Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskanka som förfrusit foten, vad göra?  (läst 4138 gånger)

Bullerybo

• Närke
Myskanka som förfrusit foten, vad göra?
« skrivet: 03 jan-11 kl 11:43 »
För ett par veckor sedan när det var en extrem köldknäpp här upptäckte vi att en av myskankorna förfrusit sina fötter. De har ett isolerat hus men hon måste ha sovit ute eller något...fötterna var rena isklumparna.

Vi tinade upp ankan på värmegolvet i vårt bastuhus och sedan dess har hon mått bra men gått lite hackigt på ena foten och inte velatgå ut så mycket som förut. Fötterna har sett OK ut men en del av ena foten hade ett vitt parti mellantvå av tårna och denna del har nu börjat "torka". Antagligen dog väl huden där  när hon förfrös sig.

Frågan är om detta kan läka av sig själv, eller om man måste avliva ankan? Finns det något annat man kan göra? Det är liksom en husdjursanka med affektionsvärde eller hur man ska säga...så det vore en stor förlust att bli av med henne.

gernsö

• Skåne
SV: Myskanka som förfrusit foten, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-11 kl 11:58 »
ta en bild så jag kan se mera vad du menar. lägg in i tråd eller skicka privat till mig.

om det bara är huden mellan tårna så bör det inte vara något problem. om det är tårna oxå som är drabbade så kan det vara lite värre.... men det ser man lättas på  bilder.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 03 jan-11 kl 22:08 »
Jag har en kompis som tog hand om en myskdrake som hade förfrusit sig rejält  :( Han bodde inne i deras kök en halv vinter medan ansiktet och fötter läkte. I princip hälften av hans fötter gick förlorade och ansiktet såg skumt ut på honom eftersom han förfrös sig där också. Men han läkte fint och mådde bra när vårvärmen kom. Han blev naturligtvis jätte tam och rolig och det införskaffades ett par fruar till honom. Trots sitt handikapp blev han far till många fina ällingar och jag tror mina vänner hade honom i närmre 10 år innan han föll offer för räven  :'(

Så om er anka inte verkar lida direkt så skulle jag ge henne tid att läka och se hur hon mår då. Naturligtvis ska man inte spara en anka som lider men efter att ha sett mina vänners halte hane så är jag övertygad om att dom kan ha ett mycket bra liv även med rätt stora läkta skador.

Jag håller tummarna  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #3 skrivet: 03 jan-11 kl 22:45 »
Läste någonstans att det är viktigt att förfrusna ankor inte på nytt blir nedkylda efter uppvärmning då de saknar känsel å så. Bara ett tips i all välmening.

Men Azoo-Linas berättelse ger i vart fall hopp även om det ser mörkt ut...

Kämpar vidare med min drake som har frusen karunkel och gissar att det i bästa fall blir som så att den inte kommer bli som den har varit men ändå klarar sig...med eller utan knopp.

Myskankor är ju lite speciellt känsliga när det gäller kyla då de trots allt har ett ursprung som tropiska sydamerikanska ankor som inte är gjorda för vår bistra nordiska klimat. Övriga ankor(från vildanden) är säkert mer tåliga men skall man ha myskankor bör man nog ladda för tempererat stöd om man bor i norden under de nuvarande rekordvintrarna i fråga om kyla och klimat.

Utan att ha någon som helst expertkunskap om ditt fall Bullerbybo så skulle jag nog gett ankan en chans men varit väldigt observant om skadan skulle sprida sig. Kom ihåg att inte släppa den ut i kylan på nytt när den redan har skadan. Håller tummarna!
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Bullerybo

• Närke
« Svar #4 skrivet: 04 jan-11 kl 15:16 »
Har tittat till ankan igen idag och tycker tyvärr skadan ser värre ut än jag trodde.  :'(

Saken är den att precis när vi tinat upphenne efter förfrysningen verkade hon inte så påverkad. Hon hade liksom mer flexibilitet i fötterna då. Nu när den förfrusna huden börjat torka har hon mycket stelare tassar och vinglar lite när hon går.

Däemot äter bra och verkar som normalt i "pigghet".

MEN, stor men, hon vill inte längre gå omkring utomhus och just nu har de bara ett litet sovkrypin som är varmisolerat så hon håller sig mest därinne vilket ej verkarså kul. Skulle behöva ta in henne i hönshuset istället vilket är halvfärdigt (halvvägs isolerat) och obebott.

Alternativ just nu:

1. Avliva ankan
2. Stoppa henne och kompisarna i hönshuset och fixa uppvärmning där.

Hur värmer man enklast ett dåligt isolerat hönshus utan att bli runinerad? Tror det finns el därinne om vi inte råkat gräva av den. Värmelampa + frostvakt eller vad ska man  ha?

Bullerybo

• Närke
« Svar #5 skrivet: 04 jan-11 kl 15:34 »

Bild på skruttfötterna  :'(

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 04 jan-11 kl 20:00 »
Jag tror egentligen inte du måste värma huset. Bara se till att det finns ett tjockt lager med torr halm. Försök att smörja med något mjukgörande som inte innehåller för mycket vatten. Kanske Helosan fotsalva? Läkningen underlättas ju om det inte blir torrsprickor också.

Jag håller tummarna då jag tycker att det ser förhållandevis OK ut.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bullerybo

• Närke
« Svar #7 skrivet: 04 jan-11 kl 21:15 »
Fast de hus de har nu är ju inte uppvärmt och 'ändå förfrös hon sig! Fattar intehur det gått till!

De har ca 1 kvm sovhus, tjockt siolerade väggar och extrauppvärmning i form av kanin. Ev. kan kaninhelvetet ha legat i  dörröppningen och sovit så hon ej kom in. Har hänt en gång förr.

Efter olyckan satte vi en extra isolerskiva under sovhuset och en extra ovanpå taket + skottade snö på. Det har alltid varit plusgrader därinne vad jag vet, men  som sagt kanske det hände när hon var ute.

Tror hon får det roligare i hönshuset dock, iom att hon helst inte vill gå ute på marken nu.

Ska smörja fossingarna imorgon, hon är klapptam så bör ej vara problem.

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 jan-11 kl 22:11 »
hur känns fötterna på henne? är de varma, kalla, iskalla eller? jag tycker  nog att det ser ut som om hon har förfryst en del av foten. och då kommer det att utveckla sig som missfärgning, stelhet och att de blir kalla.

i sådana fall måste du ta ett beslut.
har du enargi att försöka hjäpa henne eller inte.

om du har otur så tappar hon tårna, det kommer att llukta ruttet och hon kommer att ha svårt att gå.

detta i sin tur behöver inte betyda att hon behöver avlivas. men det kräver speciell behandling som tar tid varje dag. och dett är detta du behöver ta beslut om.
Har haft en tupp för ganska många år sedan som förfrös tårna, tappade dem men med behandling undertiden och efter så blev han en underbar avelstupp utan några tår, han lärde sig balansera och .... lång historia. men om det visar sig att hon har förfryst tårna så illa att de hårdnar och kallnar och du vill hjälpa henne så hör av dig så kan jag berätta vad jag gjorde.....  sen handlar det självklart om djuret. äter det, ser det ut att må bra, Visar denne någon gång under tiden att den inte trivs och  mår bra så bör den få somna in......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Bullerybo

• Närke
« Svar #9 skrivet: 05 jan-11 kl 00:42 »
De röda bitarna (kanterna längst ut samt nästan hela partiet mellan två tår på ena foten) är kalla (inte iskalla som när de var frusna, men kalla och stela) medans resten av huden är kroppstempererade som vanligt.

Hennes fötter (och för övrigt även näbben) har aldrig varit sådär ankorange som på hennes kompis utan är mer vitsvartspräcklig vilket gör det svårare att se tycker jag.

Vi har gott om tid och ork att se efter ankan (vi har bara 2 stycken) men tänker inte hålla henne vid liv om hon verkar lida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser