåtfallet och hade något ljusgult klet i mungipan.
De andra tre killingarna mår iaf bra! Lillskräpet (mitt ena barn) berättade för bokbusspersonalen att "Astrid fick tvillingar, och den ena killingen dog inte, den lever, men den andra dog."

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 26 maj-11 kl 19:21 »
:D  Heja, Lillskräpet!  :D :D

Men ... gult klet ???  Vad kan det ha varit ...   ???

Sussilo

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 26 maj-11 kl 20:38 »
Lillskräpet (mitt ena barn) berättade för bokbusspersonalen att "Astrid fick tvillingar, och den ena killingen dog inte, den lever, men den andra dog."

Lillskräpet beskrev vad som hänt alldeles logiskt och riktigt  :-*! Barn är härliga och tar ofta svåra saker bättre än vad vi vuxna vågar tro. Var det Astrid som var kalenderflicka tillsammans med katten Linus i mars?

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #32 skrivet: 27 maj-11 kl 16:40 »
Mmm, han är mycket klok, min lu :) !
Astrid och Linus var mycket riktigt kalenderflicka respektive -pojke...men nu har Linus, som ändå är en mycket modig person, fått problem. Astrid och de andra getterna har tidigare varit nyfikna och accepterande mot den underlige lille varelsen som kommer och hälsar på dem ibland, men nu tror jag någon av dem uppfattar hushållets minikatt som ett hot och har försökt stånga honom eller så. Igår tog jag med mig Linus in till getterna för att han skulle få hälsa på de skojiga minihornmonstren, men så fort vi kommit dit klöste han sig fri från min famn och flydde undan getterna! Törs de inte släppa en liten katt i närheten av sina killingar?

Sussilo

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 27 maj-11 kl 19:14 »
 ;D ;D Di däringa tossorna kan gå lite över styr när di har smått..... :D!

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 27 maj-11 kl 20:19 »
;D Självklart är Linus en tiger, en farlig killingätare, ett fruktansvärt jättelejon!  ;D

Allvar, det är bara omvårdnadshormonerna som är lite väl kraftiga.  De lugnar sig nog när småttet börjar växa till sig.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #35 skrivet: 27 maj-11 kl 20:59 »
Linus är farlig, inte för killingar dock, men det kan ju inte getmammorna veta. Han har några gånger jagat bort en räv härifrån :o !
Jag tror oxå det lugnar sig så småningom, som minikatt med stort mod har Linus fått vänja sig även vid bryskt bemötande från höns och andra simpla djur. Längre fram blir nog killingarna kattkompisar oxå :) ...

Sussilo

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 27 maj-11 kl 21:12 »
Duktig kissemiss som skickar iväg räven  :D!

Trollmor

• -
« Svar #37 skrivet: 28 maj-11 kl 10:21 »
Ja verkligen, mammorna borde uppskatta honom för det han gör!  :D 

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #38 skrivet: 31 maj-11 kl 10:39 »
Det kommer väl, som ni tror :) .
Behöver jag vara bekymrad över att två av getterna fortfarande har mindre blodflytningar såhär en dryg vecka efter killning? Det är inte mycket, bara tillräckligt för att det ska bli lite kleggigt runt svansen. Alla efterbörder kom ut som de skulle nästan direkt efter killning, och såvitt jag kunde bedöma var de hela.
Getterna mår bra i övrigt, men jag håller koll på den getfröken som hade juverproblem vid killningen, jag får gå och mjölka ur igen för att juvret ska kännas normalt, men det är fortfarande bara på ena sidan.

Sussilo

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 31 maj-11 kl 12:38 »
Behöver jag vara bekymrad över att två av getterna fortfarande har mindre blodflytningar såhär en dryg vecka efter killning? Det är inte mycket, bara tillräckligt för att det ska bli lite kleggigt runt svansen.

Det är fullt normalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

98 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser