Jag är ingen bagare bara en glad amatör

Men jag har fuskat mig fram till ett bröd som jag tycker är gott och saftigt. Använder min surdeg och har lite mindre mjöl i än vad som står i reccepten, degen ska vara mera kladdig när jag bakar. Sen tillsätter jag gärna rivenpotatis, purjolök eller som nu, det bröd som står i ugnen innehåller klyftade små körsbärstomater bla.
Förjäsning 40-50 min, sen arbetas degen rejält för hand minst 10 min. Sen efterjäsning minst 30 min. In i HET ugn ca 250 grader och jag slänger även in ett halvt glas hett vatten i ugnen innan jag stänger luckan. Det brukar få fart på jäsningen. Efter 15-20 min sänker jag värmen till 150 grader. Det är lite olika på hur länge brödet går i ugnen men jag tar ut det och knackar på undersidan när jag tycker det ser klart ut, det ska låta ihålligt och inte dovt. Låter det dovt in med det 10 min till.
Jag låter brödet svallna på galler med bakduk över. Då får jag en lagom skyddande skorpa runt om. Innuti så blir brödet saftigt och gott med stora härliga luftbubblor.
Jag kör mitt standard reccept men variera innehållet beroendes på vad jag har hemma.