Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värper lilte var stans  (läst 1066 gånger)

guerini

• Västmanland
Värper lilte var stans
« skrivet: 10 jan-11 kl 18:19 »
Hej! Vi är ganska nyblivna hönsägare (sommaren -10) och våra hedemorahöns har precis kommit igång att värpa. Det första ägget hittade vi i ett av värpredena på nyårsafton och sedan dess har det kommit minst ett ägg om dagen. Men nästan varje dag hittar vi förutom äggen i redena även ägg lite var stans i höshuset. Under sittpinnarna, vid foderautomaten, vid dörren och vid vattenautomaten. Vad kan man göra åt detta? Är det någon av hönorna som inte fattar sig på värpredena? Kan tillägga att vi har fyra värpreden på sju hönor.
Tacksam för tips och råd. 
Har ett gäng högt älskade Hedemorahönor som delar boende med ett gäng underbara myskankor.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Värper lilte var stans
« Svar #1 skrivet: 11 jan-11 kl 09:40 »
Jag har oxå några hönor som envisats med att lägga på golvet men det brukar bara vara i början.
Prova att ha några ägg liggandes i redena som du inte tar bort så fattar hon nog snart.
Lycka till.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Värper lilte var stans
« Svar #2 skrivet: 11 jan-11 kl 16:44 »
Testa även att ställa in en öppen låda.. som värprede.
Det finns höns  ;) som inte vill ha tak på redet..  ???

Jag använder en plastlåda som jag lagt en tyngd i botten på..
Har två busfrön som vägrar att lägga sina ägg i de vanliga redena..
De la äggen nästan överallt innan jag satte in lådan..
nu kommer alla deras ägg fint i höet på botten av lådan..  ;D
/Susanna
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser