Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna (Förkyld)?  (läst 8481 gånger)

Misonten

• Västergötland
Sjuk höna (Förkyld)?
« skrivet: 03 jan-11 kl 15:14 »
Har en höna som varit förkyld ca 1 vecka hon andas tungt (syns på bröstet att det är överansträngt) ser betydligt piggare ut nu än när hon flyttade in. (Hittade henne liggandes i ströet o kippade luft). Hon bor nu i min garderob sen nyår,tänkte lite värme skulle hjälpa. Hon äter och dricker bra, Men det låter fortfarande ansträngt när hon andas. Vad kan jag göra för min lilla hönapöna?!

/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

The Game

• Gäst
SV: Sjuk höna (Förkyld)?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-11 kl 15:21 »
När min Lisbeth fick en förkylning svullnade ena ögat på henne enormt..
Hon gick å snorade ett bra tag tills jag till slut fick tag på en dr som kom hit och skrev antibiotika åt mig..
Men det låter som en bra ide och låta henne vila inne i värmen några dagar..
Prova å ge henne en liten vitaminkick eller något..
Håller tummar på att hon tillfrisknar..
/majsan

Misonten

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-11 kl 16:49 »
Tack, för svaret! Vad ska man ge dom för extra vitaminer och var köper jag dem?
/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Misonten

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-11 kl 18:29 »
Usch nu är hon jätte dålig igen, står inte på benen utan bara ligger o shippar luft  ???

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 03 jan-11 kl 18:53 »
Jag tycker dessvärre att det låter som om hon är rätt illa däran och borde avlivas.

Misonten

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-11 kl 18:57 »
Hon var pigg på förmiddagen. Är det bara att skicka henne till höns himlen alltså?  >:(

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 03 jan-11 kl 19:10 »
Äter och dricker hon? Om hon gör det kan du kanske ge henne någon dag till, och ge henne vitaminer i vattnet, multivitamin för människor funkar bra. Om hon inte äter och dricker så bör du nog ta bort henne, då är hon troligen bortom räddning.

Det finns visst diverse smittsamma sjukdomar med sådana symptom, så var observant på dina andra höns. Om någon mer blir sjuk kanske du ska skicka för obduktion, eller åtminstone ringa sva och beskriva symptomen, så kanske de kan ge dig råd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Torry

« Svar #7 skrivet: 03 jan-11 kl 19:12 »
Låter som lunginflammation, så det är antingen veterinär som får skriva ut antibiotika eller avlivning. Jag tror dessvärre inte att hon blir frisk av sig själv.  :'(
//Torry

The Game

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jan-11 kl 22:13 »
Hej du hur går det me din lille höna..??
Jag köper mina vitaminer på Pets at home  men annars försöker ja ge dom så naturliga vitaminer osm möjlig..Grönkål.salad,oranges,apc kan ha en viss effekt men nu vet jag inte hur illa din stackars höna mår..Försök få tag på någon dsk och be dom kolla på henne.Då kan du någ få antibiotika direkt eller åka in till någon djurklinik men min erfarenhet av sådana har inte varit någon höjdare..
När Steve var liten och dålig och jag åkte in akut slutade det med att hela personalen ville ta kort på honom och Paul (min anka)..Men sen vare inte så mycket mer me det.Steve fick en papparazzi plåtning och lite smärtstillande..Själv har jag ett stort hål i plånboken..Men va gör man..
Hoppas hon kryar på sig..
mvh
majsan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 03 jan-11 kl 22:30 »
Måste nog hålla med Torry tyvärr om att detta låter allvarligt och risken är nog stor att hon inte kommer att klara sig om hon inte får antibiotika (för tycker också det låter som lunginflammation). :( Håll koll på dina andra djur ifall det i värsta fall skulle vara något smittsamt, allvarligt.

Pratade med en person för ett par dagar sedan som hade en höna med lunginflammation. Hon låg bara som din och kippade efter luft. Vet. fick ta sig en titt och skrev ut antibiotika och hönan blev frisk. Hon hade garanterat dött om inte vet. kommit.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Misonten

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 jan-11 kl 14:21 »
Lite uppdatering om hönapöna.
Hon skrämde livet ur mig igår med att ligga på rygg i buren med huvudet vridet o helt utslagen. jag gav henne vatten med vitaminer o tänkte att hon fick natten på sig annars skulle jag skicka henne vidare i morses. Hoppades o hoppades att hon skulle klara natten, men usch hon va dålig igår.. På morronen idag satt hon o åt ;D Så hon skiftar i rejält denna damen. Från jättedålig o ligga på rygg till nu äta o sitta pinnen???! Ska nu ta o ringa ett samtal till  vet så får vi se vad dom säger!
Jag är ny på höns så jag lär mig hela tiden så förlåt om ni tycker jag har dragit ut på det här för länge, men jag trodde det kanske bara var en vanlig förkylning först...

Har en höna som dog för 2 veckor sedan med, men hon har sett lite tovig ut sen dom flyttade hem till oss. Så det blir väl att kolla med SVA med.. Så det inte är något smittsamt.  :(

/Nathalie

The Game

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 jan-11 kl 15:38 »
Ligga på rygg me huvudet vridet låter som den sär snurrsjukan..???
Skönt att hon piggnat på sig..
/majsan

Misonten

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 04 jan-11 kl 16:29 »
Har nu pratat med SVA och dom tyckte jag skulle avvakta, lite dyrt att ta ut vet endast för en höna. Tyvärr! Men hon är piggare idag. Så nu hoppas jag att det går åt rätt håll för gumman  :)

Torry

« Svar #13 skrivet: 04 jan-11 kl 19:38 »
Inte behöver vet komma hem till dig, jag har alltid tagit med mina till vetstationen, går hur bra som helst i en katttransportbur. Blir mkt billigare.   ;)  I bland fattar de inte att det går att transportera en höna som en katt eller hund men då får man envisas lite.   ;D
//Torry

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 04 jan-11 kl 19:51 »
Ligga på rygg me huvudet vridet låter som den sär snurrsjukan..???
Skönt att hon piggnat på sig..
/majsan

Är det Marek, hönsförlamning du menar med snurr sjukan?
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Misonten

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 04 jan-11 kl 20:24 »
Hon har varit pigg hela dagen idag äter och dricker själv... Ger henne nån dag till blir det inte bättre får vi ta oss en tur till vet :P Tänkte inte så långt att jag kunde åka sj, gör de ju me katterna så varför inte hönan hihi!!

/nathalie

Wildvittra

• -
« Svar #16 skrivet: 14 jan-11 kl 10:41 »
Hur har det gått?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Misonten

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 14 jan-11 kl 12:41 »
Hej! Hon kvicknade till och bor nu med dom andra i hönshuset igen. I början lät hon fortfarande lite snuvtäppt. Men hör inga ljud nu o snuvan verkar borta. Så jag hoppas på vad det nu var är borta. Men hon skrämde verkligen livet ur oss på nyår! Trodde verkligen inte hon skulle överleva natten, men där ser man, man ska aldrig ge upp ;)

Wildvittra

• -
« Svar #18 skrivet: 17 jan-11 kl 10:43 »
Vad skönt!  :D
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Misonten

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 18 jan-11 kl 19:43 »
Ja det är riktigt skönt. Speciellt när jag är nybörjare :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser