Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antibiotika s***..  (läst 2590 gånger)

The Game

• Gäst
Antibiotika s***..
« skrivet: 09 jan-11 kl 18:24 »
Lizz fick en rejäl förkylning nu i oktober..Jag drog hit dr som skrev ut antibiotika.Tog även prover på det mesta för att vara på den säkra sidan att hon inte hade något annat..
Nu såg jag idag att hon började å snuva igen..
Blir det kroniskt ?? eller har jag fått fel antibiotika..??
Jag är så jäkla orolig..
Satans skitelände..
/fanihelvetet

The Game

• Gäst
SV: Antibiotika s***..
« Svar #1 skrivet: 09 jan-11 kl 18:59 »
Trodde först att hon hade öroninflemation men då borde antibiotikan verkat mot det med..
Hon kliar sig en del i örat har ja märkt..
Har inte upptäckt kryp så jag vette fan..
Får ringa doktorn imorron..
/fanihelvetet

fishyerik

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-11 kl 19:00 »
Avdelning för höns, och du tog ut en doktor?

Nåväl, människa eller fågel, antibiotika kan bara verka i samband med att det tas, kvarstår anledning till dåligt imunförsvar och eller smittkälla/or kommer individen att bli smittad och sjuk igen. Smiitta är ju en fråga om dos och imunförsvar, med bra imunförsvar behövs det större mängd patogener för att individen ska bli smittad. Hygien kan påverka både mängden patogener och imunförsvaret. Kost och stress påverkar imunförsvaret. Om individen blev frisk efter antibiotiken mot förkylningen i oktober har ju antibiotikan gjort sitt jobb, antibiotiken kan inte skyllas på det nya problemet, orsaken står att finna på annat/andra håll.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

The Game

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jan-11 kl 19:06 »
Hmm...
Jag har ju flyttat henne och gammelhönorna till ett rum me min gammeltupp..Men jag gör ju rent varje dag så hon inte går i bajs och sådant..
Hon fyller 3 nu i vår men det är väl ingen ålder för en höna??
Undra va det kan vara för stress då??
tack för svar endå
/fanihelvetet

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 09 jan-11 kl 19:25 »
Precis som hos människor är många förkylningar orsakade av virus och inte bakterier. Antibiotika hjälper inte mot virus. Alltså inte medicinera med antibiotika så fort en höna blir lite förkyld! Det gör större skada än nytta. Virusinfektioner läker ofta ut själva men ibland får man bakteriella följdsjukdomar och då kan antibiotika hjälpa. Därför kan det vara en lösning om höna har varit förkyld en längre tid men då bör man kolla med vet först.

Har du en höna som återkommande blir sjuk när dina andra djur är friska så är det nog så att hon antingen har ett dåligt immunförsvar eller bär på någon virus som ligger latent och blossar upp med jämna mellanrum.

Stress kan vara en utlösande faktor och flytt kan orsaka stress.

Personligen tar jag bort hönor som blir återkommande sjuka ur min flock. Djur med dåligt immunförsvar ökar bara riskerna att smitta ner de andra som är friska.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Game

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jan-11 kl 20:02 »
Jag har gjort min kvällsinspektion nu..
Det är fuktigt på väggarna..såklart ska det jävlas med mig.Imorgon åker jag och köper en luftavfuktare pronto..
Sen såg jag något jag inte sett på länge..Jag hoppas att jag sett fel ska göra en noggranare granskning imorron..
Men om det stämmer så är dom satans krypen tillbaka..
Några har kliat sig lite väl mycket i örorna har jag märkt..Jag tror jag håller på å bli tokig..
Azzo: Jag ska ringa å skälla på doktorn som skrev ut antibiotikan mot förkylningen ,sådant borde väl dom veta.??

/kvalsterstein
för i helvete..=((

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #6 skrivet: 09 jan-11 kl 20:13 »
Jag har gjort min kvällsinspektion nu..
Det är fuktigt på väggarna..såklart ska det jävlas med mig.Imorgon åker jag och köper en luftavfuktare pronto..
Sen såg jag något jag inte sett på länge..Jag hoppas att jag sett fel ska göra en noggranare granskning imorron..
Men om det stämmer så är dom satans krypen tillbaka..
Några har kliat sig lite väl mycket i örorna har jag märkt..Jag tror jag håller på å bli tokig..
Azzo: Jag ska ringa å skälla på doktorn som skrev ut antibiotikan mot förkylningen ,sådant borde väl dom veta.??

/kvalsterstein
för i helvete..=((
ett bra sätt att bli av med krypen är att låta dem dö genom att frysa dem. Mina hönor har samma temperatur som ute och tar ingen skada +att alla kryp dör. du har ju så varmt till dina... rena paradiset för krypen nu på vintern....
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

The Game

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jan-11 kl 20:27 »
Jag har ett problem..Dom där satans krypen får mig att se rött..
Jag kan springa sthlms maraton på ren ilska tack vare dom ..
Mina hönors hälsa är viktigare än något annat för mig..
När jag är klar med mitt andra hönshus så jag kan byta och låta Eggeby stå och vädra i kylan samtidigt som jag njuter av att se dom krypen som är kvar sätta sin sista potatis..
*morr*
mvh
kvalsterstein

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 09 jan-11 kl 20:34 »
Se bara till så att hönsen du flyttar inte har något på sig. För om de t.ex. har ägg kvar i fjäderdräkten kan ju det kläckas och börja sprida sig igen... Så flyttar du tillbaka de till eggeby så har du in det på en gång igen. :X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

The Game

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 jan-11 kl 20:37 »
Jag har inte hittat något kryp på dom..Och jag vet hur jag ska hantera dom satans krypen..Fattar dom fortforande inte att dom är i fel hönshus..
Sen har jag mitt älskade Red Mite..
Men jag ska kolla/dubbelkolla/trippelkolla..
Försökte flörta me pappa om att få ett sådant där litet timmerhus men den gubben gick inte..
Satans skit..

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser