Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för bra & saftigt bröd!!  (läst 3976 gånger)

ripper

• Västergötland
Tips för bra & saftigt bröd!!
« skrivet: 09 jan-11 kl 19:42 »
De e enkelt om man har ett bra recept, men det kan det ju skita sig ändå, Oftast gör man fel ang värme & tid i ugn. Kör alltid bara 175 gr(varmluft) runt 40 min eller brödinnertemp 90 gr, Då har man full koll. Kan ta ut brödet lite tidigare för temperaturen tiger ju några grader efteråt. stoppa i påse när det e ljummet, låt stå m öppen öppning tills det svalnat, Stäng påse & frys..Då håller det fukten...... Jag bakar dagligen matbröd till hemhusåll och verksamhet..
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

lars andersson

• Värmland
SV: Tips för bra & saftigt bröd!!
« Svar #1 skrivet: 04 apr-12 kl 00:49 »
hej! Innertemperaturen på bröd måste upp i 96-98gr,för att få hållbarhet .Bäst är att sätta in i varm ugn,250gr och sedan sänka till 200gr,då bildas en skorpa som skyddar brödet från uttorkning.
diversearbetare,småbrukare,vedugnsbagare

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 apr-12 kl 09:24 »
Det enklaste är att använda surdeg.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 apr-12 kl 13:06 »
Mjölk i degvätskan.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 05 apr-12 kl 13:47 »
Jag är ingen bagare bara en glad amatör  :) Men jag har fuskat mig fram till ett bröd som jag tycker är gott och saftigt. Använder min surdeg och har lite mindre mjöl i än vad som står i reccepten, degen ska vara mera kladdig när jag bakar. Sen tillsätter jag gärna rivenpotatis, purjolök eller som nu, det bröd som står i ugnen innehåller klyftade små körsbärstomater bla.

Förjäsning 40-50 min, sen arbetas degen rejält för hand minst 10 min. Sen efterjäsning minst 30 min. In i HET ugn ca 250 grader och jag slänger även in ett halvt glas hett vatten i ugnen innan jag stänger luckan. Det brukar få fart på jäsningen. Efter 15-20 min sänker jag värmen till 150 grader. Det är lite olika på hur länge brödet går i ugnen men jag tar ut det och knackar på undersidan när jag tycker det ser klart ut, det ska låta ihålligt och inte dovt. Låter det dovt in med det 10 min till.

Jag låter brödet svallna på galler med bakduk över. Då får jag en lagom skyddande skorpa runt om. Innuti så blir brödet saftigt och gott med stora härliga luftbubblor.

Jag kör mitt standard reccept men variera innehållet beroendes på vad jag har hemma.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Della

• Närke
« Svar #5 skrivet: 06 apr-12 kl 18:51 »
Skållning och lång jästid ger saftigt bröd och varmugn först sen en sänkning temperaturen efter 15 min är bra, täck brödet med bakplåtspapper om det blir för bränt!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 03 jul-12 kl 23:51 »
Det är sant, skållar man mjölet blir ju brödet extra saftigt. Varför hör man inte talas om det nuförtiden? Gjorde det ofta förr, och inte bara rågmjölet. Det blir godare också, eftersom det bildas litet aromämnen (dextrin, maltsocker).

5-6 delar mjöl till 10 delar kokande vatten är principen ungefär. Man kan skålla mjölet dagen innan eller precis innan man börjar baka (men då måste det få kyla ned sig litet först).

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

83 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser