Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fruset avlopp  (läst 22546 gånger)

ersam

• -
SV: Fruset avlopp
« Svar #20 skrivet: 11 jan-11 kl 23:38 »
Häll i varmt vatten med lut (kaustiksoda) - skadar aldrig!  >:D

catwoman

• Västerbotten
« Svar #21 skrivet: 05 feb-11 kl 19:24 »
Vi har flyttat ut i en f d sommarstuga med trekammarbrunn o infiltration. Avloppsledningen går under plogad väg och i mars i fjol frös det första gången i ledningen i samband med att det från -10 blev plusgrader i några dagar. Vi hade hit en spolbil 3 ggr som den sista gången drog in en elkabel för att tina upp om det skulle frysa igen.
Det fungerade under hela snösmältningen ifjol. Nu i februari förra veckan hade vi plusgrader igen och igår bubblade det upp i duschen när vi spolade i toaletten. Vi satt i kontakten till elkabeln och i morse hade det tinat upp. Det kan vara en lösning om man inte vill gräva om hela avloppet, vilket inte är billigt. Så länge det är -grader på vintern och sommartid fungerar avloppet perfekt, bara under vårvintern är det problem.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #22 skrivet: 05 feb-11 kl 19:42 »
Nejnejnej INTE kaustiksoda utan att veta vad felet är!!!! OM man använder kaustiksoda måste man spola med en förfärlig massa KOKHETT vatten (varmvatten ur kranen räcke inte). Vet inte hur det funkar på frusna ledningar men är det slam eller nått annat som orsakar stoppet så blir det som cement. Har aldrig hört att det går att få isproppar att släppa med kaustiksoda (eller nått annt kemiskt preparat).
Rörmokardotter sen snart  35 år
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

ersam

• -
« Svar #23 skrivet: 07 feb-11 kl 11:32 »
Jag spolar rent med soda emellanåt och framförallt tror jag det biter mot fett som riskerar att klegga igen avlopp. Har inte sett nån "cement" i mina avlopp...  :)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #24 skrivet: 07 feb-11 kl 15:37 »
Visst ersam... bra att det funkar för dig. Har dock haft "kontorstjänst" i rätt många år och det är inte sällan som folk ringer och har ordentliga stopp i avloppet för att inte kaustiksodan haft önskad effekt och "rörmokaren" kan skratta hela vägen till banken :-\
Har du kollat hur det ser ut I dina ledningar? dessutom kan det tydligen explodera...
Jag har hört många dåliga trix om ni vill ha fler ;D
Sitter på kontoret hos mina föräldrar just nu, under normala förhållanden blir det inte frysstopp i avloppsledingar. Då är det mer troligt att infiltration, avloppsbrunnarna är fulla, ledningarna har sjunkit eller att det är inväxningar ifrån ikringliggande träd (rötterna kan bli lååånga) Vill man ha en korrekt bedömning av felet så kan man göra en filmning av avloppet (av nån som är etablerad) för att se vad felet beror på. Hoppas det ordnar sig för er.
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 07 feb-11 kl 15:56 »
Jag spolar rent med soda emellanåt och framförallt tror jag det biter mot fett som riskerar att klegga igen avlopp. Har inte sett nån "cement" i mina avlopp...  :)
men dödar du inte bakterie floran i infiltrations bädden?

ersam

• -
« Svar #26 skrivet: 07 feb-11 kl 16:16 »
Tror det ska till en hel del soda innan du stör floran i hela bädden. Det späds ut ganska snabbt.

Jo jag har dessvärre varit inne i en del av mina avloppsrör (bakfall på vissa delar) och det är inte så mysigt de korvarna som kommer ut där när man öppnar en renslucka och det är tryck ovanifrån husets två våningar med vatten som inte rinner undan.

Jag kör iallafall med lite soda emellanåt - det tror jag på...  :)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #27 skrivet: 07 feb-11 kl 16:57 »
Förlåt javill att vi snott din tråd :-[ Varför lägger du ut en massa pengar på filmning och soda ersam om det funkar så bra att rensa? i förebyggande syfte dessutm?

ersam

• -
« Svar #28 skrivet: 07 feb-11 kl 17:28 »
Filma gör jag inte. Däremot så har jag rensat en korv på si sådär 2 meter som är 75 mm i diameter. Inte trevligt och fräscht så jag tänker att det är väl bra att rensa ur systemet ibland...  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser