Så här resonerar jag för min egen del:
Jag räknar just nu inte arbetstid, eftersom det är på en hobby basis. Skulle jag börja räkna arbetstid med mina bin så skulle alla uträkningar landa på att jag tjänar mer på att jobba på mitt vanliga jobb.
Nej kupan är inte förbrukad, men den "kosta" mig 4600 kronor i förlorad intäkt. Då köper jag hellre samma kupan hos en bi redskapshandel. Jag har inga problem med att lägga ut pengar på bi material, så min honungs produktion är inte begränsad på grund av materialbrist.
Jag sågar absolut inte producentpaketet. För folk som vill sälja till Mantorp är det säkert en jätte bra idé, eller folk som inte kan ligga ute med pengar, men jag är själv inte intresserad.
Trist att höra att folk inte hoppar på pga av deras oförmåga att vara flexibla, jag jobbar själv i den privata sektorn så jag kan inte förstå deras totala inflexibilitet. Om en kund säger hoppa så är det korrekta svaret hur högt, om man ska sälja en kupa och folk säger farrar så anser jag att det korrekta svaret är hur många vill du ha.
Jag har full förståelse för folk som inte vill sälja sin egen honung, men för min egen del så gör jag det gärna.