Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Sysslar ni med aktier?

Aldrig i livet
12 (27.3%)
Skulle gärna göra men har ont om pengar.
7 (15.9%)
Har några aktier men har ingen större koll på dom.
5 (11.4%)
Har nyss börjat.
2 (4.5%)
Har hållt på i flera år.
18 (40.9%)

Antal personer som röstat: 40

Författare Ämne:  Sysslar vi med aktier eller ej?  (läst 3897 gånger)

Rosten

• Närke
Sysslar vi med aktier eller ej?
« skrivet: 07 jan-11 kl 00:03 »
Syssslar ni med aktier eller ej?
« Senast ändrad: 07 jan-11 kl 00:06 av Rosten »

Bo

SV: Sysslar vi med aktier eller ej?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-11 kl 03:39 »
6% av kapitalet på ett konto och resten i aktier. Det är att rekommendera att ha sina tillgodohavanden inflationsskyddade.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 jan-11 kl 08:25 »
Om det hade funnits ett alternativ "Nej, men kan tänka mig att köpa aktier i ett företag som satsar på något speciellt, långsiktigt och hållbart" eller "Nej".

"Aldrig i livet" passar inte mig eftersom det är en värdering i det.

Just nu är det bara mina pensionspengar som placeras av andra på marknaden.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Castor fiber

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 08 jan-11 kl 16:48 »
Inget bortsett från pensionspengarna. Gillar idén med att äga andelar i lokala företag, men att köpa aktier i spekulationssyfte är inte min grej.

Bo

« Svar #4 skrivet: 08 jan-11 kl 17:37 »
Köp i panik då. Med pengarna på bankkonto är det bara en tiondel av värdet kvar efter tjugo år.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jan-11 kl 18:19 »
Det är väl inte ett dugg mera omoraliskt att stoppa in pengarna i aktier än på banken. Snarare tvärtom, aktiesparare delar på vinster och förluster, medan banksparare bara delar på vinster - skattebetalarna står för eventuella förluster.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 08 jan-11 kl 18:31 »
Det är väl inte ett dugg mera omoraliskt att stoppa in pengarna i aktier än på banken. Snarare tvärtom, aktiesparare delar på vinster och förluster, medan banksparare bara delar på vinster - skattebetalarna står för eventuella förluster.

Jag kan också tycka så, att det ur moralisk synpunkt är sak samma om man satsar i banker eller företag. Men det är skillnad på företag och företag. Företag som satsar långsiktigt är bättre än de som har till syfte att tjäna snabba pengar. Det behövs företag som exempelvis satsar på miljömässigt bra verksamhet och de behöver kapital. Satsa på dem!
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jan-11 kl 18:38 »
Jag kan också tycka så, att det ur moralisk synpunkt är sak samma om man satsar i banker eller företag. Men det är skillnad på företag och företag. Företag som satsar långsiktigt är bättre än de som har till syfte att tjäna snabba pengar. Det behövs företag som exempelvis satsar på miljömässigt bra verksamhet och de behöver kapital. Satsa på dem!

Det är ju för övrigt också något att beakta. Med aktier kan man styra vad ens besparingar används till. Den möjligheten är i stort sett obefintlig om man sätter in dem på banken.

Själv är jag återfallsaktiesparare. Bästa investeringen förra året var kullager. Sämsta var IT.

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 08 jan-11 kl 18:49 »
Ja. Tyvärr. Viss glädje när det går upp. Desto värre när det går ner. Huvva!

Bo

« Svar #9 skrivet: 08 jan-11 kl 19:00 »
Jag gick back 3000 om dagen i snitt tre år i sträck och upp igen sen. Ner igen efter finanskrisen och nu känner jag mig rik igen.
Det krävs en annan inställning till pengar om man skall ha sitt kapital i aktier än den gängse.

Man måste arbeta för att det är roligt och inte för pengarna.

Castor fiber

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 08 jan-11 kl 22:55 »
Köp i panik då. Med pengarna på bankkonto är det bara en tiondel av värdet kvar efter tjugo år.

Pengarna behöver ju inte sitta på banken bara för man inte köper aktier? Igår gjorde jag exempelvis en kortsiktig investering i bryggeribranschen  ;D

Nä, men man kan ju köpa mark, silver eller kottar också

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 jan-11 kl 16:55 »
för 10 år sedan höll jag på med aktier men tröttnade efter ett tag när jag insåg att jag var den siste som fick ta del av kursdrivande informationer och har man då flera aktier i olika brancher blev det ännu mer att läsa in sig på. Därmed blev det för mycket gissning över aktieplaceringarna. Numer håller jag mig till indexaktiefonder och lands/regionfonder. Det är helt enkelt enklare och mer lätttillgängligt med makroinformation än med branch eller företagsinformation. .
« Senast ändrad: 11 jan-11 kl 19:06 av stubben »
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

knodden.

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 jan-11 kl 11:55 »
vad tror ni om detta då?

[/url]http://www.realfonder.se/

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 11 jan-11 kl 19:15 »
vad tror ni om detta då?

Här är det snabba klipp som gäller. Äga en skogsfastighet på 1200 ha på mindre ett år!!! Det är inte långsiktigt och skogsägarseriöst, man spekulerar. Priset på skogsmark i Estland och lettland är 1/5 till 1/7 av de svenska så det finns säkert en rejäl uppsida. Är du ute efter snabba cach så varför inte.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Avlaerik

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 feb-11 kl 15:48 »
jag har 90% av mitt kapital i aktier. Jag började 2009 med 120000kr och idag har jag 665000kr.

trädman

« Svar #15 skrivet: 01 mar-11 kl 00:14 »
vad tror ni om detta då?

Kolla villkoren NOGA. Om jag förstår rätt är det inte en "fond" i vanlig mening utan "erbjudandet" går ut på att investerarna får köpa dyra röstsvaga aktier. Kolla på vilken nivå grundarna gick in. De lär dessutom tjäna pengar på att "förvalta" skogen.

Personligen tycker jag deras målsättning och tidsperspektiv är oseriösa när man kallar sig realfond. Att de sålt 1200 ha med vinst är nog snarast ett sätt att försöka få lite uppmärksamhet för sin verksamhet. Den sågades rejält i DI när de lanserade sig. Jag skulle hålla mig borta från detta upplägg, även om jag tror att det kan vara en utmärkt investering att köpa skog i exempelvis Lettland, om man verkligen är långsiktig och vill bygga upp fastighetens värde.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 20 apr-11 kl 18:38 »
Då är man igång igen.
Fick loss endel pengar så nu bor man på Avanza igen.

Förra gången gick det år helsike med allt. Då jag hade dom på ett bolag som gick i konkurs. http://www.privataaffarer.se/nyheter/tt/2010/02/24/flyme/
Denna gång så håller jag mig till ordentliga bolag utan snabba vinster. ;)

Claes

« Svar #17 skrivet: 20 apr-11 kl 19:56 »
Då är man igång igen.
Fick loss endel pengar så nu bor man på Avanza igen.

Förra gången gick det år helsike med allt. Då jag hade dom på ett bolag som gick i konkurs. http://www.privataaffarer.se/nyheter/tt/2010/02/24/flyme/
Denna gång så håller jag mig till ordentliga bolag utan snabba vinster. ;)

Låt mig plöja jorden, genom att ge dig ett bra tips. Så kan du så i den jorden och skörda fint framöver:)

Gör som jag, och en viss herre vid namn Lundberg. Satsa på Skanska B.
Du har då 2 utdelningstillfällen att vänta inom loppet av 1 år. På runt totalt 12:- aktie.
Inte så dåligt med en kurs på 126:-

Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser