Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering av kallt golv  (läst 61757 gånger)

Tant Jansson

• Östergötland
SV: Isolering av kallt golv
« Svar #40 skrivet: 13 jan-11 kl 15:41 »
Nu har jag inte läst mer än TS, så det kanske blir dubbelt.

Men som jag har fattat det så byggde man varma golv förr i världen. Med sågspån emellan. Denna sågspån sjunker ihop med tiden och lämnar en luftspalt överst. En luftspalt som gör att golvet blir kallt. Tydligen (jag har inte kollat  :)) ska plankorna längs väggarna vara lätta att plocka bort - någon ska ha tänkt efter  ;) - och sedan ska det gå att slå bort underifrån planka för planka. Just för att kunna fylla på mer sågspån.

Tant inte fru, om jag får be. :D

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #41 skrivet: 13 jan-11 kl 16:19 »
Nu är ju inte 15 cm sågspån mycket att hurra för - isoleringsmässigt så isolerar det ungefär som en 70 mm isolerskiva när spånet var nytt.

Vad gäller dig med torv i trossbotten - töm golven helt och lägg dit ny isolering hela vägen med "byggplast" på den varma sidan.

Din krypgrund är konstruerad som en modern sådan med plast på marken för att hindra markfukten att komma upp m.m. så det borde inte behöva bli några problem och om det mot förmodan blir det så är det bara att sätta in en styrd ventilation till grunden som ventilerar vid vackert väder när det gör nytta.

Skälet till att ta bort torven är för att den isolerar pissdåligt på ren svenska så bort med skräpet, dessutom håller den kvar fukten (vid trädgårdsodling så tillsätter man ofta torv för att jorden ska bli fukthållande  :-X) vilket kan leda till onödiga påfrestningar på träkonstruktionen.

Byggplasten gör att du slipper att få ner fuktig inomhusluft i trossbotten samtidigt som du slipper kalldrag och annat elände nere från grunden upp i själva bostaden. Så länge som du bara har ångtät plast på ena sidan så kan fukten ventileras bort -  det räcker med att ena sidan av konstruktionen släpper igenom vattenånga så du kan med fördel använda cellplast som "blindbotten", det finns nämligen cellplast som har ungefär lika ångmotstånd som trä så om du sätter en 50 mm sån skiva längst ner så är det helt riskfritt.

Klart att du ska se till att unna dig varma golv inomhus och kanske kan ha råd såväl pengamässigt som samvetsmässigt mot miljön att ha 20 grader inomhus istället för 10.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #42 skrivet: 13 jan-11 kl 16:41 »
Vad gäller med hus "på backen" i mitt tidigare inlägg så var det ju frågan om timmerhus som byggs på en grund av jordblandad sten - huggen sten var svårt och dyrt att få tag på så många gammla hus har därför bara huggen sten längst ut medans grunden längre in är fylld med en blandning av sten, torv, jord och sand beroende på vad som fanns att tillgå i närheten (brist på lastbilar gjorde att man hämtade material i direkt anknytning till bygget).

Att då lägga stockar direkt uppepå detta utan åtminstone syllpapp emellan är tämligen osmart - så därför finns det inte så många hus från 1700-talet som inte har renoverats genom att man har bytt nedersta stockvarvet - vilket är väldigt vanligt även vid nutida renoveringar av äldre timmrade hus.

Ett timmerhus klarar sig inte från år 1700 fram till 2011 utan att man emellanåt har renoverat huset... ofta monterades gammla timmerhus dessutom ner och flyttades varvid skadat timmer byttes ut.

De enda hus som klarar sig 100-tals år utan renoveringar är möjligtvis betongbunkrar !

Tex huset jag bor i är försett med krypgrund först i samband med den omfattande renovering som genomfördes 1948 varvid huset fick nytt golvbjälklag och trossbotten fylldes med sågspån, innan det var det "mullbänk" vilket är så knäppt att det öht är märkligt att folk kunde komma på nått dylikt.

Vi ska heller inte glömma att det endast är de absolut bästa husen från 1600, 1700 eller 1800 som finns bevarade idag - många revs under tex "egna hem rörelsen" under Per-Albin´s tid eller under urbaniseringen under 1950-60 talet och det finns ingen riktig statistik över alla som bodde i jordkulor, rökstugor och kojor vilka i det närmaste försvann spårlöst när folk började bygga "riktiga" hus under slutet av 1800-talet och framåt.

Med detta sagt så vill jag passa på att poängtera att jag inte är särskilt förtjust i 1980-talets tidiga prefabhus, men fuskbyggen och användande av mindre lyckad byggteknik har förekommit i alla tider så det är naivt att påstå att gammla hus är väbyggda bara för att dom råkar ha några år på nacken.

ersam

• -
« Svar #43 skrivet: 13 jan-11 kl 19:25 »
Har man plastmattor, klickgolv med foam eller det räcker med lackade golv så har man redan i princip en "plastspärr" uppåt. Så jag kan i sådana fall hålla med om att man kan lägga plast mot den varma sidan utan större problem - troligen.

Men är det öppet så skulle jag undvika plast och mineralull och istället lägga vindpapp (ångbroms) och fylla med ekofiber eller liknande. Då kan eventuell fukt leta sig ut utan att riskera att stanna vid plasten.

Låna en temp/fuktmätare och mät i slutet av sommaren i grunden. Nu är luften som torrast så det är troligen långt till riskvärden.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #44 skrivet: 15 jan-11 kl 13:23 »
Det är ju inte helt utan risker med att använda hygroskopiska material, visserligen tillåter dom fukten att vandra men deras hygroskopiska egenskaper gör att dom även håller kvar en del fukt.

Är då luftfuktigheten under långa perioder hög i utrymmet som detta material är i så kommer det att hålla kvar en del fukt, till skillnad från ett material som låter vatten i gasform passera utan att släppa igenom vatten i vätskeform där allt vatten som förångas släpps ut (vid 0,3 grader har vatten sin trippelpunkt där det kan förekomma i gas, fast och flytande form samtidigt) där det räcker att tempen lite då och då kommer över 0 grader för att det ska torka ur.

Det behöver mao inte vara så självklart bra att låta fukt vandra fritt igenom en väggkonstruktion och vid helt diffusionsöppna lösningar så tappar man en hel del energi när inomhusfukt vandrar utåt och lyfter med sig värme som överförs till uteluften.

Dessutom är ju ekofiber ett väldigt nymodigt material i jämförelse med mineralull som har funnits på marknaden i ca 80 år eller cellplast som har funnits i ca 50 år  ;)

Pesonligen hoppas jag på att priset på aerogel ska sjunka drastiskt så att man har råd att använda moderna isoleringsmaterial med porstorlek på 20 nanometer vilket är ca 10 ggr större än en DNA molekyl  8)

lausch

• Värmland
« Svar #45 skrivet: 19 jan-11 kl 01:01 »
västkustskivor är lätta att använda i krypgrunden. på äldre hus för fanns det ventiler som gick att stänga, och den stängdes på sommaren så att den varma luften inte kunde komma in med fukt.
man ska inte ha för tät isolering i krypgrunden för då kommer det inte ner någon torr värme från huset.

Weddell

• Övriga världen
« Svar #46 skrivet: 24 jan-11 kl 13:01 »
Har köpt riktigt gammalt hus / gård och var där i jul. Svinkalla golv! När temperaturen var runt -15 och vi eldade på rätt friskt i kaminen formligen sprutade iskall luft upp genom ett antal golvspringor. Måste täta med nått i bjälklaget, slipa golv och kanske nåta i springorna. Har inte bestämt hur jag ska behandla golven sen.

Det går att komma åt underifrån även om det är trångt (måste typ krypa / åla) så luftspalt finns under hela huset.

Det var tydligen rätt poppis för 10-20 år sen att låta spruta in PU-skum i gamla bjälklag. Förmodar att det inte var helt lyckat eftersom det inte är lika vanligt nu. Nån som har erfarenhet?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #47 skrivet: 24 jan-11 kl 16:37 »
Utomlands är PU-skum extremt vanligt, i vissa länder vanligare än mineralull  - och i industribyggnader, båtar, kylskåp, ack-tankar etc är det "det" vanligaste så det borde finnas gott om erfarenhet av detta material.

Det finns några firmor nedanför dalälven, men här uppe är det dåligt med mobila enheter för injektering.

Annars så isolerar ju PU med sitt u-värde på 0,024 (mineralull ligger på mellan 0,033-0,045) bättre än nästan allt annat som finns på marknaden... förutom aerogelisoleringar då förstås som hamnar på 0.014-0.018 men dessa kostar både skjortan och långkalsongerna så det är ju dessvärre inte realistiskt att använda för en vanlig dödlig  :'(

Varför PU-används så lite i Sverige vet jag ärligt talat inte, men hör gärna med någon av firmorna som jobbar med PU och om du kan få tag i nån utländsk byggare som har mera erfarenhet av materialet än vad svenska hantverkare har - jag tvivlar på att våra superkonservativa svenska snickare kommer att ge någon objektiv bild.

Det skum som var ett misslyckande i mångt och mycket var ju karbamidskummet som torkade sönder, men det finns ju forskning på att inte ens detta var "farligt" för trähusen - däremot kan det ju uppstå drag och försämrad isolerförmåga till följd av detta men å andra sidan så gammal mineralull som är fuktig och full med råttbon är ju inte heller den 100% så man bör nog i vilket fall byta ut isoleringen i samband med renovering många gånger.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #48 skrivet: 24 jan-11 kl 23:31 »
PU-skum är bra, kanske dock inte helt okontroversiellt i gamla hus.

Varför man inte använde Polyuretanskum likan mycket i Sverige som vissa andra länder är innehållet av isocyanter.
MDI, vilket är "härdaren" i PU-skum anses ge astaliknande besvär, allergi och förkylnings-liknade symtom.
På grund av praktiska omständigheter kommer en mindre (eller större) del oreagerade isocyanater alltid att finnas kvar i polyuretanet.
Detta reagerar långsamt med luftens fuktighet och omblildas till fasta ämnen, lite osäkert dock hur lång tid det tar.
Förbräningen av polyuretan avses även kunna skapa cyanväten.

I Sverige....
Utomlands anses dock polyuretaner som relativt ofarliga, används till lite allt möjligt, även isolering av trähus mm samt avger inga som helst farliga ämnen vid förbränning, konstigt nog.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

lausch

• Värmland
« Svar #49 skrivet: 25 jan-11 kl 00:20 »
om jag fick göra om min isolering i krypgrunden så skulle jag ha minneralull i mellan bjälklaget och låsafast det med västkustskivor (50mm tjocka) ,då slipper man kall luft som går med bjäklaget upp till golvet.

pyromanen

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 25 jan-11 kl 21:01 »
Förr tryckte man helt enkelt in det som man hittade när man byggde utan tanke på u-värden  :-X

ha ha, ja vi hittade två pilsnerflaskor från 1901 i våran trossbotten vid ombyggnation :-)  Då börjar man nästan få "guldfeber" och fantasier om allt man kanske kan hitta i torven om man letar ordentligt... en gammal gömd guldskatt inte minst

Luvan

• Närke
« Svar #51 skrivet: 25 jan-11 kl 21:20 »
Beträffande ventiler i grunden, så finns det väl två skolor - den ena säger att man ska stänga på sommaren för annars så går det in fukt under huset, den andra (som jag tror mer på) säger öppet på sommaren och stängt på vintern (enklast genom att skotta upp rejält med snö runt hela huset). Med öppna ventiler i grunden vintertid så har ju kalluften fritt tillträde.
Kalla golv är ett elände tycke jag, oavsett om det är kulturhistoriskt korrekt eller inte! Trasmattor och raggsockor/tofflor är hemtrevligt, men inte värmer de tillräckligt.
I vardagsrummet i mitt torp kan man elda så man har +25 under taket, men +10 på golvet.
Nu är jag är rätt övertygad om att blindbotten rasat bitvis, så det saknas isolering. Jag rev bort golvlisterna så jag kunde peta ner isolering i springorna mellan golv/vägg och täta med byggtejp, men det räckte inte. Så det behövs antagligen både ny blindbotten, isolering som verkligen fyller hela utrymmet upp till ett nytt innergolv och givetvis ett vindtätt skikt (vindpapp, kanske).
Sen behövs ett miljögodkänt avlopp också, så jag måste nog leja hantverkare till det först... >:(

anders50

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 26 jan-11 kl 00:09 »
Beträffande ventiler i grunden, så finns det väl två skolor - den ena säger att man ska stänga på sommaren för annars så går det in fukt under huset, den andra (som jag tror mer på) säger öppet på sommaren och stängt på vintern (enklast genom att skotta upp rejält med snö runt hela huset). Med öppna ventiler i grunden vintertid så har ju kalluften fritt tillträde.
Kalla golv är ett elände tycke jag, oavsett om det är kulturhistoriskt korrekt eller inte! Trasmattor och raggsockor/tofflor är hemtrevligt, men inte värmer de tillräckligt.
I vardagsrummet i mitt torp kan man elda så man har +25 under taket, men +10 på golvet.
Nu är jag är rätt övertygad om att blindbotten rasat bitvis, så det saknas isolering. Jag rev bort golvlisterna så jag kunde peta ner isolering i springorna mellan golv/vägg och täta med byggtejp, men det räckte inte. Så det behövs antagligen både ny blindbotten, isolering som verkligen fyller hela utrymmet upp till ett nytt innergolv och givetvis ett vindtätt skikt (vindpapp, kanske).
Sen behövs ett miljögodkänt avlopp också, så jag måste nog leja hantverkare till det först... >:(

Håller mig till den skolan som har öppet på sommaren och stängt på vintern.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #53 skrivet: 28 jan-11 kl 15:32 »
"Det i stort sett allenarådande materialet i moderna lager är polyuretanskum som lagret helt kläs med invändigt såväl på väggar som i tak.
Detta ger en helt tät och skarvfri yta som dessutom är lätt att rengöra. Det har också en lång livslängd. Tillverkarna garanterar 30 år men tippar att det även håller i 50 år. Det finns också materialåtervinning av uttjänt polyuretan (som ju är en sorts plast).
Tidigare fanns den miljömässiga invändningen mot polyuretanisolering att den applicerades med freongas, men sedan miljölagstiftningen
förbjöd detta (1995) används koldioxid eller vatten som drivmedel.
Polyuretanskum är också alldeles utmärkt som isolering av redan befintliga byggnader. Det kräver inget förarbete utan fäster på alla sorters material –
alltså även t.ex. takplåt – och tränger in i alla springor.
Även en lada med enkel brädvägg är därför alldeles tillräcklig som stomme för ett sådant lager.
Även lite tjockare väggar, t.ex. liggtimmer, ventilerar fullt tillräckligt utåt."

Klippt från Jordbruksverkets råd angående odling av KRAV-grönsaker... så nog tusan skulle det funka utmärkt i en dragig trossbotten  ;D
Och som sagt var så är det helt ok för lagring av ekogrönsaker så man lär ju knappast dö på kuppen  ;)

Luvan

• Närke
« Svar #54 skrivet: 29 jan-11 kl 10:38 »
"Det i stort sett allenarådande materialet i moderna lager är polyuretanskum som lagret helt kläs med invändigt såväl på väggar som i tak.
Detta ger en helt tät och skarvfri yta som dessutom är lätt att rengöra. Det har också en lång livslängd.
alltså även t.ex. takplåt – och tränger in i alla springor.

Klippt från Jordbruksverkets råd angående odling av KRAV-grönsaker... så nog tusan skulle det funka utmärkt i en dragig trossbotten  ;D
Och som sagt var så är det helt ok för lagring av ekogrönsaker så man lär ju knappast dö på kuppen  ;)

Polyuretanskum låter ju som ett snabbt bot mot otäta trossbottnar. Men vet någon någonting om hur det står emot möss/råttor? Det kan snabbt bli lika dragit igen, om mössen gnager upp ett tunnelbanesystem inuti...

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #55 skrivet: 29 jan-11 kl 22:32 »
Jag kanske ska avslöja att jag driver en kemi firma...
Ge den i polyuretanskummet.
Om du ska spruta in något, välj ekofiber!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #56 skrivet: 30 jan-11 kl 09:14 »
Mina föräldrar lät spruta polyuretanskym i golvet på sitt gamla hus. Det var många år sedan, kanske är skummet mycket mer effektivt nu, men för deras del verkade det inte ha någon effekt, och är dessutom inte så lätt att hantera om man ska bygga om eller ändra något. Jag skulle också satsa på ekofiber istället.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #57 skrivet: 30 jan-11 kl 12:08 »
"Tunnelbanesystem" är gnagarna duktiga på att fixa i alla former av isolering... har rivit i mycket stenull som har haft rena autobahnstråk därinne.

Fördelen med PU är att den inte håller fukt, har näst högst u-värde på marknaden (1,5-2 ggr bättre än mineralull och är endast överträffat av aerogel) kommer in ordentligt i alla springor med total utfyllnad och fäster vid underlaget istället för att ligga lös, inte möglar samt att risken för egenkonvektion som är ett problem med lösullisoleringar är eleminerat hos PU.

Men var och blir ju salig på sin tro, själv anser jag att vare sig mineralull eller ekofiber är några förstahandsval utan dessa bör ju bara användas vid mycket goda betingelser - vid mera krävande miljö skulle jag använda PU, cellplast, cellglas eller aerogel och av dessa är det ju eg. bara cellplast och PU som är överkomliga kostnadsmässigt.

sub rosa

« Svar #58 skrivet: 31 jan-11 kl 17:57 »
Har du rejält med kryputrymme i torpargrunden så behöver du väl inte vara rädd för fuktangrepp, och du har väl ventilationshål i grunden?

Att tro att man kan ventilera bort fukten med krypgrundsventiler när trossbotten är välisolerad är en vanlig missuppfattning! Varm och därmed fuktmättad sensommarluft som strömmar in genom ventilerna möter en betydligt svalare luft i krypgrunden. Avkylningen får luften att kondensera. Fukten fälls ut på konstruktionen då kall luft inte kan hålla lika mycket fukt som varm luft. Då tillför man en stor mängd fukt i krypgrunden under en årstid då halter av bakterier och sporer i luften är som högst. Problemen uppstår oftast i samband med för tät eller välisolerad trossbotten. Inga moderna hus bör byggas med torpargrund/krypgrund av just den orsaken. Ett otätt hus eller ett med oisolerad trossbotten har där emot inte dessa problemen. Värmeläckaget ner i krypgrunden och möjligheten för fukten att passera genom trossbotten får dessa, ofta gamla, hus att förbli problemfria.

Ett svar på problemet som anförande har är att fylla krypgrunden med ett isolerande och kapilärbrytande material. Hasopor till exempel. En tankbil kan blåsa in haspor i krypgrunden ända upp till trossbotten. Viktigt är att inga luftfickor uppstår. Tekniken är jämställbar med fylld grusgrund! (vanlig teknik i Skåne). Hasopor har också en isolerand verkan.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

lj

• Övriga världen
« Svar #59 skrivet: 31 jan-11 kl 18:40 »
Visst håller det sig torrt i en grund om om det är sisådär 70- 100 cm.

Bor i ett hus från -30 talet med stengrund  med endast lite sand som ligger på lera.

Om inte katterna pissat där doftar det liljekonvalj................  (luckan är vanligtvis stängd)

Huset står i det regniga västkusten och får allt regnvatten från lagårdstaken som spolar ut på gården och
troligen infiltreras/rinner vidare under huset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser