Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Medicin delegation  (läst 4440 gånger)

Zebbe

• Västergötland
Medicin delegation
« skrivet: 09 jan-11 kl 12:22 »
Är det någon som vet vad kursen för medicindelegation heter och var man kan gå den? Jag vill själv kunna ge mina tackor kalk och antibiotika om det blir nödvändigt.
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

vallhunden

• Västergötland
SV: Medicin delegation
« Svar #1 skrivet: 09 jan-11 kl 12:42 »
Ring Fårhälsovården, det är dom som anordnar dom!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Zebbe

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-11 kl 12:53 »
Tack - vallhunder. Vi är medlemmar men jag visste inte att dom anordnade kurser!
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 09 jan-11 kl 22:51 »
D9 heter utbildningen nuförtiden.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 10 jan-11 kl 04:38 »
Är det någon som vet vad kursen för medicindelegation heter och var man kan gå den? Jag vill själv kunna ge mina tackor kalk och antibiotika om det blir nödvändigt.

Kostar mycket per år då du ska sen ha veterinär hemma hos dig var åttonde vecka året om på kontroll, (om man har får). Det blir 6 besök per år.
Dessutom får man inte ge läkemedel som ska sprutas i blodet (iv) det får endast utföras av veterinär. Så då blir det ingen kalk.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 10 jan-11 kl 10:47 »
Man kan dock välja att bara ha delegationen aktiv en begränsad del av året, tex före-under-efter lamning så att man kan begränsa veterinärbesöken till 2-3 stycken.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 10 jan-11 kl 11:22 »
Har man inte sjukliga djur! så blir det ju dyrt att ha villkorad läkemedelsanvändning.

Veterinärbesöken för bara kontroll av Journal etc blir ju dyrt,
tre besök till mig skulle kosta 3000kr minst (har 3 mil till närmsta veterinär).

Och jag har inte haft ett sjukt får på 5 år, så jag skulle kastat 15 000kr i sjön.  :-\

« Senast ändrad: 12 jan-11 kl 00:12 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sarbe453

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 10 jan-11 kl 21:26 »
Men hur är reglerna egentligen? Jag har fått antibiotika utskrivet av min veterinär och gett det själv. Jag är iof sjuksköterska men min sjuksköterskelegitimation kanske täcker även medicinadministrering till djur? Har faktiskt inte funderat på om detta inte är enligt reglerna... Jag noterade mitt namn i stalljournalen...
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Zebbe

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-11 kl 20:55 »
Tack - för svaren jag såg att Fårhälsovården ger D9 kursen men det var nytt för mig med vet besöken. Min tanke var just att kunna efter ordination ge kalk (under huden - det är väl inte i blodet man ger kalk?). Behövs det delegaion för det? Jag kanske överjobbar saker och ting. Hm en veterinärkontakt och ett apotek kanske räcker.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #9 skrivet: 11 jan-11 kl 22:11 »
Inte överjobbar du! På den D9 kurs jag var så var där många som hade små besättningar, men ändå ville kunna ge ex antibiotika vid juverinflammation direkt när det upptäcks - kallbrand kan uppstå på bara några timmar och det vill till att hinna få ut veterinär i tid.

Så jag såg utbildningen som en värdefull kunskap och när jag nu aktiverar delegeringen under lamningsperioden så gör jag det för att det känns bra för mig att kunna hjälpa snabbt. Det kostar pengar, men JAG tycker att det är värt det medan jag har full förståelse för att många inte tycker så.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 12 jan-11 kl 00:19 »
Min tanke var just att kunna efter ordination ge kalk (under huden - det är väl inte i blodet man ger kalk?). Behövs det delegaion för det?

Det behövs en veterinärexamen..

Kalkinjektion ges i blodet+under huden
till kalvförlamningsko/Hypokalcemi tacka.
Och spruta i blodet (iv) får bara veterinärer göra.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 13 jan-11 kl 12:57 »
Jag tänker gå kursen nu i slutet av månaden. För nöt i och för sig, och sedan komplettera med får. Har inte bestämt mig om jag tänker aktivera delegeringen eller inte, men kursen har bra rykte och verkar vara värd att gå i vilket fall som.

Maddie

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 13 jan-11 kl 14:29 »
Man kan dock välja att bara ha delegationen aktiv en begränsad del av året, tex före-under-efter lamning så att man kan begränsa veterinärbesöken till 2-3 stycken.
Hur funkar det ? Ringer man typ veckan före lamning och talar om att man ska börja snart, så kommer veterinären ut, fast man inte har några sjuka djur eller ? är det papper som ska fyllas i ?

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #13 skrivet: 13 jan-11 kl 18:06 »
Man planerar in ett veterinärbesök ungefär en månad innan lamning där man går igenom vilka sjukdomar som är lämpliga att ingå i delegationen för just din besättning och för vilken period delegationen ska gälla. Därefter sänder veterinären en av honom ifylld blankett till Länsstyrelsen för aktivering.

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser